מקדונלד'ס: אריאלה פדן תפגוש את נציגי ההסתדרות

פדן, הבעלים וסגן יו"ר הרשת, הבהירה כי תשמש בפגישה על תקן "משקיפה" ■ הסתדרות הצעירים: "אנו באים כשליחיהם של אלפי עובדים הדורשים הסכם קיבוצי"

אחרי 9 ימים בהם התקוטטו על גבי התקשורת, עובדי מקדונלד'ס והנהלת הרשת בישראל צפויים להיפגש ביום שני הקרוב. בהודעה שמסרו נציגי הסתדרות הנוער העובד והלומד לא נאמר מי ישתתף בפגישה מטעם מקדונלד'ס, אולם ל"גלובס" נודע כי מדובר בין היתר באריאלה פדן, סגן יו"ר החברה והבעלים.

פדן, רעייתו של היו"ר והמנכ"ל ד"ר עמרי פדן, הזמינה בעצמה את נציגי ההסתדרות לפגישה והבהירה כי היא תשמש "משקיפה" בלבד - כאשר מי שתנהל את הפגישה היא טלילה יודפת, סמנכ"לית בכירה למשאבי אנוש והדרכה.

פדן דרשה כי במהלך הפגישה ימסרו נציגי העובדים את טופסי ההצטרפות אל הארגון, כדי להוכיח את טענתם שאספו די חתימות בכדי להפוך לארגון היציג של עובדי הרשת.

"באים לפגישה בתום-לב"

עד אתמול (ג') סירבה הנהלת מקדונלד'ס למה שכונה על-ידי גורמים ברשת "תנאים מוקדמים" מצד העובדים, שסירבו מצדם להגיע לפגישה שתכליתה הגשת טפסים בלבד ובפני מנהלת משאבי האנוש לבדה.

כפי הנראה, הסכמתה של פדן לקחת חלק בפגישה ומאמצים שנעשו מאחורי הקלעים בניסיון לייצר אווירה חיובית, פייסו את העובדים. במקביל, בוטלו שתי ההפגנות שתוכננו להתקיים היום (ד') כנגד התנהלות ההנהלה.

"אנו מברכים את הנהלת מקדונלד'ס על ההחלטה להיפגש עם הוועד והארגון היציג", מסרו נציגי הסתדרות הנוער העובד והלומד. "לאחר 9 ימים של בקשות חוזרות ונשנות מצדנו, החליטה הנהלת הרשת להתעשת ולקבוע פגישה. פגישה זו היא צעד ראשון חיוני לביסוס האמון בדרך לחתימה על הסכם קיבוצי.

"אנו באים לפגישה בתום-לב ובנפש חפצה כשליחיהם של אלפי צעירים, עובדי שכר מינימום הדורשים הסכם קיבוצי. אנו מקווים כי הנהלת מקדונלד'ס מגיעה גם כן בתום-לב ורוצים להאמין כי פרק הדיבור בשני קולות נמצא מאחורינו".

בינתיים נראה כי אנשי הוועד של מקדונלד'ס מעט נלהבים מדי. במסרון שנשלח לעובדי חלק מהסניפים נכתב: "בזכותכם הצלחנו! הנהלת מקדונלד'ס קבעה ישיבת משא-ומתן ראשונה בדרך לחתימה על הסכם קיבוצי לשיפור תנאי השכר והעבודה שלנו ברשת. מעכשיו כולנו ביחד! שלכם, ועד הפעולה".

בהנהלת מקדונלד'ס לא נשארו אדישים ומיהרו להודיע במסרון נגדי: "זה שקר וכזב. רק אחרי שיוצגו בפנינו החתימות הנידרשות בישיבה ביום שני, יוחלט אם אכן נכיר בנציגים כגוף המיצג את העובדים".

תגובה זו של ההנהלה אסורה לכאורה על-פי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, שכנגדה הוגש היום עתירה לבג"ץ על-ידי ארגוני המעסיקים. לפי הפסיקה, גם אם המעסיק סבור כי ארגון העובדים הפיץ מידע שקרי, עליו לפנות לארגון העובדים או לפנות בדחיפות לבית הדין לעבודה.

גם ההורים יחתמו?

מוקדם יותר היום חשף "גלובס" כי הנהלת הרשת סבורה כי לא מספיק שבני-הנוער המועסקים ברשת יחתמו על טופס הצטרפות לארגון העובדים, אלא גם הוריהם מחויבים בכך. בהנהלה הצביעו על "חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות", הקובע כי כל פעולה של קטין שיש בה משמעות משפטית מחויבת הסכמת ההורים.

עו"ד דפנה שמואלביץ, שמייצגת את ארגוני המעסיקים ונחשבת לאחת מהמתנגדות הגדולות של ההסתדרות, מתחה דווקא ביקורת על מקדונלד'ס. לדבריה, אם מקדונלד'ס לא ביקשה אישור מההורים על עצם ההעסקה, מדובר ב"מוסר כפול ופגיעה בהתארגנות" לבקש אישור כזה כעת.

בהנהלת מקדונלד'ס הודו כי הם אינם דורשים אישור הורים לפני העסקת בני-נוער.