הבאנו שלום עליכם

מערכת של אלביט מערכות תאפשר למטוסי נוסעים לנחות בבטחה גם כאשר הראות לקויה

אלביט מערכות מרחיבה את פעילותה בתחום האזרחי וחושפת את מערכת קליר ויז'ן, שמאפשרת למטוסי נוסעים לנחות בבטחה גם בתנאים של מזג אוויר סוער וראות לקויה. המערכת נחשפה אתמול, בביתן שהקימה החברה בסלון האווירי בלה בורז'ה שבצרפת.

הקליר ויזן מבוססת על מערכת אחרת שהחברה פיתחה עבור מטוסי קרב, והיא מותקנת לרוב במטוסי F-15 ו-F-16: "הצורך במערכת החדשה עלה בעקבות ריבוי המקרים שבהם חלים עיכובים בנחיתות מטוסים ושיבושים בתנועה האווירית בשל תנאי מזג האוויר כמו גשם, שלג וערפל סמיך - שגורמים לבעיית ראות ומקשים על הנחיתה", הסביר ל"גלובס" סמנכ"ל חטיבת התעופה האזרחית באלביט מערכות, דרור יהב. לדבריו, "רק מטוסים חדישים מסוגלים לבצע בתנאים כאלה נחיתות אוטומטיות. במצבים רבים, גם טיסות שאמורות לנחות בישראל - מופנות לשדות תעופה אחרים באזור, כמו בקפריסין או בירדן".

המערכת החדשה מבוססת על מצלמה מתקדמת שמשדרת את צילומיה אל זכוכית שקופה מול הטייס, באופן שמאפשר לו לקבל נתונים בזמן אמת גם כשהוא מסתכל אל מחוץ למטוס - במסגרת ההכנות לנחיתה. התמונות שמוזרמות אליו, מאפשרת לו לזהות את אזור הנחיתה בלי ההפרעות שמקורן במגבלות מזג האוויר, ולנחות בתנאי ערפל כאילו אין ערפל: "לקחנו טכנולוגיות צבאיות שהוכחו במגוון רחב של כלי טייס ועשינו להן אזרוח", מספר יהב, "במערכת החדשה, הטייס רואה בצורה טובה החוצה ויכול להתקרב המסלול באופן בטוח יותר".

במערך השיווק של אלביט מערכות מדווחים על שני לקוחות ראשונים למערכת קליר ויז'ן, ומייעדים אותה לחברות תעופה וליצרנים של מטוסי נוסעים ומנהלים - שיוכלו למכור אותה כתוספת שידרוש הלקוח, או כמערכת מובנית: "בימים של לחץ כלכלי - חברות רבות ישמחו לחסוך בעלויות הגבוהות של דלק שנצרך כשטיסה מתארכת ומופנית לנחיתה בשדה חלופי מהשדה שיועד לה - בעקבות מצב של מזג אוויר בעייתי. בחלק מהשדות היא יכולה לשפר את יכולות הנחיתה של מטוסים ב 70% ובחלק אחר מהשדות גם ב-100%", סיפר יהב.

14 נציגות בסלון האווירי בפריז

הסלון האווירי בלה בורז'ה נפתח אתמול, בפעם החמישים. אלביט מערכות היא אחת מ-14 החברות הישראליות הבולטות במתחם הישראלי, לצד רפאל מערכות לחימה מתקדמות והתעשייה האווירית. מערכת הקליר ויז'ן שנחשפה אמש מבטאת את המאמצים שעושה אלביט על מנת להגביר את מעורבותה בשוק האזרחי

בין המערכות שמציגה אלביט בסלון האווירי ניתן למצוא גם את ה"מיני מיוזיק" שמבוססת על המערכת "סי מיוזיק", שמיועדת להגן על מטוסי נוסעים מפגיעה של טילי כתף.

המיני מיוזיק, פותחה עבור מטוסי מנהלים ומסוקים ומאפשרת לאלביט להרחיב את שוקי היעד של מערכות ההגנה שלה בתחום.

בתוך כך, היום (ג') הודיעה החברה כי במסגרת התוכנית "מגן רקיע" שמוביל משרד התחבורה, להתקנת מערכת הסי מיוזיק על מטוסי נוסעים ישראליים, נעשו באחרונה מספר ניסויי טיסה עם המערכת במטוס בואינג 737 של אל על. מדובר בפיתוח של אל-אופ, הזרוע האלקטרו אופטית של אלביט, שהואץ בעקבות הניסיון לפגוע במטוס ארקיע שהמריא לישראל משדה התעופה במומבסה שבקניה בשנת 2002 באמצעות שני טילי כתף.

גם המתחרה, התעשייה האווירית ממשיכה בניסיונותיה להעמיק את פעילותה בתחום האזרחי ומציגה בתערוכה בצרפת את ה"טאקסי בוט", אחד הפיתוחים המסקרנים שלה מהשנים האחרונות, שעליו רשמה מספר פטנטים.

מדובר ברכב גרירה למטוסי נוסעים, שעשוי לחסוך להם דלק רב שנצרך בשלב הנסיעה בשדה התעופה - מנקודת איסוף הנוסעים ועד לנקודת ההמראה. בנוסף, בחברה מבטיחים כי שימוש ברכב יפחית באופן משמעותי מפגעי רעש, שכן טרם הטיסה צוות המטוס לא יידרש להפעיל מנועים. התעשייה האווירית השלימה בהצלחה מספר ניסויים ברכב הגרירה החדיש בשדות תעופה באירופה, בהשתתפות חברות תעופה מובילות.

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון שהשתתף אתמול בטקס הפתיחה של התערוכה הביטחונית הנחשבת, התייחס לפיתוחים ולמוצרים שמציגות התעשיות הישראליות ואמר: "ישראל היא מדינה קטנה, אבל בסלון האווירי היא מופיעה כמעצמה ביטחונית וכלכלית. נעשה כמיטב יכולתנו, בשיתוף פעולה עם משרדי האוצר, הכלכלה והמדע כדי לעודד את הייצוא הביטחוני". הייצוא הביטחוני של ישראל הסתכם בשנת 2012 בכ-7.5 מיליארד דולר.