"יש התנקזות עצבים של הציבור והפקעת עומדת להתפרץ"

ערב קבלת ההחלטה הגורלית בממשלה על יצוא גז, יעל כהן-פארן, מנכ"לית הפורום הישראלי לאנרגיה, מזהירה כי אם יוחלט לייצא בהיקפים משמעותיים הדבר עלול להוביל לפיצוץ: "לא נוכל לקחת אחריות על מה שיקרה"

ביום ראשון הקרוב צפויה הממשלה לדון סוף סוף במסקנות ועדת צמח שבחנה את סוגיית יצוא הגז. תשעה חודשים חלפו מאז הוגש הדוח לראש הממשלה בתקופת כהונתה של הממשלה הקודמת, ואם נתניהו קיווה שעיכוב הדיון בדוח יצליח להתיש את המתנגדים לייצוא הגז - הוא התבדה. הקמפיין נגד מסקנות ועדת צמח רק צבר תנופה ותומכים והפך לאחד מהדגלים שמניפה כיום האופוזיציה נגד הממשלה. כעת, לקראת ישיבת הממשלה הקרובה מזהירה יעל כהן-פארן, מנכ"לית הפורום הישראלי לאנרגיה, כי קבלת החלטה על יצוא גז בהיקפים משמעותיים תוביל לפיצוץ.

"לא נוכל לקחת אחריות על מה שיקרה", היא אומרת בראיון ל"גלובס". "יש כאן התנקזות של עצבים של הציבור והפקעת עומדת להתפרץ".

מאחורי מטה המאבק לשמירה על הגז הישראלי עומדת קואליציית ארגונים, בהובלת גופים כמו אדם טבע ודין ושתי"ל. נמצא שם גם גוף כמו המכון למחקרים כלכליים בניהולו של הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר, דרור שטרום. לאחרונה נכתב ב"גלובס", כי מאחורי המכון עומד יוסי הולנדר, איש עסקים ישראלי שחי בארה"ב ובעל אג'נדה בתחום האנרגיה. ליזמים ישראלים בתחומים כמו ייצור מתנול, גז דחוס ואמוניה יש אינטרס כלכלי ברור בצמצום יצוא הגז או בביטולו המלא, אך כהן-פארן אומרת כי הם אינם שותפים למימון הקמפיין.

- אתם מציגים את עצמכם כמי שנאבקים בטייקונים, אבל אולי גם בצד שלכם יש אנשי עסקים עשירים?

"הלוואי. היינו מאוד רוצים לקבל תרומות מאנשי עסקים, אבל לצערי עד היום לא קיבלנו. ארגון כמו המכון של דרור שטרום תורם את חלקו היחסי בתקציב המשותף".

אחד המהלכים המוצלחים שעשו מארגני הקמפיין היה לארגן במקביל לאירועי המחאה החברתית הפגנות מול ביתו של שר האנרגיה והמים, סילבן שלום, שנמצא למרבה הנוחות במיקום מאוד נגיש. למרות זאת, לא השתתפו בהפגנות יותר ממאות בודדות של מפגינים.

- הרושם הוא שהציבור הרחב די אדיש לשאלה אם יהיה יצוא גז או לא.

"אני לא חושבת שהציבור אדיש. הוא דווקא מתחיל להבין, למרות שמדובר במסרים מורכבים ובנושא כמו יצוא שנתפס בציבור בסך הכול מאוד חיובי. המאבק החברתי בשל היום למסרים יותר מורכבים. להפגנה האחרונה מול הבית של שלום הגיעו 500 איש, ומעבר לכך יש המון פעילות שלא באה לידי ביטוי בכלי התקשורת. הבדיקות שלנו מראות שאפילו בשבועיים האחרונים כשייצוא הגז הפך לנושא חשוב בתקשורת הארצית, נפח הפעילות ברשת היה גדול פי עשרה מזה שבתקשורת ה'ישנה'. כמויות הפוסטים, הטוקבקים והתגובות פשוט מדהימות. באחד השבועות האחרונים היה סיפור על הגז שנחשפו אליו ברשת למעלה מ-900 אלף איש".

- אבל מה מרגיז אנשים בנושא כמו יצוא הגז שאין לו שום השפעה, לפחות בטווח הקצר, על יוקר המחייה בישראל.

"יש כאן התנקזות של אנשים שמרגישים שמצד אחד דופקים אותם ומצד שני נותנים תשורות עתק לציבור מצומצם ביותר שכאילו מורם מעם. ההתנקזות של שני הדברים הנורא מנוגדים וקיצוניים האלה, מביאה להתפרצות זעם אותנטית ומהבטן בעוצמה שאני לא ראיתי כמוה מאז המחאה החברתית".

- נוח לך עם זה שחלק ניכר מהדלק שמזין את הקמפיין שלכם מגיע משנאת טייקונים?

"הקשר הוא לא סתמי. הייתי בכנסת השבוע וראיתי שוב איזה לובי מאסיבי חברות הגז מפעילות. אמנם תשובה לא עשה הפעם את הטעות של להופיע בפני ועדת הכלכלה, כפי שעשה בששינסקי, אבל בהחלט יש איומים. נכון, אני לא יכולה לומר שאני אוהבת שאנשים יוצאים לרחובות בגלל שנאת טייקונים. אני מעדיפה שהם ייצאו מאהבת מה שטוב ונכון למשק. הטייקונים הרוויחו ביושר את השנאה כלפיהם. אגב, גם הטייקונים ירוויחו לדעתי מגישה יותר ארוכת טווח שלא רואה ברווח המיידי את חזות הכול.

