הכנסות סוכנויות הביטוח ב-2012 - 692 מ' ש'

סוכנויות הביטוח הגדולות צפויות להינזק מהרפורמות של האוצר, שיפגעו בהכנסות מביטוחי מנהלים וצפויות להיכנס לתוקף השנה ובשנה הבאה

רגע לפני שרפורמת האוצר ש"הרגה" את ביטוחי המנהלים נכנסה לתוקף בתחילת 2013, ניהלו סוכנויות הביטוח הגדולות ביותר בישראל פרמיות ביטוח בהיקפים של מיליארדי שקלים כל אחת והכנסותיהן מעמלות הסתכמו בעשרות רבות של מיליוני שקלים. בשנת 2012 הסתכמו ההכנסות המצרפיות של 8 סוכנויות הביטוח המדורגות בדירוג דנס 100, בכ-692 מיליון שקל.

מדירוג דנס 100 לסוכנויות ביטוח של דן אנד ברדסטריט עולה כי סוכנות הביטוח הגדולה בישראל זה שנים - מבטח סימון, שבשליטת קבוצת הביטוח מגדל - רשמה ב-2012 ירידה של כ-6% בפרמיות שפרעה, והסתכמו ב-3.66 מיליארד שקל. מבטח סימון רשמה בשנה שעברה הכנסות מעמלות בהיקף של כ-190 מיליון שקל - כ-6% פחות מאשר ב-2011, לפי דן אנד ברדסטריט.

במקום השני ברשימה ניצבת אגם לידרים, שבבעלות הפניקס והשותפים איציק עוז ומשה ששון, שרשמה ב-2012 גידול של כ-35% בהכנסות מעמלות, שהסתכמו ב-113 מיליון שקל. בשורת הפרמיות הנפרעות, אגם ניצבת במקום הרביעי בענף, אחרי שקל שבבעלות הפניקס (עם פרמיות נפרעות בהיקף של קצת יותר מ-2.1 מיליארד שקל) ותמורה שבבעלות כלל ביטוח (עם פרמיות נפרעות של קצת פחות מ-2 מיליארד שקל).

במקום השלישי בהיקף ההכנסות מעמלות נמצאת סוכנות מדנס, שבבעלות איש הביטוח שוקי מדנס והראל, שרשמה הכנסות מעמלות בהיקף של כ-103 מיליון שקל על מחזור פרמיות גבוה ממיליארד שקל. נציין כי שקל ותמורה רשמו הכנסות מעמלות בהיקף של 93 ו-82 מיליון שקל, בהתאמה.

הדירוג השנתי של דן אנד ברדסטריט מספק הצצה מעניינת לתוצאות של כמה מסוכנויות הביטוח הגדולות במשק, שרובן ככולן חברות פרטיות. עם זאת, אפשר שהדירוג אינו כולל את כל סוכנויות הביטוח הגדולות בישראל.

כמו כן, הסוכנויות הגדולות ביותר - מבטח סימון, אגם לידרים, שקל, תמורה ואחרות - מוטות ביטוחי מנהלים, כך שהן נפגעו וצפויות להיפגע במכירות ביטוחי המנהלים מרפורמות שהוביל האוצר לאחרונה. האחת היא ביטול הבטחת מקדמי תוחלת החיים - היתרון השיווקי המרכזי לביטוחי המנהלים - החל מינואר 2013, והשנייה היא הכוונה להפחית מ-2014 את השכר המקסימלי שנהנה מהטבות מס עבור החיסכון הפנסיוני.