רבקה מיכאלי: "זה מתחיל עם רשתות מזון ויגיע לתיאטרון"

השחקנית ושדרנית הרדיו מגיבה לפסיקת בית המשפט העליון בנוגע לאי-הפעלת סופרמרקטים בשבת: "עיריית ת"א חייבת להיאבק על כך שהמצב בעיר יישאר כפי שהוא היום" ■ השחקן דב נבון: "זה החופש שת"א מגלמת והפאן בלחיות בה"

השחקנית ושדרנית הרדיו רבקה מיכאלי (75) אמנם נולדה בירושלים, אבל היא חיה ועובדת בתל-אביב כבר יותר מ-52 שנים, והפכה לאחת התל-אביביות המוכרות ביותר.

מיכאלי אמרה ל"גלובס" כי היא לא מתלהבת מפסיקת בית המשפט העליון בנוגע לאי-הפעלת בתי עסק בשבת, בלשון המעטה. לדבריה, עיריית תל-אביב חייבת להיאבק על כך שהמצב בעיר יישאר כפי שהוא היום. "כמו שבחיפה יש תחבורה ציבורית בשבת, כך צריך שהעסקים בתל-אביב שמעוניינים לפעול בשבת יוכלו לעשות כן. התפקיד של העירייה הוא למצוא את הדרך החוקית לאפשר להם את זה".

לדבריה, העובדה שיש ביקוש עצום של התושבים לעסקים בשבת היא ההוכחה הטובה ביותר לכך שהם צריכים להמשיך לפעול. "תל-אביב נעשית כל הזמן יותר ויותר סימפטית, וחלק מהסיבה לכך זו הפעילות בשבת".

- למה כל-כך חשוב שרשתות המזון יפעלו בשבת?

"אני חוששת שזה לא ייגמר בהן. זה מתחיל עם רשתות מזון, יעבור למסעדות ויגיע גם לתיאטראות, ובעיניי זו תהיה זוועה. זה לא אומר שלא צריך לדאוג לתנאי ההעסקה ולימי המנוחה של העובדים. גם ברדיו עבדו במשמרות, ומי שלא יכול היה לעבוד בשבת עבד במוצאי-שבת".

לדברי סגן מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי הנכנס, אורי אבל, שכיהן עד כה כמנכ"ל קניון רמת-אביב, החלטת העליון עלולה ליצור "מדרון חלקלק" ולהפר את הסטטוס-קוו הקיים בין דתיים לחילונים. "בתל-אביב יש סטטוס-קוו חילוני שכבר מתקיים הרבה מאוד שנים, ונכון יהיה להשאיר אותו גם בעתיד. כתושב תל-אביב שעובד הרבה מאוד שעות במהלך השבוע, לפעמים נוח לי לעשות קניות בסוף שבוע. אין שום סיבה שלא יתאפשר לי לעשות זאת".

גם ליו"ר משרד הפרסום מקאן-אריקסון-ישראל, אילן שילוח, המתגורר בתל-אביב, חשוב שהסטטוס-קוו החילוני-תל-אביבי יישאר על כנו. "תל-אביב צריכה להיות עיר פתוחה, חופשית וליברלית, וככזו, עסקים ומקומות בילוי בעיר צריכים להיות פתוחים בסופי שבוע. כמובן, מי שלא רוצה להשתמש בהם, לא חייב".

לשילוח יש מסר לראש העיר, רון חולדאי. "אני מצפה מחולדאי וממועצת העיר לשנות את התקנה האוסרת על פתיחת עסקים, ולאפשר לעסקים שרוצים להיות פתוחים בשבת. אני בטוח שרוב מוחץ של תושבי העיר יצביעו בעדו בבחירות הקרובות, אם הוא יעשה את זה".

השחקן דב נבון, שמתגורר ברחוב ארנון בעיר (המוכר בזכות ספרה של לאה גולדברג "ידידיי מרחוב ארנון"), אומר כי החופש של האדם הוא להיות מסוגל לבחור בין אופציות שונות. "החופש שמגלמת תל-אביב, והפאן בלחיות בה, הוא זה שהיא מאפשרת לך לראות תערוכה בסוף שבוע, ללכת לבית-קפה, לראות סרט או לקנות משהו ששכחת לקנות בימי החול. אני מאוד נהנה מזה. זה התענוג שלי, וחשוב לי שהמצב הזה יישמר".

נבון מאוהב בשבת התל-אביבית כפי שהיא. לדבריו, "אני מאוד אוהב בסופי השבוע לראות את בתי-הקפה המלאים בשדרה, את כיכר הבימה ומקומות אחרים. זה תענוג להסתכל על אנשים ברחוב, ויש תחושה של חופש. בשאר הימים אנשים ספונים בעבודה שלהם.

"אני גר מתחת לבית-כנסת, וביני ובין באי בית-הכנסת יש כבוד הדדי, והכול בסדר. הם עושים בשבת את מה שהם מאמינים בו, ואני את מה שאני מאמין בו. אף אחד לא נכנס לחיים של השני. לדעתי כל הנושא הזה הוא נושא של גבולות וכיבוד הגבולות של האחר. מדינה שחיה כל-כך הרבה שנים בלי גבולות - הגבולות שלה מתעמעמים בכל מקום".

כתבות נוספות בנושא:

בית המשפט העליון: אסור להפעיל סופרמרקטים בשבת בתל-אביב

טיב טעם: סגירת הסניפים בשבת עלולה לפגוע מהותית בתוצאות

"פסיקת העליון תנתץ את הסטטוס-קוו ביחסי חילונים-דתיים בתל-אביב"

עו"ד בומבך: "החלטת העליון תיושם כך שאופיה של תל-אביב יישמר"