בריטניה: הבנקים הגדולים מעורבים בפרשת זיוף שערי מט"ח

ה-FCA שוקל לפתוח חקירה נגד הבנקים הגדולים בעולם בחשד שפעלו יחד על מנת לזייף את שערי החליפין ■ על פי אחד הסוחרים, הנוהל הזה התקיים מדי יום במשך כעשור

לאחר פרשת זיוף ריבית הליבור שנחשפה לפני מספר חודשים, נחשפת היום עוד פרשת זיוף שבה היו מעורבים הבנקים הגדולים ביותר בעולם. הפרשה הפעם מתייחסת לזיוף שערי החליפין במסחר במט"ח על מנת שהבנקים יוכלו להרוויח על גב הלקוחות שלהם, כך פורסם בסוכנות "בלומברג".

הדיווח ב"בלובמרג" מבוסס על חמישה סוחרים שהיו מודעים להתנהלות הבנקים והעדיפו לשמור על אנונימיות. על פי אותם סוחרים, הבנקים הגדולים נהגו "לשחק" בבנצ'מארק של שערי החליפין שמשמש לקביעת השווי של השקעות בהיקף של טריליוני דולרים.

על פי הדיווח סוחרי מט"ח בבנקים הללו נהגו לזיף את השערים של WM/Reuters, באמצעות ביצוע עסקאות לפני ובמהלך 60 השניות שבהן נקבעים השערים וזאת על מנת שיטיבו עם הבנקים. המקורות של "בלומברג" טוענים כי הסוחרים היו פונים לסוחרים של בנקים אחרים על מנת שיעזרו להם בשינוי השערים.

שניים מהמקורות טוענים כי ההתנהלות הזאת הייתה מתקיימת באופן יומי ונמשכת כבר קרוב לעשור, ובכך להשפיע על השווי של קרנות ונגזרים. ה-FCA, רגולטור השווקים הבריטי, הודיע כי הוא שוקל לפתוח בחקירה מקיפה נגד הבנקים בעניין. "שוק המט"ח הוא כמו המערב הפרוע", ג'יימס מגיהן, בנקאי אמריקאי לשעבר. "על הקונים בשוק הזה לנקוט במשנה זהירות".

שוק המט"ח הינו הגדול ביותר בעולם, עם עסקאות בהיקף של 4.7 טריליון דולר מדי יום, אך הוא גם השוק שהכי פחות נתון לרגולציה. הבנקים בשוק הזה נתקלים בדילמה ובה ייצטרכו לבחור בין ביצוע הוראות מסחר של הלקוחות שלהם לבין ביצוע עיסקאות שיטיבו עמם.