שלמה מעוז מתרחב: הון ליין תספק ייעוץ פנסיוני ומשכנתאות

מעוז: "הצעירים של היום יהפכו לזקנים עניים בעוד 30 שנה אם יסמכו רק על משווקים פנסיונים ויצרנים פנסיונים" ■ יגבה 300-5,000 שקל בעבור השירותים

שלמה מעוז מתרחב: הכלכלן והפרשן הכלכלי הודיע היום (ב') על כניסה לשוק הייעוץ הפנסיוני וייעוץ המשכנתאות, במסגרת "הון ליין" מקבוצת אלפא פלטינום, בית ההשקעות האינטרנטי שהשיק לפני כשנה בשיתוף קבוצת פורום של עמי סגל. את הפעילות בתחום הייעוץ הפנסיוני ינהל דודי הרשברג, יועץ פנסיוני ומנכ"ל פנסיה 120; את הפעילות בתחום ייעוץ המשכנתא ינהל אבי כהן.

במסגרת השירות החדש תציע "הון ליין" ייעוץ מקצועי לנוטלי משכנתאות וייעוץ לחיסכון פנסיוני ארוך טווח, במחירים שווים לכל כיס. הייעוץ הפנסיוני יוענק לחוסכים בכל תקופות החיסכון, החל משנות ההפרשה הראשונות ועד לעומדים בפני פרישה, ללא סף מינימום של היקף החיסכון.

לדברי מעוז, "כולנו מדברים על מחירי הדיור הגבוהים, היעדר התחרות בשוק המזון ויוקר המחייה בישראל, אבל רוב האנשים לא מודעים לכך שהכסף הגדול נמצא בשירותים הפיננסיים. אצל רוב המשפחות המשכנתא היא העסקה הכלכלית הגדולה ביותר שיעשו אי פעם והן ניגשות לבנקים ללא ליווי מקצועי שיכול היה לחסוך להן מאות אלפי שקלים. באותו אופן, הצעירים של היום יהפכו לזקנים עניים בעוד 30 שנה אם יסמכו רק על משווקים פנסיונים ויצרנים פנסיונים (חברות ביטוח, קרנות פנסיה, קופות גמל והשתלמות)".

בהון ליין מציינים, כי רפורמת בכר משנת 2005 איפשרה לבנקים להעניק ללקוחות ייעוץ פנסיוני, אך בפועל, הבנקים מציעים שירות זה בעיקר לבעלי קופות גמל והשתלמות בלבד מאחר ואלה מוצרים פנסיונים ללא רכיבי ביטוח. לגבי מוצרים פנסיונים אחרים, כגון ביטוחי מנהלים וקרנות פנסיה, לא ניתן לקבל ייעוץ פנסיוני ברוב הבנקים, שכן מדובר במוצרים מורכבים. עבור הייעוץ הפנסיוני שניתן חינם לכאורה, יגבה הבנק מהלקוח עמלת הפצה בגובה 0.25% מהצבירה - סכום שיכול להגיע לאלפי שקלים בשנה ומאות אלפי שקלים עד גיל פרישה.

"נוצר פה מצב אבסורדי בו לאף גורם בתוך שרשרת הביטוח הפנסיוני אין אינטרס להוריד את דמי הניהול עבור הלקוח, ובמקום לצבור כסף לעת זיקנה, החוסך משלם דמי ניהול, נושא בעלויות ביטוח גבוהות ולא מנצל את הטבות המס", אומר מעוז.

הון ליין תציע ללקוחותיה שלושה מסלולי ייעוץ, בהתאם למורכבות התיק הפנסיוני, החל מהתייעצות טלפונית, ועד ניתוח מעמיק של תוכניות הביטוח והפנסיה כולל ייעוץ פנסיוני אישי. בעבור השירותים האלה הלקוח ישלם בין 300 שקל ל-3,000 שקל.

ממחקר שערכה הון ליין, עולה כי רק 10% מנוטלי המשכנתאות ניגשים ליועץ חיצוני בטרם לקיחת המשכנתא, רובם המוחלט מאזור המרכז. הון ליין רוצה להפוך את ייעוץ המשכנתאות לחלק סטנדרטי מתהליך נטילת המשכנתא או מיחזורה - גם בפריפריה. כיום, עלות השירות אצל חברות לייעוץ משכנתאות נעים בין 6,000 שקל לכמה עשרות אלפי שקלים - בהתאם לגודל העסקה.

הון ליין תציע שלושה מסלולי ייעוץ בתחום המשכנתאות, החל מייעוץ טלפוני, דרך בניית תמהיל משכנתא ועד ליווי צמוד ומיקוח מול הבנקים השונים, לאחר בחינת מספר אלטרנטיבות. עלות השרות תנוע בין 1,500 שקל ל-5,000 שקל.