הגיע הזמן: מישהו יודע מי יחליף את פישר בעוד שבועיים?

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר יסיים את כהונתו בקרוב - ובינתיים אף אחד לא יודע מי יהיה המחליף

המצב הלא מפתיע הוא שגם בסביבה הקרובה של ראש הממשלה בנימין נתניהו - אין מי שיודע, או שיש לו שמץ של מושג, מה קורה בעניין השם המפורש של נגיד בנק ישראל הבא. גם הנגיד היוצא פרופ' סטנלי פישר - שמצוי בעיצומן של חגיגות פרידה כעוסות משהו, "נביא זעם" המתריע בשערם של פוליטיקאים החיים בלה-לה-לנד, ושבועיים מהיום כבר יהיה מחוץ לתפקיד - לא יודע.

גם לשר האוצר יאיר לפיד, שבחירת הנגיד הבא חייבת להיעשות בהיוועצות עמו, אין מידע על רצונו והעדפתו של ראש הממשלה. לפני כחודש, בוועידת שוק ההון של "גלובס", אמר לפיד שזהות הנגיד הבא תקבע בפגישה משולשת וסגורה שלו עם נתניהו ופישר, ורק במסגרת זו הוא, לפיד, יודיע מיהו המועמד/ת שלו.

אלא שמאז לא השתנה כלום - פגישות שיועדו לעניין הנגיד עדיין לא התקיימו בין נתניהו ללפיד, פגישות שנקבעו נדחו מסיבות בריאות, ביטחון, ועידת הליכוד - וכמובן תמיד איראן, סוריה טורקיה וכיוצא באלה. לא מתקיים שיח ראוי בעניין, גם לא בין נתניהו לפישר, שעד עתה היה האורים ותומים הכלכלי של נתניהו.

זו עוד אחת מהסיבות לעובדה שכה בולטת לכל עין: פישר רותח. לפני חמישה חודשים הודיע לנתניהו שבסוף יוני הוא מסיים. ניסיונות של נתניהו לפרוט לו על מיתרי הציונות ולשכנע אותו להישאר "עוד קצת" לא צלחו עד כה. הנגיד המכהן, "המבוגר האחראי", "המלכה האם של כלכלת ישראל" המתין בתחילה לוועדת איתור - אבל ראש הממשלה לא הקים אחת כזו.

גם לא יצירה קוסמטית דומה, כפי שהיה ב-2005, כשנתניהו כיהן כשר האוצר ואריאל שרון כראש ממשלה, והשניים מינו את המנכ"לים שלהם - אלי כהן מצד שרון ויוסי בכר מצד נתניהו - למבצע חיפוש ובדיקת מועמדים לתפקיד הנגיד. אחר כך חיכה פישר ל"שיחה המשולשת", שבה יציג כל אחד את בחירתו, העדפתו ונימוקיו, אבל גם זו לא התקיימה, וככל הידוע אין פגישה מתוכננת כזו בלו"ז ראש הממשלה לשבוע הקרוב.

מה בוער

פישר התכונן לחפיפה מסודרת שמחויבת המציאות תמיד, אבל בעיקר במצב של משק כל כך שביר ורגיש. ההאטה מחריפה, האבטלה עולה, התקציב הקשה מגיע לכנסת פופוליסטית, לקואליציה מסוכסכת ולראש ממשלה לא חזק פוליטית, אפילו לא במפלגתו. הריבית הנמוכה באירופה ובארה"ב משפיעה על הריבית בישראל, שער השקל מושפע מזרימת הגז הטבעי ומערער את בסיס היציבות היחסית של תעשיות היצוא - וזו רק ההתחלה.

