שידור חי מוועידת הנשיא; פרס: "יש הזדמנות להיכנס למו"מ"

(עדכון) - טוני בלייר: "איראן היא איום, ועלינו להיות נחושים להתגבר על האיום הזה. אבל איראן מחומשת בנשק גרעיני זה התרחיש הגרוע ביותר, ואסור לנו להסכים לו"

ועידת הנשיא 2013 יצאה לדרך על רקע חגיגות יום הולדתו ה-90 של נשיא המדינה שמעון פרס. אתר "גלובס" מעביר את תכני הוועידה בשידור חי היום ומחר.

הוועידה נערכת במעמד נכבדים מהארץ ומחו"ל ואת דברי הפתיחה נשא ר"מ בריטניה לשעבר, טוני בלייר. היום בצהריים יישא נאום שר האוצר יאיר לפיד.

בוועידה נערכים מושבים שונים בנושאים מגוונים - מכלכלה דרך סוגיות מדיניות ועד סביבה והיי-טק.

"אני מבין את ההנחה שמנהיגות אחראית מחכה לראות מה קורה לפני נקיטה בפעולה", אמר הנשיא פרס, "אך לאור הסערה באזור יש הזדמנות לנסות ולהיכנס לדיאלוג לקראת משא ומתן, כדי להביא את כולם למצב טוב יותר. אופטימיות היא חשובה. זו בדיוק ההזדמנות לעשות ולנסות משהו. אחד הדברים שלמדתי הוא שאנשים יכולים לתת לך אלף סיבות לא לעשות כלום, אבל אתה לפעמים צריך רק סיבה אחת טובה כדי לעשות משהו".

"מנהיגים כיום לא צריכים רק להוביל", הבהיר פרס. "הם צריכים להיות מוכנים להיות מובלים על ידי העם. הסיבה היא שגם אם הם רוצים, הם לא יכולים תמיד להנהיג. ישנן בעיות גלובליות שהמנהיג לא יכול לפתור".

בלייר: "איראן היא איום"

"באזור זה וברחבי העולם מנהיגות נהפכה לקשה במיוחד. הדברים אינם צפויים, ולעיתים כל האפשרויות קשות ומכוערות", אמר בלייר. "מנהיג חייב להחליט ולבחור בין האפשרויות המכוערות: האם להתערב בסוריה או לא? האם היה צורך לתמוך במחאות הערביות או לא? האם להתנגד לגרעין האיראני או לא?במערב הדעה הרווחת היא לא להתערב בסוריה, אך יכול להיות שהחלטה זו תגבה מחיר גבוה יותר בעתיד ובטווח הארוך".

בנושא האיום האיראני, הדגיש בלייר כי אסור להשלים עם גרעין בידי הרפובליקה האיסלמית: "איראן היא איום, ועלינו להיות נחושים להתגבר על האיום הזה. עלינו לעמוד על עקרונותינו. כל החלטה שתלויה בפעולה צבאית היא קשה, אבל איראן מחומשת בנשק גרעיני זה התרחיש הגרוע ביותר, ואסור לנו להסכים לו".

על מאמצי חידוש המו"מ עם הפלסטינים אמר בלייר: "חלון ההזדמנויות פתוח לזמן קצר בלבד, ועלינו ללכת בו יחדיו. אם לא נעשה זאת, החלון ייסגר - ואולי לתמיד. זה הזמן למדינאים ולא רק לפוליטיקאים. ישראל צריכה לראות לצידה מדינה פלסטינית ברת-קיימא - זה נחוץ מבחינה אסטרטגית למדינת ישראל ולעם הפלסטיני.על הפלסטינים לדעת שישראל מוכנה למדינה פלסטינית, ועליהם להכיר בזכות ישראל להתקיים ולסיים את הסכסוך אחת ולתמיד".

Powered by Go-Live