קק"ל תתנגד למיזם פצלי השמן בחבל עדולם

על-פי המלצות דוח פנימי בנושא המיזם, על קק"ל להתנגד לו כל עוד קיימים סימני שאלה לגבי שיטת ההפקה והשפעותיה על הסביבה

מכה למיזם הפקת הנפט מפצלי שמן: קרן קיימת לישראל החליטה להתנגד לבקשת חברת IEI לערוך ניסוי (פיילוט) לבדיקת היתכנות הפקת נפט מפצלי שמן בחבל עדולם.

ל"גלובס" נודע כי הנהלת קק"ל, בראשות היו"ר אפי שטנצלר, החליטה לאמץ את המלצות הדוח הפנימי בנושא המיזם שכתבה חברת הדירקטוריון ד"ר אור קרסין. הדוח ממליץ לקק"ל להתנגד למיזם כל עוד קיימים סימני שאלה לגבי שיטת ההפקה והשפעותיה על הסביבה. החלטת הקרן עשויה לעכב את המיזם בצורה משמעותית ולהעמיד בספק את מימושו.

קק"ל מנהלת מחצית משטח הרישיון שניתן לחברת IEI ושעליו חלה תוכנית המתאר הארצית 22 לייעור ושטחי יער שמחייבים להיוועץ בה בכל שינוי. בנוסף, נציג מטעם קק"ל חבר בוועדת התכנון המחוזית שאמורה להכריע בקרוב בבקשת IEI לקבל היתר לביצוע הפיילוט. שטנצלר אמר כי: "כארגון הציוני הירוק הגדול בישראל החלטנו כי קיימת כאן פגיעה גדולה מהתועלת של הפרויקט בערכי הטבע. קק"ל רואה חשיבות קריטית בשמירה על חבל עדולם שהוא בעל איכויות סביבתיות, חקלאיות, תיירותיות וארכיאולוגיות נדירות ויוצאות דופן". שטנצלר הוסיף כי קק"ל השקיעה רבות בשטחים הירוקים בחבל עדולם בתמיכת קק"ל צרפת וטען כי IEI ביצעה במקום עבודות ללא קבלת רשותה של קק"ל.

מנכ"ל IEI רליק שפיר אמר בתגובה כי "מדובר בדוח מופרך משום שהוא בודק טכנולוגיות שאין להן קשר לטכנולוגיה שמציעה IEI. ב-IEI הוסיפו כי "כל קידוחי הסקר שביצענו ללא יוצא מהכלל נעשו בתיאום מלא ואישור של קק"ל".

חברת IEI שבבעלות משקיעים זרים ובהם הווארד ג'ונס ומייקל שטיינהארט מבקשת לנצל את מרבצי פצלי השמן שבאזור חבל עדולם לצורך הפקת נפט. בחברה שותפים בעקיפין גם רופרט מרדוק והלורד ג'ייקוב רוטשילד שהשקיעו בחברה האם ג'יני.

ביולי 2008 קיבלה IEI רישיון מהממונה על הנפט במשרד האנרגיה והמים לחפש נפט על אזור שגודלו כ-240 אלף דונם מדרום מזרח לעיר בית שמש. להערכת ד"ר הרולד ויניגר, המדען הראשי של החברה, ניתן להפיק מפצלי השמן באזור הרישיון 40 מיליארד חביות נפט, באמצעות חימום התת קרקע לחום של 300 מעלות לתקופה של שלוש שנים. לאחר ביצוע כמה קידוחי ניסיון התכוונה IEI לערוך פיילוט על שטח של 8 דונם באזור צומת שמשון, שבמהלכו יופקו במשך שנתיים עד 500 חביות נפט ליום בהשקעה של 30-40 מיליון דולר. תוכניותיה של IEI מעוררות התנגדות עזה בקרב תושבים בחבל המזהירים כי הניסוי יהיה ראשיתו של תהליך שיביא לפגיעה קשה באזור.

כתוצאה משינוי תקנות על-ידי משרד האנרגיה נדרשת IEI להגיש לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בקשה להיתר בנייה לצורך ביצוע הפיילוט. הבקשה תוגש בימים הקרובים.

לצורך גיבוש עמדתה בנושא יזמה קק"ל בדיקה מקיפה של הפרויקט. החוקרים בראשות קרסין, העומדת בראש הוועדה לפיתוח בר קיימא בקק"ל, מציינים כי אין בעולם כיום הפקה מסחרית של פצלי שמן בטכנולוגיה שמציעה IEI לגבי טענה זו אמר שפיר: "לפי הגישה הזו אי אפשר יהיה לעשות אף פעם ניסויים בשיטות חדשות".