נשואים למערכת המס

חישוב מס משותף לזוג נשוי העובד בעסק משותף יוצר אפליה

שר האוצר יאיר לפיד הגיש תזכיר חוק למזכירות הממשלה אשר מקל את נטל המס על בני-זוג נשואים העובדים בעסק משותף. על-פי הצעתו, סכום התקרה למיסוי נפרד יגדל מ-49,680 שקל ל-108,000 שקל. לפיד מציע בנוסף כי בשנת 2016 תוקם ועדה שימנה שר האוצר כדי לבחון את ההסדר הנוכחי ואת הצורך בהסדר המס בעניין באופן כללי.

את הפלונטר שיצר בית המשפט העליון בפברואר עם קביעתו כי זוגות נשואים העובדים יחד בעסק שבבעלותם אינם זכאים לבצע חישוב מס נפרד, צריך להתיר. הצעד הזה, אשר מאזן בין עמדת בית המשפט העליון הנוקשה ובין התרעומת הציבורית שבאה בעקבותיו, הוא הראשון בדרך הנכונה, אך יש לזכור כי מדובר רק בתחילת הדרך למהפך הנדרש בנושא.

ברור כי לא מדובר רק בשאלת מיסוי פשוטה. חישוב נפרד לבני-זוג הוא חלק מדיון רחב יותר אשר נוגע למשמעותו של התא המשפטי - אולי המשפחתי - בראי המס בפרט ובפילוסופיה של המיסוי בכלל.

השאלה העומדת על הפרק היא: האם נכון בכלל למסות בני-זוג כתא משפחתי - או שמא יש למסות כל אחד מבני-הזוג כיחידים, בלי להתחשב בכך שמדובר בזוג אשר חולק גם את חייו האישיים.

המיסוי של כל אחד מבני-הזוג כיחיד ממסד את זכותו וחובתו של כל אינדיבידואל לשלם מסים כחוק על פרי עמלו, בלי קשר לשאלה אם הוא נשוי או לא, או אם הוא עובד עם בן-זוגו או לבדו.

העובדה שפלונית עובדת עם בעלה במשותף אינה קובעת כי "שוויה" במקום העבודה צריך להתבטל מול התא המשפחתי ולהצטבר על עבודתו לצורכי מס. כלומר, החישוב המאוחד ממסה את הזוג בלי קשר לתמורה היחסית של כל אחד מהצדדים.

אפליה נגד מוסד הנישואים

מנגד, ההנחה בבסיס מיסוי התא המשפחתי גורסת כי יש מקום להתחשב בכך שמדובר בשני אנשים אשר נושאים בנטל בצוותא, בניגוד לאדם אחד. על-פי גישה זו, יהיה זה הוגן שהשניים, אשר מנהלים יחד משק-בית ועובדים זה לצד זה, יחויבו במיסוי אחיד על הרווחים שאותם הם מייצרים. שהרי אם הרווחים מגיעים ממקום משותף למקום משותף, מדוע לשלם את המס עליהם בנפרד?

גישה זו מתאימה יותר למשרד האוצר באופן טבעי, שכן הרווחים לקופת המדינה יגדלו כאשר ניתן יהיה למסות זוגות בהתאם למדרגות המס הגבוהות יותר.

הקושי בגישה הזו נעוץ בעובדה שהיא יוצרת אפליה נגד מוסד הנישואים. הדין הישראלי, על רוב ענפיו, הכיר מזמן במציאות שבה מתקיימים סוגים נוספים של תאים משפחתיים נוסף לזוגות נשואים. לכן, אם מוטל מס אחיד על זוגות נשואים - יש להטיל זאת, לשם השוויון, גם על ידועים בציבור ועל זוגות מאותו מין, שהרי לא ייתכן כי מדינת ישראל מבקשת להפוך את מוסד הנישואים לבלתי כדאי, ולעודד תאים משפחתיים אלטרנטיביים על חשבונו.

המצב המתואר יהפוך את האכיפה לסבוכה ולעתים לבלתי אפשרית. מי יקבע כי זוגיות כזו או אחרת היא "תא משפחתי" עבור המיסוי המאוחד? האם יוקם מרשם תושבים לצורך זה בלבד? נראה כי הדבר אינו עומד במבחן המציאות.

הררי נייר ומלל נשפכו בשנים האחרונות על נושא החישוב המאוחד והנפרד. אחד המפורסמים שבהם, אם כי לא היחיד, הוא פסק הדין שעורר גל דיונים בנושא.

ככלל, היה ראוי להשתמש בנושא זה כדי לעלות לדיון את שיטת המיסוי האחיד בארץ ולבחון אם לא הגיעה השעה לשנותה. ההצעה להעלות את הסכום שבמסגרתו יהיה חישוב נפרד, כפתרון-ביניים, היא ראויה להיום ותפתור את הבעיה לשכבת הביניים. להחלטה גורפת וכללית בעניין כנראה נצטרך לחכות עד אשר הנוף הפוליטי והכלכלי יאפשר זאת.

* הכותבת, שותפה-מנהלת במשרד עורכי הדין ירון-אלדר, פלר, שוורץ, כיהנה בתפקיד נציבת מס הכנסה.