לצד קרי: ערוץ נוסף לקראת חידוש אפשרי של תהליך השלום

"וושינגטון פוסט" מדווח על ערוץ מקביל לשיחות קרי באזור: מגעים בין ג'ון אלן, הממונה על תיאום ביטחוני עם ישראל והפלסטינים, לבין בכירים בישראל ■ מאמץ לענות על צרכי השלום של ישראל לפני חידוש המו"מ

במקביל לשיחותיו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, בישראל, ברשות הפלסטינית ובירדן, מקיימת ארה"ב ערוץ נוסף לקראת חידוש אפשרי של תהליך השלום: מגעים בין ג'ון אלן, יועץ בכיר לקרי והממונה על תיאום ביטחוני עם ישראל והפלסטינים, לבין בכירים ישראליים. עד עתה הניבה התנהלות ישראל במגעים עם אלן מורת רוח בצד האמריקני. כך מדווח היום (ב') "וושינגטון פוסט".

קרי מקפיד לא להעניק ציונים לצדדים או להטיל אשם על צד זה או אחר, אע"פ שעד עתה לא הסתמנה הגמשת עמדות בירושלים או ברמאללה. ההדלפה על מורת הרוח האמריקנית מהקשיים בערוץ של אלן עלולה אפוא להיות איתות לישראל שממשל אובמה מתחיל לאבד את סבלנותו.

בין הנושאים שהועלו בשיחות בערוץ אלן - ישראל: נוכחות צבאית ישראלית בבקעת הירדן; ניהול ביטחוני של הגבולות היבשתיים והימיים (אם תוקם מדינה פלסטינית - ר.ד.); פיקוח ובקרה של המרחב האווירי מסביב לישראל; והקמת תחנות אתרעה מוקדמת, שיזהירו את ישראל מפני התקפות טילים ורקטות.

קרי עזב אמש את ישראל לאחר מגעים אינטנסיביים עם רה"מ בנימין נתניהו ונשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, בלי הישג נראה לעין, למרות הכרזתו, בנמל-התעופה, שהושגה "התקדמות אמיתית". על פי כמה הערכות, הוא עשוי לשוב לאזור בעתיד הקרוב, כנראה עוד החודש.

אלן, גנראל בדימוס ולשעבר מפקד הכוחות האמריקניים באפגניסטאן, מנסה למצוא דרכים חדשות שיאפשרו לארה"ב לערוב לביטחונה של ישראל במצב שבו שוב לא תהיה לה שליטה בגדה המערבית, נאמר ב"פוסט". הוא שואף לזהות איומים פוטנציאליים על ביטחון ישראל ולמצוא מענה לקובלנות של נתניהו, שלפיהן ההבטחות האמריקניות לשת"פ עם ישראל ולאספקת ציוד הן מיושנות ולוקות בחסר.

המטרה היא להסיר מהשולחן בעיות שעלולות למוטט את השיחות הפוטנציאליות בין ישראל לפלסטינים, שקרי מתארן כהזדמנות האחרונה לשלום בין הצדדים. הנחת העבודה היא, שאם בעיות אלה יוסרו מיד עם תחילת השיחות, הן לא יוכלו לגרום להפסקתן בהמשך.

אלן ביקר בישראל פעמיים כדי לדון על עדכון הסכמים בין שתי המדינות בעת המאמץ הקודם לחדש את תהליך השלום, ב-2007 וב-2008. הוא גם נפגש בשטוטגארט עם גורמים ביטחוניים ישראלים. כמה מאנשי המטה של אלן מוצבים בבסיס אמריקני בעיר.

פקיד בכיר בממשל אובמה אמר לעיתון, כי כי אלן ובני שיחו הישראליים מנסים לגבש "אופציות יעילות, יצירתיות ובנות ביצוע שיהיה אפשר להעלותן לפני מנהיגי שני הצדדים". ממשל אובמה שמר על שתיקה מוחלטת לגבי עבודתו של אלן מאז שמונה לתפקידו במאי.

אלן מתמודד עם כמה מהמכשולים הפוטנציאליים הגדולים ביותר שימנעו מישראל לקבל את עסקת השלום שקרי מנסה לקדם, אמר ל"פוסט" אחד מהמשתתפים בשיחות בערוץ של אלן.

אם יושגו הבנות עם ישראל על ערובות ביטחוניות אמריקניות כבר בשלב זה, ממילא לא תצטרך ישראל להעלות דרישות ביטחוניות כשיחודשו השיחות עם הפלסטינים, וזה ההיגיון שמניע את מאמציו של אלן, אמר מקור שתודרך על המגעים עם ישראל.

משתתפים בערוץ של אלן אמרו, כי התגובות הראשוניות של הבכירים הישראליים בשיחות אלה היו פחות מהותיות ממה שציפו האמריקנים וגם מידת שיתוף הפעולה של הישראלים לא ענתה על ציפיות עמיתיהם מארה"ב.

דובר בשגרירות ישראל בוושינגטון אמר בתגובה: "יש לנון מחויבות עמוקה לשליחותו של גנרל אלן ואנו מלאי הערכה אליה. אנו עובדים עמו במלוא הרצינות והפתיחות במאמץ להניח תשתית לשלום".

יובל שטייניץ, השר לעניינים אסטרטגיים, שהשתתף בשיחות, אמר כי ישראל בוחנת את האופציות שלפניה אך הדגיש: "הבהרנו שטכנולוגיה בלבד אינה מספיקה מבחינתנו". הוא ציין עוד, שלישראל היו ניסיונות מרים עם כוחות או"ם.

עבאס ידחה על הסף נוכחות צבאית קבועה של ישראל במדינה פלסטינית פוטנציאלית. לכן האתגר הוא לקבוע משך זמן מספיק לנוכחות צבאית של ישראל בבקעת הירדן, כדי לענות על צרכי ישראל, ובה בעת להבהיר, שאין מדובר בנוכחות קבע, אומר ה"פוסט".