ליברמן: "אנשים פיתחו אלצהיימר פוליטי, לא זוכרים מה היה"

יו"ר ועדת חוץ וביטחון בכנס לשכת רואי החשבון באילת: "גם אם נציע לחלק את ירושלים וגם את תל אביב, אין מנהיג פלסטיני אחד שיחתום על סוף הסכסוך ועל ויתור על זכות השיבה, ולכן אין שום ערך לשום הסדר"

אביגדור ליברמן, יו"ר ועדת חוץ וביטחון, הגיע הבוקר (ב') לכנס אילת שעורכת לשכת רואי החשבון, והשתתף בפאנל הפתיחה של הכנס. "כלכלה בריאה היא חלק מהמרכיבים של הביטחון הלאומי", הוא אמר. "הכלכלה הבריאה התעסוקה והתנאים שבהם אנחנו חיים הם חלק בלתי נפרד מהביטחון של כולנו", אמר והתייחס למצבה הכלכלי-חברתי של המדינה.

על רקע הדיונים על חוק ההסדרים, וביחס לתקציב הביטחון אמר ליברמן, העומד גם בראש הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון: "אני קורא בעיתונות שאומנם מקצצים את תקציב הביטחון ב-2013 וב-2014, אבל יפצו אותם ב-2015. ואני מודיע: לא יהיה שום פיצוי על הקיצוץ ב-2015, שלא נשלה את עצמנו. גם שנת 2015 תהיה שנה קשה מבחינה תקציבית, מבחינת הגירעון, מבחינת ההשקעות, הצמיחה, המחסומים הבירוקרטיים. גם היא תהיה שנה תקציבית מאוד לא פשוטה. שינוי המגמה יתחיל רק ב-2016 ולא לפני כן".

ליברמן הוסיף, כי תמיד קל ביותר לקצץ בהוצאות המשתנות, כמו האימונים ורכישות הנשק, אך מערכת הביטחון חייבת להתמקד בטיפול בהוצאות הקבועות, שם יש עדיין מקום להתייעלות. "בלי טיפול בהוצאות הקבועות שום דבר לא ישתנה. מערכת הביטחון חייבת להתייעל עם כל האתגרים", אמר.

עוד הוסיף, כי כלכלת המדינה צריכה להתרכז בחינוך. "בכלכלה אנחנו חייבים לאמץ תפיסה בסיסית ברורה לאורך השנים, ולהתרכז ביתרון היחסי שלנו. היתרון היחסי שלנו בישראל הוא המוח היהודי והיכולת לאלתר שאף עם אחר לא מתאפיין ביכולת כזו, ואת זה צריך לפתח.
"כשאני מסתכל על נתוני ה-OECD, ורואה שאנחנו סובלים מצפיפות הכי גדולה בכיתות בבתי הספר בין כל מדינות ה-OECD - זה בלתי נסבל. אם הייתי משקיע במשהו, למרות כל הקיצוצים, זה בחינוך - להטיב עם התלמידים ביסודי, בחטיבות ובתיכון לקראת הבגרויות. החינוך זה הדרך שלנו להבטיח את עתיד המדינה, גם מבחינה כלכלית".

באשר למצב המדיני אמר ליברמן, כי "יש אצלנו אנשים שפיתחו אלצהיימר פוליטי: לא זוכרים מה היה לפני שנתיים".

ליברמן הזכיר את הוויתורים הישראליים וההצעות הישראליות, ואת הסרבנות הפלסטינית ואת הטרור מרצועת עזה. "אני שומע דיבורים: אוי ואבוי אם לא נגיע לפתרון של שתי מדינות של שני עמים. כל הדיבורים הללו רק מעלים את המחיר, בלי שום תועלת, בלי שום תכלית. אנחנו חיים בעולם שאין בו חברים, אלא רק אינטרסים. כל מדינה דואגת רק לעצמה. באמת דואגים לשלום ולביטחון במזרח התיכון? בסוריה יש 100,000 הרוגים; איפה העולם, איפה הליגה הערבית?

"באים למדינה הכי מסודרת והכי יציבה במזרח התיכון ואומרים לה: בואו תיכנסו לתוך המערבולת. הרי ברור שלאבו מאזן אין שום כיסוי לצ'ק. אין מנהיג פלסטיני אחד שיחתום על סוף הסכסוך ועל ויתור על זכות השיבה, גם אם נציע לא רק את חלוקת ירושלים אלא גם את חלוקת תל אביב - ובלי זה אין שום ערך לשום הסדר", הוסיף ליברמן.

עוד אמר ליברמן, כי גם לצדדים נוספים אין יכולת להבטיח הסדר, והביא כדוגמא את סירובו של האיחוד האירופי להכריז על חיזבאללה כארגון טרור. "זה היושרה שאני צריך לסמוך עליה, עד כמה הם באמת מחפשי טובת האיזור וטובת מדינת ישראל", טען.

"אין לנו חברים", אמר, "אנחנו יכולים לסמוך רק על עצמנו, ולא יעזור שום דבר. אנחנו יכולים להבטיח כל דבר, אבל היום זה לא עומד על הפרק, גם בשל חוסר היציבות בכל המזרח התיכון".

המפתח, לדעת ליברמן, הוא בראש ובראשונה ההתפתחות הכלכלית שיביאו להבשלת התנאים הפנימיים ברשות הפלסטינית. ליברמן סבור, כי ניתן יהיה לדבר על הסכם רק כאשר הפלסטינים יגיעו לתל"ג של 10,000 דולר לנפש (לעומת 30,000 דולר בישראל). עוד העיר, כי למעשה לא קיימת רשות פלסטינית, שכן יש חמאסטאן בעזה ושלטון של אבו מאזן הנישא על כידוני ישראל תוך שהוא דוחה שוב ושוב את הבחירות מחשש שיובס.

לגבי המאחזים אמר ליברמן, כי אמנם יש מיעוט הפועל בניגוד לחוק, אך מספר הבתים שחוקיותם שנויה במחלוקת עומד על 1,200 בלבד - לעומת 120,000 בתים בלתי חוקיים בכל ישראל. עוד ציין, כי כל שטח ההתנחלויות הוא 1.5% מכלל שטח יהודה ושומרון. "כל הניסיון להכתים את מפעל ההתיישבות היהודי ולהאשים אותו בהעדר השלום - זה סותר את העובדות", הוסיף.