המדינה העשירה בעולם מחליפה שליט

שליט קטאר, השיח' חאמד בין חליפה אל-תאני, העביר היום (ג') את השלטון באמירות לבנו, השיח' תמים בן חאמד אל-תאני אלו חילופי ההנהגה מרצון הראשונים מאז 1960 אחת המשימות של השליט החדש, חובב ספורט ידוע, היא להרחיב את התשתיות לקראת מונדיאל 2020 / שירות בלומברג

שליט קטאר, השיח' חאמד בין חליפה אל-תאני, שנטל את השלטון מאביו בהפיכה שביצע ב-1995, העביר היום (ג') את השלטון באמירות לבנו ואמר כי הגיע הרגע לחילופי הנהגה במדינה העשירה בעולם במונחי תמ"ג לנפש.

"הגיע הזמן לפתוח דף חדש במסע של המדינה שלנו, ולראות דור חדש מקבל עליו את האחריות", מסר בנאום לאומה השיח' חאמד, שככל הנראה פורש בעקבות מחלה. הוא ובנו, השיח' תמים בין חאמד אל-תאני, ניצבו לאחר מכן זה לצד זה, ואזרחים עמדו בתור כדי להביע את נאמנותם.

ההודעה היום מציינת את חילופי ההנהגה מרצון הראשונים מאז 1960 בקטאר. שיח' חאמד (61) הדיח את אביו, השיח' חאליפה בין חאמד אל-תאני, בהפיכה שקטה לפני 18 שנים. השיח' חאליפה הדיח את בן דודו מהשלטון ב-1972.

שיח' תמים (33) מקבל לידיו מדינה המונה 1.9 מיליון תושבים, שהפכה למעצמה אזורית ב-18 שנות שלטונו של אביו. לקטאר יש החזקות בבנק השני בגודלו בבריטניה, ברקליס, ובקבוצת הרכב הגדולה באירופה, פולקסווגן. היא תמכה בהתקוממויות בסוריה ובלוב, ושיגרה למצרים 8 מיליארד דולר מאז הדחת חוסני מובארק.

האמיר היוצא וראש ממשלתו, חאמד בין יאסים בין ג'אבור אל-תאני, "הציבו את קטאר על המפה", אמר שאדי חאמיד, מנהל המחקר במרכז דוחא של מכון ברוקינגס בראיון טלפוני מהבירה הקטארית. "ייתכן שיהיו כמה שינויים בדגשים ובשוליים, אך הכיוון העיקרי של מדיניות החוץ יימשך".

שיח' תמים הוא בוגר האקדמיה הצבאית המלכותית הבריטית סנדהרסט. לפי אתר ארמון האמירות הרשמי, הוא סיים את לימודיו שם ב-1998, אחרי שעזב את בית הספר שרבורן בבריטניה שנה לפני כן. תמים, בנו הרביעי של שיח' חאמד, צבר לעצמו סמכויות מאז התמנה ליורש העצר ב-2003. הוא כיהן כיו"ר רשות ההשקעות הקטארית, קרן ההון הריבונית העיקרית של האמירות, וכחובב ספורט ושחקן טניס נלהב הוא עומד בראש השדולה של קטאר לאירוח אולימפיאדת 2020.

אביו הפך את קטאר מאמירות שברירית ושקועה בחובות למנהיגה אזורית במפרץ הפרסי. השיח' חאמד הגדיל בשנות שלטונו את התמ"ג של קטאר פי שבעה ואת האוכלוסייה ביותר מפי שלושה. הוא הנהיג בחירות לרשויות מקומיות, ושנה אחרי עלייתו לשלטון השיק את אל-ג'זירה, רשת חדשות הטלוויזיה בבירה דוחא שהיא כיום בינלאומית.

השיח' תמים יוביל את מאמציה של קטאר להרחיב את התשתיות שלה לקראת אירוח המונדיאל של שנת 2022, אף שייצוא הגז אינו עולה והצמיחה הכלכלית בהאטה. המדינה מתכננת להקם רשת מסילות רכבת בהשקעה של 35 מיליארד דולר ביחד עם נמל חדש, כבישים ואצטדיונים.

קטאר, שהיא בעלת יתרות גז השלישיות בגודלן בעולם, מפיקה כ-30% מההיצע העולמי של גז טבעי נוזלי. ייצוא הגז מספק לקטאר את התמ"ג לנפש הגבוה בעולם, לפי קרן המטבע הבינלאומית. האמירות מתכננת להשקיע 200 מיליארד דולר בתשתיות עד לאירוח הגביע העולמי בכדורגל לאומות.

השונאים של קטאר

תחת האמיר היוצא, קטאר מילאה גם תפקיד בעל חשיבות גוברת ביחסי החוץ. היא מספקת סיוע כספי וצבאי למורדים שמנסים להדיח את נשיא סוריה בשאר אל-אסד, תארח את השיחות המוצעות בין הטליבאן, ממשלת אפגניסטן ונציגים אמריקאים, ותומכת בחמאס ברצועת עזה.

היו לקטאר גם כישלונות. תמיכת האמירות במורדים בסוריה בשנתיים האחרונות התערערה באחרונה כאשר הם איבדו את העיר האסטרטגית אל-קוסאיר בתחילת חודש זה. בלוב, שקטאר שיגרה אליה מטוסי קרב להצטרף למתקפה על כוחותיו של קדאפי ב-2011, שרפו מפגינים בבנגאזי בחודש שעבר את דגל קטאר ובובה בדמות השיח' חאמד, במחאה על כך שהיא מממנת את האחים המוסלמים. גם במצרים היו אירועי שריפת דגלים קטאריים על אותו רקע, לפי היומון "אל אהרם".

הצמיחה הכלכלית הואטה בשנה שעברה ל-6.2% מ-17% ב-2010, לפי דוח של הבנק הלאומי הקטארי מהחודש שעבר. סיטיגרופ מעריך שעודפי התקציב של קטאר יהפכו לגירעונות משנת 2015. כספי קרן ההון הריבונית יתחילו לרדת, ויתכן שכמה השקעות שלה יימכרו כדי לממן את הממשלה, להערכת הכלכלן הראשי למזרח התיכון של סיטיגרופ בדובאי.

קטאר הולדינג, זרוע ההשקעות בחו"ל של קרן ההון הריבונית, מסרה ב-17 בחודש על מכירת ההחזקה שלה בפורשה אוטומוביל הגרמנית, 10%, למשפחת פורשה-פייך. לקרן הזו יש החזקות בחברת טוטאל הצרפתית, בקבוצת קרדיט סוויס השווייצרית, בחברת טיפאני, והיא הבעלים המלאה של חנות הכלבו הרודס בלונדון.