עונת הדוחות בפתח; "מחירי המניות נותרו אטרקטיביים"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: מימוש אסטרטגיית יציאה על ידי הפד ברבעון האחרון של שנת 2013 מהווה את הסכנה המרכזית להמשך הראלי בשוק המניות האמריקאי

מדד S&P 500 עלה בשבוע שחלף ב-0.8% וחתם את השבוע ברמה של 1606.28 נקודות. בסיכום חודשי ירד מדד S&P 500 ב-1.5% ומתחילת שנת 2013 רשם מדד מניות זה עלייה מרשימה של כ-12.6%.

בראייה סקטוריאלית הרי כלל עשרת הסקטורים במדד רשמו תשואה חיובית מתחילת שנת 2013. הסקטורים הבולטים במחצית הראשונה של השנה היו סקטור הבריאות (19.1%), סקטור מוצרי הצריכה הלא בסיסיים (18.9%) וסקטור הפיננסים (18.5%). מנגד, הסקטורים המאכזבים במחצית הראשונה של שנת 2013 הינם סקטור החומרים (1.7%),סקטור טכנולוגיית המידע (5.5%) וסקטור השירותים הציבוריים (7.7%).

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מציין כי בחודש יוני ספגו סקטור החומרים וסקטור טכנולוגיית המידע ירידות שערים חדות של כ-4.5% ו-3.7% בהתאמה ואילו סקטור שירותי התקשורת, סקטור מוצרי הצריכה הלא בסיסיים וסקטור השירותים הציבוריים השכילו לרשום תשואות חיוביות. "זוהי הוכחה חוזרת כי פיזור סקטוריאלי משופר הינו בעל השפעה חשובה על ביצועי תיק ההשקעות ולפיכך יש להקדיש לו מחשבה רבה".

עונת הדו"חות הכספיים לרבעון השני של שנת 2013 צפויה להיפתח באופן רשמי ב-8 ביולי עם פרסום תוצאותיה הכספיות של חברת אלקואה.

תחזית הרווח המצרפית לרווחי כלל החברות במדד S&P 500 ברבעון השני של שנת 2013 הינה לצמיחה מינורית של 0.8% בלבד, זאת לאחר גל של הפחתת תחזיות אשר הורידה את הצמיחה החזויה ברווח מרמה של 4.3% בתחילת הרבעון השני של השנה לרמה צנועה זו כיום. "על רקע האופטימיות באשר לקצבי הצמיחה החזויים ברווחי הפירמות במחצית השנייה של שנת 2013 ובשנת 2014 ואלטרנטיבה החסרה בשווקי החוב, הפעילים בשוק התייחסו בסלחנות להנמכת התחזיות הנוכחית בשוק המניות האמריקני ולראייה הביצועים הנאים של מדדי המניות בתקופה האמורה".

שמונה מתוך עשרת הסקטורים במדד הפחיתו תחזית רווח במהלך הרבעון, זאת כאשר סקטור החומרים (16%-), סקטור הטכנולוגיה (8%-) וסקטור התעשייה (5%-) בלטו לשלילה ואילו סקטור הפיננסים בולט לחיוב לאחר שרשם עדכון כלפי מעלה של תחזית הרווח המצרפי של 0.6%.

באשר לשורת הצמיחה הרבעונית החזויה במכירות הרי גם זו הונמכה מרמה חזויה של 2.7% לרמה של 1.2% בלבד, אולם שמונה מתוך הסקטורים במדד צפויים להציג צמיחה בשורת ההכנסות ורק סקטור אנרגיה והחומרים צפויים להציג צמיחה שלילית בשורת ההכנסות הרבעונית.

פגוט מציין כי תחזית הצמיחה ברווח המצרפי של החברות הנכללות במדד לרבעון השלישי של שנת 2013 הינה כ-7% ואילו תחזית הצמיחה המצרפית ברווח לרבעון הרביעי של השנה הינה 13%. "השוק מתמחר רמות גבוהות של אופטימיות באשר להתאוששות הכלכלית העולמית בכלל ובארה"ב בפרט ומכאן גוזר ביצועים יוצאי דופן לחברות האמריקניות הבולטות למחצית השנייה של שנת 2013 ולשנת 2014, אולם נתוני המאקרו הזורמים מאירופה ומן השווקים המתעוררים בצוותא עם נתוני המאקרו של כלכלת ארה"ב מלמדים על אופטימיות יתר אשר אינה מגובה בנתונים. אנו סבורים כי תחזיות הרווח וההכנסות המצרפיות של החברות יונמכו בצורה משמעותית בחודשים הקרובים במתכונת דומה לה התרגלנו ברבעונים האחרונים, זאת על רקע צפי להתאוששות כלכלית איטית מהצפוי מחוץ לארה"ב. מיתון דביק באירופה והאטה בקצה הצמיחה בשווקים המתעוררים. סביבה כלכלית שכזו לא ניתן לצפות מן החברות להציג צמיחה גבוהה בשורת ההכנסות והרווח והדבר עתיד לבוא לידי ביטוי להערכתנו בהנמכת תחזיות".

עם זאת, "ראוי לציין כי מחירי המניות נותרו אטרקטיביים ביחס לחלופות ההשקעה בשוק אגרות החוב וזאת על אף המימוש החד בשוק החוב בשבועות האחרונים. בהינתן מכפיל רווח עתידי על בסיס רווחי החברות הצפויים ב-12 החודשים הקרובים ברמה של 13.9 בלבד, הרי התרחבות מכפילים מסוימת בהחלט אפשרית כל זמן שהבנק המרכזי האמריקאי לא מיישם אסטרטגיית יציאה מוקדמת מהצפוי ומהרצוי ממדיניות התמריצים. מימוש אסטרטגיית יציאה על ידי הפד ברבעון האחרון של שנת 2013 מהווה את הסכנה המרכזית להמשך הראלי בשוק המניות האמריקאי, אולם אנו מניחים כי הפד יפעל בסוגיית התמריצים בדרך שבא עושים הקיפודים אהבה -'לאט ובזהירות'", אומר פגוט.