עובדי החדשות המקומיות קיבלו זימונים לשימוע לפני פיטורים

פנו במכתב לשר האוצר יאיר לפיד, מתוך אמונה שדווקא הוא יבין את מצוקתם בתור עיתונאי לשעבר: "אל תיתן ידך לסגירת כלי תקשורת בישראל"

עובדי מהדורות החדשות המקומיות שוב מוצאים את עצמם כשחרב הסגירה מונחת על צווארם. בסוף דצמבר אשתקד ניצלו מרבית המהדורות המקומיות מסגירה לאחר קיצוץ משמעותי בתיקצובן, כשכ-35 עובדים פוטרו, ו-3 מהדורות נסגרו.

על-פי המתווה שהוסכם אז מול משרד האוצר, תקציב החדשות המקומיות יעמוד על 10 מיליון שקל עד ל-31 ביולי, אך לא ניתן כל פתח לתקווה מעבר לתאריך זה.

מעט מעל לחודש ימים לפני תאריך היעד, בחדשות המקומיות מתחילים להריח את הסוף. ועד העובדים עדכן היום (ג') את כלל העובדים כי ההנהלה הוציאה היום מכתבי זימון לשימועים לפני פיטורים, מתוך כוונה להוציא מכתבי פיטורים ב-1 ביולי, כשתאריך הפיטורים הוא סוף יולי.

עובדי החדשות המקומיות שוקלים בימים אלה את דרכי הפעולה שלהם. העובדים פנו באחרונה לסגן שר האוצר, מיקי לוי, כדי להיפגש ולדון על הדברים, אך נענו בשלילה. בנוסף הם פנו במכתב לשר האוצר, יאיר לפיד, מתוך אמונה שדווקא הוא יבין את מצוקתם בתור עיתונאי לשעבר.

"במשך חודשים ארוכים בשנה שעברה היינו עסוקים במאבק מול האוצר... שוב ושוב התנפצנו אל מול חומות האטימות של פקידי המשרד שבראשותו אתה עומד... גם אתה התבטאת אז בעניין ואמרת כי 'התנהלות הממשלה ביחסה לאמצעי התקשורת מחפירה'", נכתב במכתב ללפיד.

עוד הוסיף ועד עובדי החדשות המקומיות במכתב ללפיד כי "כשנבחרת לתפקידך האמנו שכראש מפלגה ששלושה מבין חברי הסיעה שלה בכנסת הם עיתונאים לשעבר, תעביר לפקידים המשרתים תחתיך את המסר שברור לכל עיתונאי בישראל - שצמצום השיח התקשורתי הוא פגיעה ממשית בדמוקרטיה הישראלית.

"הבטחת שאם תיבחר לא תאפשר לממשלה להלך אימים על כלי תקשורת ולנסות לסגור אותם, ואנחנו האמנו לך - הרי אתה עיתונאי ותיק ובכיר. אתה הרי מכיר את התחום טוב יותר מכל שר אוצר שהיה במשרד לפניך... אל תיתן ידך לסגירת כלי תקשורת בישראל".

בוועד קראו לשר האוצר להיפגש עימם בדחיפות ולשנות את ההחלטה לסגור את החדשות המקומיות.

סכנת הסגירה המרחפת מעל החדשות המקומיות היא תולדה של שינוי חקיקה שבא להטיב עם חברות הכבלים והלוויין ולהפסיק את התשלום התמלוגים שהן היינו צריכות להעביר למדינה. תשלום זה מימן הלכה למעשה את תפעולן השוטף של החדשות המקומיות, אך משהוחלט להפסיקו - נוצרה בעיה תקציבית.

במסגרת זו נערכו דיונים ומאבקים שונים בשלהי השנה שעברה, כשלבסוף סוכם כאמור כי החדשות המקומיות ימשיכו לתפקד עד סוף יולי, ובמקביל התקציב קוצץ מ-25 מיליון שקל ל-18.5 מיליון שקל, ובחלוקה יחסית של 7 חודשים, אושר תקציב של 10.8 מיליון שקל.

כרגע עדיין לא ברור אם החברה שעומדת מאחורי החדשות המקומיות, קודה הפקות, מתכוונת לקחת חלק פעיל במאבק על עתידן של החדשות המקומיות.

בכיר בשוק התקשורת אמר ל"גלובס" עם אישור ההסכם בדצמבר אשתקד כי אם קודה הפקות תידרש לצאת שוב למאבק חקיקתי על תקציב לחמשת החודשים הנותרים של 2013, היא עשויה לסגת מהמשך הפעלתן.

לדבריו, גם דרישה לצאת למכרז על הפקת החדשות המקומיות, לאור העובדה שמדובר בכספי ציבור, לא עשויה לפתור את המצב, כיוון שכיום אין מקורות תקציביים מעבר ליולי 2013, וספק אם גורם מסוים ירצה להשתתף במכרז ל-5 חודשי פעילות בלבד.