כלל ביטוח מתרחבת לתשתיות גם בחו"ל

תשקיע 200 מיליון דולר בשלב הראשון ■ הערכות: היקף ההשקעות יגדל לאורך השנים ■ מדובר במהלך ראשוני מסוגו בקרב המוסדיים בישראל, שהשקיעו עד כה בפרויקטי תשתית מקומיים בלבד

קבוצת כלל ביטוח , שבניהול איזי כהן, קיבלה החלטה להשקיע בתחום התשתיות בחו"ל באקוויטי. כך נודע ל"גלובס". מדובר לפי שעה בהשקעה בהיקף של 200 מיליון דולר, שתבוצע בתשתיות בצפון אמריקה, באוסטרליה, בבריטניה, במדינות הסקנדינביות ובמדינות צפון אירופה. על פי הערכות היקף ההשקעה האמור של כלל ביטוח בתשתיות בחו"ל לא ייעצר בסכום זה, ויגדל לאורך השנים. ככל הנראה היקף ההשקעה האמור ימוצה בתוך כשנה וחצי.

מדובר במהלך ראשוני מסוגו מקרב הגופים המוסדיים בישראל, שחלקם, כמו כלל ביטוח עצמה, שמו להם למטרה להגדיל את חשיפתם בהשקעות לא סחירות, בהן גם פרויקטים מקומיים של תשתית.

הגופים המוסדיים פועלים כך במטרה לגוון את אפיקי ההשקעה שלהם, בין היתר בשל הריביות הנמוכות בשווקים, ובשל הרצון להוסיף לתיקי ההשקעות שלהם עוגנים מניבים, שיסייעו בהפחתת התנודתיות בתשואות (שנעות כיום יחד עם שוקי ההון הסחירים). הדבר אמור בעיקר לגבי כספי העמיתים והמבוטחים, שמהווים חלק מרכזי מסך הנכסים שכלל ביטוח ומתחרותיה מנהלות.

נכון לסוף הרבעון הראשון ניהלה כלל ביטוח נכסים בהיקף כולל של כ-135 מיליארד שקל. ניהול ההשקעות בקבוצת כלל ביטוח מבוצע בכנ"ף. את תחום ההשקעות הלא-סחירות בכנ"ף, שבאמצעותו יבוצעו עסקאות אלה, מוביל קובי שלום. את ההשקעות האמורות עצמן יובילו מנהלת מחלקת נכסים אלטרנטיביים בכנ"ף יפעת אדורם, ומנהל מחלקת תשתיות, זיו שדה.

"דומיננטית לא רק בחוב"

בסביבת החברה, הנמנית עם הגופים המוסדיים הגדולים ביותר במשק, מציינים כי "כלל ביטוח תהיה דומיננטית גם בהשקעות באקוויטי בתשתיות, ולא רק בחוב. זאת לצד ההשקעה הקיימת של כלל ביטוח בקרן נוי. תחום התשתיות הוא תחום צומח, וכעת כלל ביטוח עושה קפיצת מדרגה בחשיפה לתחום זה, בוודאי בכל הנוגע להשקעות באקוויטי".

עוד הם מסבירים, כי "בכלל ביטוח מתכוונים להשקיע רק במדינות שבהן תחום התשתיות פתוח לגופים מהסקטור הפרטי, ולא מוחזק רק על-ידי המדינה, ושהוא מפותח בהתייחסותו להשקעות מצד הגופים המוסדיים".

תחום התשתיות מתאפיין בפרויקטים במח"מ ארוך עם ביקוש קשיח, צמוד למדד ומספק הגנה מאינפלציה - ובקורלציה נמוכה ביחס לתיק הסחיר. הגופים המוסדיים המובילים בעולם משקיעים בתחום התשתיות בשלושה אופנים שונים - השקעות ישירות בתשתיות; באמצעות קרנות השקעה מתמחות; ובהשקעה משותפת - co-investment, יחד עם קרנות ההשקעה.

בכוונת כלל ביטוח לפעול בחו"ל בתחום התשתיות בשלושת האופנים האמורים, ולהשקיע כך שלאחר כמה שנים יחזיקו באקוויטי בכל אחד מהפרויקטים שאליהם ייכנסו.

עם זאת, על כלל ביטוח להתגבר על חיסרון מובנה אחד של הגופים הישראליים: בעולם התשתיות, שבו יש להשקיע כמה מאות מיליוני דולרים על מנת להיכנס לפרויקטים גדולים וליהנות מדיל-פלואו של פרויקטים מעניינים - הם יחסית קטנים בראייה גלובלית.

כדי להתגבר על כך תפעל כלל ביטוח בתחום התשתיות בחו"ל בשיתוף פעולה ובאמצעות גורמים מוסדיים מובילים ומוכרים שמחזיקים במערכי אנליזה מנוסים בתחומים אלה. החיבור של כנ"ף לגופים אלה יאפשר לכלל ביטוח להיכנס להשקעות בתחום התשתיות בחו"ל בהיקפים נמוכים יחסית, תוך הנאה מגודל שיש לגוף שאליו הם חוברים, כך שבין היתר ייהנו מהדיל-פלואו שיש לגוף הגדול. החברה צפויה להמשיך ולפעול בתחום התשתיות גם בישראל באופן ישיר ובאמצעות שיתוף הפעולה שלה עם קרן התשתיות נוי.