רוסיה: איראן תפסיק העשרת האורניום לרמה של 20%

אחרי שרוחאני הבטיח אתמול שקיפות גרעינית, טוען שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב כי האיראנים אישרו באוזניו כי בכוונתם להפסיק את העשרת האורניום לרמה של 20% ■ "זה יוביל לפריצת דרך שתפתור את הבעיות הנוכחיות", כתב באתר משרד החוץ הרוסי

לאחר הודעתו של חסן רוחאני אתמול על כוונה לשקיפות גרעינית, איראן אישרה היום (ג') כי היא מוכנה להפסיק את העשרת האורניום ברמה של 20% - כך טוען שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. לברוב, שמעודד את מדינות המערב להפסיק את הסנקציות נגד הרפובליקה, אמר כי הדבר "צפוי להביא לפריצת דרך שתפתור את הבעיות הנוכחיות - הדאגה שהם מעשירים אורניום לרמה מספקת לנשק גרעיני".

"מבלי להיכנס לפרטים, האיראנים אישרו באזני באופן משכנע שהם עומדים לפתור את הבעיה ושהם מוכנים להפסיק את העשרת האורניום לרמה של 20% - הרמה אליה הגיעו עד עכשיו", כתב לברוב באתר משרד החוץ.

לדבריו, לראשונה מזה שנים רבות, יש סימנים מעודדים של פיתרון לבעיה בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית. "מה שחשוב היא הצעתן של 6 המעצמות שסיפקו לאיראן אפשרות להפחית ולבסוף להסיר את הסנקציות בתמורה לשיתוף-פעולה רציף, הוגן ומעמיק עם הקהילה הבינלאומית" כתב עוד לברוב.

אתמול כינס נשיא איראן הנבחר חסן רוחאני מסיבת עיתונאים ראשונה מאז נבחר, שבמהלכה הבהיר כי הוא מוכן להראות יותר שקיפות לגבי תוכנית הגרעין האיראנית. יחד עם זאת הדגיש כי "ארה"ב חייבת להכיר בזכותה של איראן לתעשייה גרעינית אם היא רוצה לקיים שיחות ישירות".

"הממשל שבחרתם ימשיך לרדוף אחרי מטרותיה של האומה, במסלול שנועד לשמירה על הכלכלה הלאומית", הכריז הנשיא הטרי. "אנו נחייה את כללי האתיקה ואת השיח הבונה עם העולם בזכות כוחה של המתינות. אני מקווה שכל האומות ינצלו את ההדמנות שנוצרה ליחסים ידידותיים". "תוכנית הגרעין שלנו שקופה לחלוטין, אבל אנו מוכנים להציג שקיפות גדולה עוד יותר ולהבהיר לכל העולם שצעדי הרפובליקה האסלאמית של איראן נערכים במסגרת שיוצרת הקהילה הבינלאומית", הוסיף רוחאני.

הנשיא הנבחר הדגיש כי כי ארצות-הברית תהיה חייבת להכיר ב"זכויות הגרעיניות של איראן", וכי ארה"ב תצטרך להתחייב לא להתערב בענייני הפנים של איראן אם ברצונה לקיים שיחות ישירות. "היחסים בין איראן לאמריקה הם נושא מסובך ומורכב. זהו פצע ישן שצריך להחלים", הסביר. מסיבת העיתונאים של רוחאני נקטעה במפתיע לאחר שאדם בקהל קם וקרא לשחרור המנהיג הרפורמיסטי, ראש הממשלה לשעבר מירחוסיין מוסאווי, הנמצא במעצר בית מאז שנת 2011. "רוחאני זכור, מירחוסיין צריך להיות נוכח", צעק האדם בשידור חי, תוך כדי שאנשי הביטחון מפנים אותו מהמקום. רוחאני עזב את הבמה, והשידור נפסק.

גורמים באיראן: רוחאני רוצה מו"מ ישיר עם ארה"ב

זמן קצר לפני כן התייחסה האחראית על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון לתוצאות הבחירות המפתיעות באיראן, בשיחה עם כתבים במהלך ביקור בבגדד. אשטון אמרה כי היא תמשיך לעבוד וללחוץ על איראן לנסות ולבנות מחדש את האמון של הקהילה הבינלאומית סביב תוכנית הגרעין. "עכשיו כולנו ממתינים ליצירת הממשל החדש, אמשיך לפעול כדי לעודד את איראן לעבוד עם האיחוד האירופי במטרה לבנות אמון".

הבוקר צוטטו גורמים איראניים בעיתון אל חיאת היוצא לאור בלונדון, אומרים כי הנשיא רוחאני מתכוון לגבש מתווה חדש לשיחות על תוכנית הגרעין - שבמרכזו משא-ומתן ישיר עם המעצמות. זאת, לאחר שאמש, בבית הלבן הגדירו את בחירתו של חסן רוחאני לנשיא איראן "מעוררת תקווה".

על-פי הדיווח, גורמים המקורבים לנשיא החדש אמרו כי רוחאני צפוי להציב את שיפור היחסים עם המערב ואת מדיניות החוץ גבוה בסולם סדרי העדיפויות של הממשל החדש. לדבריהם, רוחאני מעוניין לחדש בהקדם את השיחות עם שש המעצמות על תוכנית הגרעין של איראן ורוצה לגבש מתווה חדש שמבוסס על משא-ומתן ישיר עם כל אחת מהן בנפרד.