"יעלה לנו מיליארדים"

המלצות ועדת צמח להתיר יצוא גז בהיקף של כ-50% מרזרבות הגז של ישראל מבוססות במידה רבה על הצורך לפתח את מאגר הגז "לוויתן", שבלעדיו יתחיל המשק לסבול ממחסור בגז כבר ב-2015. בשיחות פנימיות מודים גורמים שהיו מעורבים בדוח כי הצורך החיוני בפיתוח לוויתן לצד חוסר רצון לממן את פיתוח המאגר בכסף ציבורי, הוביל למסקנה שיש להקצות לייצוא כמויות שיצדיקו את פיתוח המאגר באמצעות הקמת מתקן הנזלה.

את הטיעון הזה בדיוק מנסה כהן-פארן לקעקע עוד מדיוני ועדת צמח, כשאת המאבק נגד יצוא הגז ניהל הפורום הישראלי לאנרגיה כמעט לבדו, יחד עם עמותת "אדם טבע ודין" וקומץ משוגעים לדבר. "לא ייתכן שכדי להשיג את 4 מיליארד הדולר הדרושים לפיתוח מאגר לוויתן נוותר ליזמים על גז ששוויו 100 מיליארד דולר", אמרה בשבוע שעבר בכנסת.

- יש לכם הצעה אחרת איך לממן את לוויתן?

"המדינה יכולה, למשל, להיכנס כשותפה ללוויתן. אני לא צריכה להיות זו שתבוא עם כל הפתרונות. המדינה צריכה לחשוב על משהו בעצמה. לא ראיתי שוועדת צמח טרחה לבדוק נתון פשוט כמו מה כמות הגז המינימלית שצריכה להימכר כדי לממן את פיתוח לוויתן. אולי מספיק למכור לשוק המקומי? מי אמר שחייבים להקים מתקן הנזלה? תראה מה קרה עם 'תמר' - פתאום התברר שהקוטר של הצינור צר מדי ולכן צריך לרוץ ולפתח את לוויתן. בכל פעם המדינה מוצאת את עצמה בפינה מול מונופול ענק ומפלצתי ונאלצת לפעול מתוך חוסר אונים".

- בשימוע עמדת על הבמה ואמרת "אל תאיימו עלינו, מדינת ישראל שהצליחה לשלוח לוויין לחלל תצליח לבנות גם אסדות גז". התכוונת לזה ברצינות?

"הצגתי עמדה קיצונית כי המדינה הלכה לקיצוניות השנייה ורק חשבה על מה טוב ליזמים. לא צריך להיכנע לאמירה הזו של היזמים ש'הגז יישאר בים' אם לא ייתנו לייצא, בזמן שלמדינה יש את היכולת והחובה החוקית לפעול. היזמים אמרו שהם לא יפתחו את מאגר 'לוויתן' אם לא ייתנו להם אישור לייצא אותו, ובמקום להתקומם נגד התנהגות סחטנית כזו, במקום לדרוש מהיזמים לקיים את הוראות החוק שמחייב אותם לפתח את המאגר בתוך שלוש שנים - המדינה פשוט באה ואמרה 'אין ברירה, אנחנו תלויים בהם'. התחושה הזו של אין-אונות היא באיזשהו מקום איבוד עצמי לדעת, מעבר לכך שהיא פשוט לא נכונה. נדמה לי שיש לנו צבא שיודע לעבוד ושיש לנו חברת חשמל שעם כל הבעיות שלה יודעת לספק לנו חשמל".

- אגב, גם היזמים יודעים לעבוד והם גילו את הגז מבלי שקיבלו אגורה ממשלם המסים והם סיפקו אותו לחוף בדיוק לפי לוחות הזמנים - שזה משהו שהממשלה לא הצליחה לעשות אף פעם. אולי גם אנחנו נרוויח יותר אם עינינו לא תהיה כל כך צרה בזה שהם מרוויחים?

"אפשר להסתכל על זה גם כך, אבל הבעיה שהיזמים רוצים להרוויח הרבה-הרבה יותר וזה גם יעלה לנו בסופו של דבר מאות מיליארדים, כי נצטרך לשלם ביוקר על הדלק שנייבא במקום הגז שייגמר לנו. לפי החישובים שעשינו, על כל שקל שנקבל על מיסוי תמלוגים נוציא לפחות פי שתיים בעתיד על יבוא גז נוזלי, בהנחה שהמחירים יעלו בשני אחוז בשנה.

"בוועדת צמח, יוג'ין קנדל הסתכל על הגז כאל קומודיטי - אבל גז זה לא תפוזים. הערך שלו יקר יותר ממחיר השוק שלו. משאבי האנרגיה הם הבסיס לפעילות הכלכלית והם לא תחליף כסף, ולכן צריכים להיות מאוד זהירים איתם. ברגע שיתקבלו כאן החלטות על יצוא יקרו כאן דברים בלתי הפיכים. מרגע שיהיה אור ירוק לייצוא ועסקת וודסייד תיחתם ויהיו כאן חוזים ל-20 שנה, אפילו אם שלי יחימוביץ' תיבחר מחר לראשות הממשלה היא לא תוכל לבוא לוודסייד (החברה האוסטרלית שמעוניינת לרכוש 30% ממאגר לוויתן כדי לייצא את הגז - ע.ב) ולומר להם שאין יותר יצוא".

- אם וודסייד תסתלק מכאן את לא תזילי דמעה.

"לא. אני ארים כוסית של יין אוסטרלי משובח. אני באמת לא מבינה איזה יתרון אסטרטגי יש לישראל בזה שאוסטרלים יוכלו לייצא גז לדרום קוריאה".