"ההלוואות הפרטיות בשוק ההון ינציחו את הפירמידות"

מנכ"ל מידרוג ערן היימר בפורום שוק החוב של מידרוג: "אין בהלוואות הפרטיות שקיפות - הכל מחוץ לעין הציבורית וזה לא טוב למשק הישראלי"

"בניגוד למספידים את הבורסה - שוק החוב פתוח לעסקים. בתקופה האחרונה שוק החוב עירני ומציג מנעד רחב של חברות שמגייסות כספים מהציבור", כך פתח הבוקר מנכ"ל מידרוג ערן היימר את נאומו ב"פורום שוק החוב" שמקיימת חברת דירוג האשראי מידרוג בתל אביב.

היימר התייחס בדבריו לביקורת של המשקיעים על הרגולטורים ורגולטורים על המשקיעים. "נוספו עוד מנגנוני אסיפות נושים, נציגויות בעלי אג"ח, מומחים פיננסיים, מבקר המדינה ובקרוב ועדה מיוחדת מטעם משרד האוצר ובנק ישראל לבחינת הסדרי החוב".

לדבריו של היימר, החשיפה התקשורתית של המוסדיים המושקעים באג"ח ונמצאים בהסדר גרמו להתנהלות שונה בכל בית השקעות. יש כאלה שחיפשו את הבמה וקיבלו יחסי ציבור בחינם בתור הנאבקים על כספי החיסכון, יש כאלה שמכרו במחירי ריצפה העיקר שלא ידעו שקנו, ויש כאלה שקנו במחירי ריצפה והרוויחו יפה מתהליכי ההסדר.

"השחקנים משני צידי השולחן פיתחו בסערה את שוק ההלוואות הפרטיות - שוק בו לא חלים כללי חודק למרות שלפעמים דווקא שם בעלי השליטה מוכנים לשעבד יותר", טוען היימר. "אין רשות לני"ע, אין דיווחים לבורסה, אין שקיפות למחיר העיסקה לא צריך להתאים את המחיר ביום יום, לא צריך לדווח על היקפי החזקות, אין נציגות נושים ביום הדין אלא אחד על אחד וגם אין דירוג חיצוני. החיים הטובים".

"צריך לזכור שכל הדברים הנוראים הללו באו כדי להגן על המשקיעים חלקם היו over shoot להסדרים הראשונים - חלקם תולדה של שוק אג"ח צעיר אבל שוק הון צריך להיות שקוף, נזיל וסחיר".

"הפירמידות, שעכשיו מככבות לקראת אישור חוק הריכוזיות, יכולו להמשיך להתקיים הודות להלוואות פרטיות בכסף ציבורי ללא פיקוח. ההלוואות הפרטיות למעשה ינציחו את הפירמידות". לטענתו, "לבעלי בשליטה בפירמידות הכי קל ופשוט להעביר את החוב להלוואה פרטית, ללא שקיפות במחשכים ולשלוט על חברות פרטיות וחוק הריכוזיות במקום לייצר פחות ריכוזיות פשוט ייצר פחות שקיפות".

היימר הוסיף כי "כיום קשה לראות קונים שמגיעים לרכוש את חברות הענק ובידי בעלי השליטה אפשרות נוחה לשמירה על השליטה באמצעות הלוואות פרטיות. אפשרות אחרת היא מכירת מניות בבורסה - זו האלטרנטיבה הטובה למשק אבל היא מותנית בקיומה של בורסה שיכולה להכיל הנפקות ראשוניות או מכירה של בלוקים גדולים של מניות וזה לא המצב כיום.

"כל השחקנים בשוק צריכים להבין ששוק הון משוכלל הוא נכס. המנפיקים, המחזיקים, החתמים, בתי ההשקעות והבנקים. שוק דליל עם פחות מסחר ופחות חברות נסחרות יגרום לעליית הסיכון גם בשוק האג"ח הקונצרני ויפגע בשווי האחזקות של כולם. בשביל שיהיה שוק משוכלל יותר צריך עשיית שוק באג"ח ומניות, צריך יותר אנליזה בלתי תלויה וכל השחקנים צריכים לתת כתף, להיכנס מתחת לאלונקה ולתרום למאמץ המשותף כדי להחיות את שוק ההון ואת הבורסה".