העירייה דרשה מעו"ד לשלם חוב לא שלו - ותפצה אותו ב-30 אלף שקל

עיריית ת"א ותאגיד המים מי אביבים ישלמו פיצוי בסך 30 אלף שקל לעו"ד ניצחון גואטה שחויב בחשבון מים שלא כדין, וזאת לאחר שהוטלו עיקולים על חשבונות הבנק שלו, והוא טורטר במשך חודשים ארוכים בסבך הביורוקרטיה ללא הצדקה

עיריית תל-אביב ותאגיד המים מי אביבים ישלמו פיצוי בגובה 30 אלף שקל לעורך דין תל-אביבי שחויב בחשבון מים שלא כדין, וזאת לאחר שהוטלו עיקולים על חשבונות הבנק שלו, והוא טורטר על-ידם במשך חודשים ארוכים בסבך הביורוקרטיה ללא הצדקה. זאת, במסגרת הסדר פשרה בין העירייה ותאגיד המים לעורך הדין, לאחר שהאחרון הגיש תביעה בהיקף 100 אלף שקל כנגדם.

התובע, עו"ד ניצחון גואטה, רכש חלק מבניין ברחוב יגיע כפיים בתל-אביב. זמן קצר לאחר הרכישה קיבל גואטה למשרדו חיובי מים בגין השימוש במים של כל הבניין, וזאת לטענתו עקב טעות ברישומי הבעלות בעיריית תל-אביב.

מרגע שהגיע החיוב השגוי הראשון פעל גואטה על מנת לתקן את הטעות ברישומים, תוך שהוא מגיע לעירייה, ממלא טפסים, כותב מכתבים ומתקשר עשרות פעמים במטרה להבהיר את הטעות, אך ללא הועיל.

גואטה מתאר בתביעתו את מסכת הטרטור שעבר: באפריל 2012 קיבל הודעה ראשונה על חיוב מים בסך כ-280 שקל. כשביקש לברר את החיוב, נמסר לו כי עד שלא ישולם החיוב, לא תידון ולא תתברר פנייתו.

"עשרות פניות טלפוניות והן בכתב נעשו לנתבעות - אולם התובעים לא זכו לכל מענה, ותשובת הנתבעות הייתה מזלזלת עד כדי מדהימה - 'תשלמו את החוב, ותתבעו את מי שמחזיק בפועל בנכס זה בעיה שלכם, אנחנו לא יכולים לפתור אותה'", נכתב בתביעה.

בלית ברירה שילם גואטה את החוב ופנה לערער עליו בפני העירייה. ואולם, כל פניותיו נתקלו בחומות בצורות. בהמשך הוא אף קיבל מכתב התראה בו נכתב כי אם לא ישלם חוב בסך כ-330 שקל, יוטל עיקול על חשבונותיו.

גואטה פנה שוב לעירייה ושוב ביצע עשרות טלפונים בכדי לבטל את החיוב, אולם, לטענתו, דבר לא עזר. בשיחות שערך, טוען גואטה, העירייה הטילה אחריות על תאגיד המים, ואילו תאגיד המים הטיל אחריות על העירייה. שני הגופים טענו: אין ביכולתנו לבטל את החיוב - זה בידי הגוף השני.

"תוך התעללות והתעלמות מהתובעים, המשיכו הנתבעים בשלהם והטילו את האחריות אחד כלפי השני, כאשר הלכה למעשה המשיכו הליכי הגבייה כנגד התובעים - על אף שהם אינם חייבים דבר ואינם מחזיקים בשעון מים", כתב גואטה בתביעה.

לאחר פניות, מכתבים ופגישות נוספות עם נציגי תאגיד המים והעירייה, נמסר לגואטה כי רישומו כבעלים של כל הבניין עקב טעות תוקן, וכי לא יוצאו יותר חיובי ארנונה ומים על שמו בגין נכס זה.

אולם בכך לא נגמרה הסאגה. לאחר הודעת של העירייה, וגם לאחר הודאתה והודעתה של מי אביבים כי הטעות ברישומים תוקנה, הוטל עיקול על חשבונות הבנק של גואטה לטובת מי אביבים בסך של כ-330 שקל - סכומו של החשבון שנשלח אליו עקב הטעות שאמורה הייתה להיות מתוקנת.

"חובות משלמים - גם אם הם לא שלך"

ושוב, העירייה ותאגיד המים לא היו מוכנים לדבר עם גואטה על ביטול העיקול עד שלא ישולם החוב. העירייה אף הפנתה אותו לדבר עם הבעלים של הנכס כדי שישכנע אותו לשלם את החוב, אך הבעלים אמר שהוא משלם את החשבונות הנשלחים אליו, ואין לו עניין לשלם חשבונות של אנשים אחרים.

גואטה נאלץ לשלם את סכום החוב כדי להסיר את העיקול, וביקש מעיריית תל-אביב שוב את ביטול החיובים. הפעם הוא הגיע עד הנהלת העירייה, ונמסר לו, שוב, כי החיובים השגויים יבוטלו.

ואולם, "הרומן" שלו עם העירייה נמשך. חודשיים לאחר ההבטחה האחרונה הוטל עיקול נוסף על חשבונותיו בגין חוב מים, ובהמשך הוטל עיקול גם על נכסיו.

בשלב זה, לטענת עו"ד גואטה, הוא נתקל בתשובה חדשה מצד העירייה: "תפסיק להציק לנו". בעירייה הובהר לו כי למרות שבוטל הרישום השגוי, את חובות העבר בגינו עליו לשלם.

בתביעה נכתב: "נציגי העירייה הגדילו לעשות וטענו כי מי אביבים אינם מבטלים חיובים - וחובות צריך לשלם גם שהם לא שלך, וכל זאת מאחר שמדובר בסכום קטן, ואין מי שיתעסק בזה".

מנגד, עיריית תל-אביב ותאגיד המים טענו בכתב הגנתם כי "פעלו בהתאם להוראות כל דין ולנהלים קפדניים, אשר באים להסדיר ולפקח את נושא גביית הטלי המים, ואין אלא להצטער על האופן שבו בחרו התובעים לראות ולתאם את הדברים, כעולה מכתב התביעה, בליל של עובדות אשר אין בינן ובין הנטען מאומה".