יחימוביץ' על נתניהו: "פופוליזם זה לדאוג ל-99% מהציבור?"

יו"ר האופוזיציה: "צונאמי עומד לשטוף את עתיד המדינה ומסכן אותה – המעורבות של הציבור בנעשה במדינה והדיון הציבורי. אלה דיבורים שמקומם לא יכירם במדינה דמוקרטית מערבית"

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה היום (ב'), בישיבת סיעת העבודה כי "בימים האחרונים הבנו מה הבעיה המרכזית המאיימת על מדינת ישראל - אסטרטגית, כלכלית וחברתית - הדיון הציבורי. אנחנו שומעים זאת מנתניהו, מלפיד, מיוג'ין קנדל. צונאמי עומד לשטוף את עתיד המדינה ומסכן אותה - המעורבות של הציבור בנעשה במדינה והדיון הציבורי. אלה דיבורים שמקומם לא יכירם במדינה דמוקרטית מערבית".

דבריה מגיעים, בין היתר, על רקע דבריו של יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, שאמר בוועידת הנשיא כי "אחד האיומים הקשים ביותר היום הוא הרמה של הדיון הציבורי בנושאים כלכליים וחברתיים, שאינו מתמקד בהגדלת העוגה ואפילו לא בחלוקת העוגה אלא בהתקפות, באישומים. כעת, הצעד שלא מסכים איתנו הפך ללא-לגיטימי. המטרה מקדשת את כל האמצעים, הכל עובר לפסים של אישומים. זה הפך להיות מסוכן".

יחימוביץ' אמרה כי "לא במקרה המתקפה על עצם הלגיטימיות של הדיון על נושאים שקשורים בגורלו של הציבור מתרחשת בשבוע בו מוענקת מתנה של 350 מיליארד שקלים לשני ענקי גז- נובל אנרג'י ותשובה. זו, לפי נתניהו ולפיד, דרך קבלת ההחלטות הנכונה- ללכת עם שתי חברות ענק ולשלשל לכיסן מיליארדי שקלים על חשבון 99 אחוז מהציבור.

"אותו ציבור שאת קולו לא רוצים לשמוע. אותו ציבור שלא מוזמן, כמו תשובה, לארוחת ערב אצל רה"מ ורעייתו. אותו ציבור שלא יכול לשלוח מטעמו לשר האוצר לפיד אדם שאנחנו רוחשים לו כבוד, אבל מה לעשות שהוא משמש לוביסט בשכר עבור נובל אנרג'י - את ביל קלינטון שנפגש עם לפיד יום לפני קבלת ההחלטה.

"לפי יוג'ין קנדל, הכותרות, ה'סאונדבייטס' והשטחיות של הדיון זה מה שמטריד אותם. נכון, הדיון שטחי. נכון, הוא ב'סאונדבייטס', נכון יש כאן העדר ידע מוחלט, רשלנות ואמירות חסרות שחר וידע. אבל כל הדברים האלה מתקיימים אצל נתניהו ולפיד ולא אצל הציבור. הגענו למצב אבסודרדי שהציבור והארגונים החברתיים יודעים את הפרטים יותר מאשר רה"מ ושר האוצר, שאינם יודעים על מה הם סחים.

יחימוביץ' התייחסה עוד לדברי נתניהו בישיבת הממשלה, על כך שישראל לא יכולה להיות כמו כל המדינות שבהן הגז נותר קבור בבטן האדמה. "איפה המדינות האלה? איפה הן קיימות? אולי לייד ליליפוט, נרניה, וסאנידייל - כולם מקומות בדיוניים כמו אותן מדינות שהמציא נתניהו. הוא פשוט שמע את הסאונדבייט הזה מתשובה שמרבה להשתמש בו - ובלי לדעת על מה הוא מדבר חזר על הטיעון חסר הבסיס הזה.

"יש כאן גישה איומה לתפיסת הדמוקרטיה. אם פופוליזם זה לדאוג ל-99 אחוז מהציבור ולא להעניק מתנה של 350 מיליארד שקלים לשתי ענקיות גז, אם פופוליזם זה להתייצב בהמוניכם, כמו היום, כדי להגן על הקשישים הסיעודיים ולהגן על רוב הציבור אז תמשיכו להיות פופוליסטיים".