מעבר לכך, בבנק המרכזי יש ועדה מוניטרית, שלה ניתנו סמכויות קביעת הריבית. בוועדה 6 חברים, שהדעות ביניהם חלוקות פעמים רבות. במצב של תיקו נתן החוק קול כפול לנגיד המכהן. זו סמכות קריטית בכלכלת מדינה. מן הראוי שהנגיד הנבחר - גם אם הוא כלכלן מקרו מקומי, בכיר ברמה העולמית, פרופסור אמריקני מוערך, ואפילו חבר פעיל בוועדה המוניטרית - יעבור הליך היכרות מסודר עם הנגיד הנוכחי, שבימיו חוקק חוק בנק ישראל החדש. ועוד לא דיברנו על האחריות על הניהול השוטף של בנק ישראל, תאגיד בעייתי כשלעצמו והמועצה המנהלית שאמורה לכוון את צעדיו.

אבל מתברר שלראש הממשלה לא בוער. חפיפה? שיחפפו את הראש לבד בבית. בכל מקרה, הואיל ופישר נחוש שלא להאריך כהונתו, אפילו לא ביום אחד, כבר ברור שלא יתקיים הליך חפיפה מסודר. בתקווה שהנזק לא יהיה גדול מדי. נתניהו מצדו, לא אהב ולא אוהב את העמידה של פישר על מילתו שלא יאריך כהונתו. הוא גם לא כל כך אוהב את האמירות האחרונות שלו על מצב המשק, הגירעון, המסים. אז הוא "מייבש" אותו. וזה כולל את העובדה שהוא לא באמת שואל לדעתו על מחליפו.

באופן לא רשמי אומרים שנתניהו "לא משתגע על אף אחד מהמועמדים הקיימים". לא חשוב למה, אם זה ענייני, צודק, כלכלי, או שלא, החוק נותן את מלוא הסמכות לראש הממשלה. אבל ראש ממשלה צריך לעשות משהו כדי לקיים ולהצדיק את הסמכות הזו.

שפן בכובע?

מי אומר שלראש הממשלה אין מועמד, שהוא לא יודע את מי הוא הולך לבחור - מתריסים כמה מן הפיות שסביב ראש הממשלה. ההערכה הכללית, כאמור מתוך סביבתו הקרובה של נתניהו, היא שגם בעלי התפקידים וגם הדוברים הרשמיים והלא-רשמיים, פשוט לא יודעים - אבל תפקידם להגן על הבוס.

האם נתניהו מסתיר "שפן" בכובע הפרטי שלו? האם יש לו מועמד מסתורי ורם, המצאה ישראלית או איזה אמריקני, שאולי היה פעם ישראלי, מוכר או לא, ש"רק חייב" לסגור קודם כמה עניינים בתוך ביתו ועסקיו? אם כן, יש להזכיר לו שהממשלה היא בעלת הסמכות העליונה לאישור תפקיד הנגיד, ונתניהו לא יכול להפיל עליה ועל שר האוצר איזשהו שם שסגר עליו בינו לבינו. אם יעשה את זה, הוא עלול להגיע לפיצוץ כבד עם בעלי בריתו בקואליציה - וקודם כל עם לפיד ו"יש עתיד". ולו רק כי לא לזה התכוון מי שקבע חובת היוועצות.

נתניהו לא אוהב לקבל החלטות. הוא נוהג לדחות אותן עוד ועוד. יש אפשרות שינהג כמנהג כמה מקודמיו, וידחה את ההחלטה. 1.1.2000 - פרופ' יעקב פרנקל מסיים את תפקידו כנגיד, ראש הממשלה אהוד ברק לא סגר עם עצמו ועם שר האוצר שלו בייגה שוחט על מחליף ראוי. הוא ממנה את ד"ר דוד קליין, בכיר בבנק ישראל לממלא מקום זמני; זמני שבחלוף כמה חודשים נהפך קבוע. 16.1.2005 - ראש הממשלה שרון מעביר החלטת ממשלה למינוי ממלא מקום נגיד. הוא בחר במאיר סוקולר. בחודש מאי אותה שנה הגיע פישר. סעיף 9 בחוק בנק ישראל החדש מתייחס לממלא מקום נגיד וקובע כי היה ונבצר מהנגיד למלא תפקידו, או אם חדל לכהן בתפקיד ימלא המשנה את מקומו של הנגיד ויקבל את כל סמכויו. המשנה של פישר היא קרנית פלוג.