סלומיאנסקי: צריך לקחת גם מהרווחים הכלואים ומתמלוגים

ערב דיוני התקציב, יו"ר ועדת הכספים מצהיר כי אינו מאושר מהעלאת מס ההכנסה ומהמס על משפרי הדיור ■ "זה לא הוגן, לאנשים מגיע לעבור לדירה גדולה יותר שהולמת את צרכיהם" ■ ויש לו גם חלופות

בחודשיים הקרובים תיראה ועדת הכספים כמו זירת קרבות. האוצר, ומנגד חברי הכנסת, כבר מצחצחים חרבות. מרגע שיאושר תקציב המדינה בקריאה ראשונה ביום שני הבא, יעמדו לרשות הוועדה 45 יום להכניס שינויים בסעיפי חוק ההסדרים, ובעיקר לנסות לשנות את רוע הגזירות. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי) מתכונן לקרב, ומתכוון להקדיש את התקופה הקרובה למציאת מקורות הכנסה חלופיים לקופת המדינה מאלו שהציע האוצר.

"אני לא מאושר מהכוונה להעלות ב-1.5% את מס ההכנסה", אומר יו"ר הוועדה בריאיון ל"גלובס". "ארצה מאוד לחפש דרך על מנת להפחית את ההעלאה לאחוז אחד בלבד, אבל צריך להבין את העיקרון. יש בור של 40 מיליארד שקל והוא אולי אפילו יותר גדול. הוכן תקציב עם גזירות מצד אחד ותוספות מצד שני כדי שהסך הכל הזה יכסה את הגירעון. קל להוריד חלק מהדברים, אבל בסוף אנחנו שוב נישאר עם אותו הבור. אם יש בי אחריות, אני צריך להוריד דברים, אבל מצד שני למצוא מקור כספי שיכסה את זה. 1.5% מס הכנסה שווה ל-4 מיליארד שקל. אם נעלה רק ב-1% את המס, עדיין נצטרך למצוא חלופה ל-1.7 מיליארד שקל שלא ייכנסו לקופת המדינה".

לדבריו, "אני גם לא מאושר ממס רכישה למשפרי דיור. זה לא הוגן, לאנשים מגיע לעבור לדירה גדולה יותר שהולמת את צרכיהם. למה אנשים שנולדו להם ילדים ורוצים לעבור דירה צריכים לשלם מס? אבל המס הזה שווה כמיליארד שקל. אם נוריד אותו, נצטרך למצוא גם לכך חלופה".

לסלומיאנסקי ברור שהוא לא יכול רק להפריח סיסמאות באוויר וכי הוועדה תצטרך למצוא פתרונות לכל מס שתצליח להוריד. "זה לא סוד שאחד הנושאים הפופולריים כדי לפתור את הבעיה הוא הטלת מע"מ על פירות וירקות. תמורת הטלת המס הזה נוכל לוותר על חצי אחוז ממס ההכנסה, אבל גם זה פתרון לא פשוט, כי מה בעצם הרווחנו פה? המע"מ על פירות וירקות מטיל עומס כספי גדול על השכבות החלשות ועל מעמד הביניים".

- אז מה הפתרון?

"אני שואף להביא כספים שלא יפגעו באוכלוסייה, כמו למשל, 120 מיליארד שקל מהרווחים הכלואים של החברות הגדולות. בקדנציה הקודמת הגיעו להסדר שהחברות ישלמו 3 מיליארד שקל למדינה. אם במקום 3 מיליארד נוכל להטיל עליהן 6 מיליארד מתוך 120, נוכל גם לשחרר את החצי אחוז של מס ההכנסה וגם לא להטיל גזירה אחרת.

"פתרון נוסף הוא תמלוגים. המדינה מכרה בנזיד עדשים את הנכסים שלה. מזל שוועדת ששינסקי מתקנת את זה, אבל היא דנה רק בענייני הגז. בתחומים אחרים היא לא נגעה. אם נצליח, שר האוצר ואנוכי, לשבת עם אותן חברות שמרוויחות הון עתק ולהגיע לסיכום, זה יכול להיות פתרון מצוין, גם אם זה יהיה במהלך שייקח שנתיים".

בניגוד למצופה, סלומיאנסקי לא מסתער על ההזדמנות לתקוף את שר האוצר ערב התקציב. "מצאנו שפה משותפת עם שר האוצר, שנינו רואים עין בעין את רב הנושאים", הוא אומר. "לא בטוח שאנחנו חושבים אותו דבר בנושא החרדים, אם כי גם שם אני מקווה שאוכל להביא אותו למקצה שיפורים. הגזירות שם קשות מדי. אני יודע שהכוונות שלו לא לפגוע בחרדים, אלא לדחוף אותם לשוק העבודה. המגמה שלו להוציא אותם לשוק העבודה אבל הדרך שנבחרה היא דרסטית".

- זה נשמע כאילו מערכת היחסים שלך עם לפיד יותר טובה מזו שיש לך עם יו"ר מפלגתך, נפתלי בנט.

"עם נפתלי אני מסתדר טוב מאוד. מערכת היחסים טובה. עובדה שאני יו"ר ועדת הכספים, ואנחנו מגבים אחד את השני. זה לא אומר שאין חילוקי דעות שונים. יש לנו תפיסות שונות כי הוא בא ממקום אחר מבחינה אידיאולוגית, אבל זה לא מפריע כרגע".