המופע של פדרמן והפטרוכימיים הגיע לבית ציוני אמריקה

הפטרוכימיים ערכה שלשום אסיפת מחזיקי אג"ח ראשונה לקראת גיבוש הסדר חוב

אסיפת מחזיקי האג"ח של חברת הפטרוכימיים שנערכה שלשום התנהלה לפי כל כללי הטקס הידועים. לזירה נשלח בעל כורחו מנכ"ל החברה, ערן שוורץ, שמשתדל להתרחק מאור הזרקורים, ואליו התלוו שלושה נציגים מטעם החברה. ההבעה על פניהם הבהירה שהם היו שמחים להיות באותו זמן בכל מקום אחר, מלבד במחיצת מחזיקי האג"ח.

בחדר שבו כונסה האסיפה בבית ציוני אמריקה בת"א - שהפך למשכנן של לא מעט אסיפות נושים - הצטופפו קרוב ל-80 אנשים, רובם מוכרים למי שנכח בדיונים קודמים לקראת הסדר חוב כזה או אחר. מדובר במי שהפכו להיות חלק בלתי נפרד מתעשיית הסדרי החוב המקומית - עורכי דין ויועצים שונים שבאו להתרשם אם אפשר יהיה להוציא פרנסה מהחברה החדשה שנקלעה לסיטואציה העגומה, וכן נציגים של בתי השקעות, נאמני האג"ח, וכמובן נציגי התקשורת הכלכלית וצלמים.

"באו לא מוכנים"

גם התסריט ל"מופע" שהוצג אמש בבית ציוני אמריקה כבר נכתב לפני זמן רב ושוחק מעל אותה במה לא מעט פעמים בשנים האחרונות. רוב המשתתפים כבר בקיאים בתפקידם ויודעים היטב מה צפוי להתרחש. רק השחקן הראשי - הנהלת החברה התורנית , ובמקרה זה נציגי הפטרוכימיים - לא יודע למה לצפות.

לאחר שבעלי השליטה בחברה - דיויד פדרמן, יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל - הבהירו שאין בכוונתם להזרים הון לחברה במסגרת הסדר חוב עתידי, על הפרק עומד חוב של כ-1.5 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח של החברה, בשש סדרות שונות, שנסחרות בתשואות זבל כבר זמן רב.

בקופת הפטרוכימיים, השותפה עם החברה לישראל בגרעין השליטה בבזן (בית הזיקוק בחיפה), נותרו מזומנים בהיקף של 265 מיליון שקל, שיספיקו לביצוע פירעונות הקרן והריבית עד הרבעון השני של 2014. אם מוסיפים קבלת מימון כנגד הנכסים הנוספים של החברה (מניות בזן נקיות משעבוד) - יכולה הפטרוכימיים להתגלגל עד נובמבר 2014.

כאמור, האסיפה התנהלה לפי הריטואל הקבוע - בתחילה הציג שוורץ את פעילות החברה, כשהוא מלווה במצגת שפורסמה זה מכבר באתר הבורסה. הנוכחים השתדלו לא להפריע לדבריו בחלק זה, אך כשהגיע לשקף האחרון, שהציג את כוונת החברה לגבש הצעה למתווה הסדר שיוצג למחזיקי האג"ח ושכולל דחיית תשלומי קרן תוך גיבוש מנגנון הטבות למחזיקים, החלו מלמולים בקרב הקהל. שוורץ סיים את דבריו באומרו: "עכשיו זה הזמן לשאלות שלכם".

לרגע הזה חיכו הנוכחים, ועם קבלת האות החלה ההסתערות. "לפני חודש פרסמתם דוח תזרים מזומנים שמציג איך אתם מתכוונים לפרוע את החובות, ועכשיו אתם מבקשים הסדר חוב"? הקשה אחד המחזיקים.

"בהסתכלות קדימה, מערכת התשלומים צפופה, ואם קורים אירועים כמו התקלה בבזן שגורעת מהתחזיות, הסדר חוב זה עוד מסלול שיכול לשפר את מצב החברה", השיב שוורץ, אך לא ענה על השאלה בעוד התשובה ברורה לכל הנוכחים - במצבה הנוכחי של בזן, הפטרוכימיים לא מסוגלת לשרת את החוב הפיננסי העצום שלה, שעומד על כ-1.95 מיליארד שקל.

הפטרוכימיים חולשת על נכס בודד - 30.7% ממניות חברת בית הזיקוק בחיפה (בזן). בזן סובלת בשנים האחרונות משלל בעיות - החל באיחור בחיבור צנרת הגז הטבעי ואספקה חלקית בלבד שלו (דבר שעלה בהוצאה נוספת של מאות מיליוני דולרים), עבור במרווחי זיקוק נמוכים שנבעו מהמיתון הכלכלי העולמי, וכלה בפרויקט הקמת הפצחן המימני, שהתארך מעל למצופה ובהקמתו הושקעו 530 מיליון דולר. הפסדיה הכבדים של בזן בשנתיים האחרונות הביאו לכך שהחברה לא חילקה דיבידנד מאז שנת 2010. הפטרוכימיים מצדה הסתמכה על חלקה בדיבידנדים הללו לצורך החזר חובות האג"ח.

"מה היקף המזומן שנמצא בבנקים שהם גם מלווים שלכם"? שאל מחזיק אחר. שוורץ התפתל ונמנע ממתן תשובה מספרית. בשלב זה נשמע מהקהל משפט שכבר נאמר לא מעט פעמים בחדר זה: "זו אסיפה שיזמה החברה, ואת השאלות הללו היא קיבלה מהנאמן טרם האסיפה. אנחנו לא מקבלים תשובות, וזה נראה כאילו הם באו לא מוכנים".

הפירעון המהותי נשאר בגדר חידה

שוורץ, שנראה היה כמי שמדקלם משפטים ומשתדל להיצמד במאמץ לנוסח שהכין מראש, נראה חסר אונים. לרגע זה בדיוק חיכה עו"ד אביעד ויסולי. ויסולי, דמות ססגונית המוכרת היטב בקרב "קהילת ההסדרים" וידוע בקו האגרסיבי שבו הוא נוקט, לא חשב לרגע לפספס את ההזדמנות שנוצרה. הוא הצהיר שהוא מחזיק פרטי של אג"ח ה', וביקש מהנאמנים לכנס אסיפה נפרדת לסדרה זו. "כבר אתה מתחיל, ויסולי?", ענה לו מחזיק אחר לקול צחוק הקהל.

ויסולי, שנראה היה שנהנה מתשומת הלב הרבה שקיבל, פצח בנאום תוקפני כלפי החברה שסופו היה "או שתעמדו בתשלומים, או שתניחו את המפתחות". בהמשך האסיפה תפס ויסולי את המיקרופון, והחל להסביר ליתר המחזיקים מה לדעתו עליהם לעשות.

שוורץ היה נראה שהפנים את אופי האסיפה, ולשאלה האחרונה מהקהל, שלוותה בקריאות ביניים והפרעות מצד מחזיקים אחרים, הוא כבר לא ענה ומיהר לצאת מהחדר.

תשובות של ממש לא קיבלו המחזיקים, והחדשה היחידה הייתה שהחברה מתכוונת לבצע את תשלומי הקרן והריבית שקבועים לסוף חודש יוני, בהיקף כספי של כ-30 מיליון שקל. לגבי התשלום המשמעותי יותר שצריכה הפטרוכימיים לבצע בתחילת חודש ספטמבר - פירעון שליש מהקרן של אג"ח ה' בהיקף של כ-65 מיליון שקל - ובכן, ביצועו נשאר בינתיים בגדר חידה.