דרמה במצרים: הצבא הציב אולטימטום לנשיא מוחמד מורסי

ללחץ של מיליוני האזרחים המפגינים במצרים מצטרף הערב הצבא שקורא לנשיא להיענות לדרישות המפגינים תוך 48 שעות ■ אם לא ייענה להם, מאיים הצבא, הוא יפסיק להגן על המשטר

מצרים מאבדת שליטה? יממה לאחר הפגנת המיליונים שנערכה בכיכר תחריר נגד שלטונו של הנשיא מוחמד מורסי, חוזרים ההמונים לכיכרות עם רדת הערב - זאת לאחר התפטרות חמישה משרי הממשלה.

במהלך שעות אחר הצהריים החלה כיכר תחריר שבמרכז קהיר להתמלא שוב בהמונים. גם היום הם קוראים להתפטרותו של מורסי. בשעות הבוקר הרחובות היו שקטים יחסית לליל אמש, אז כונס מפגן המחאה הגדול ביותר שראתה מצרים מאז ההפיכה שהדיחה את הנשיא מובארק מכיסאו בפברואר 2011.

במהלך היום התפטרו חמישה שרים החברים בממשלה המצרית ובקבינט של הנשיא מוחמד מורסי. "החמישה הגישו את התפטרותם לראש הממשלה הישאם קנדיל", מסר גורם רשמי בממשל, שלא ציין את הסיבה המדויקת. עם זאת, נטען מוקדם יותר בתקשורת המצרית שהשרים התפטרו מתוך רצון להביע הזדהות עם המפגינים.

בין השרים שהתפטרו - שר התיירות, שר הטכנולוגיה, שר התקשורת, שר המשפטים והנושאים הפרלמנטרים והשר לענייני סביבה. אף אחד מהם אינו חבר במפלגת האחים המוסלמים - מפלגתו של הנשיא המכהן מוחמד מורסי, שנגדו מופנית מחאת המיליונים החדשה.

אולטימטום למורסי: התפטר עד מחר ב-17:00

בזמן שהמחאות העממיות נמשכות ולאחר התפטרות חמישה משרי הממשלה, נשיא הרפובליקה הערבית המצרית הולך ומסתבך. מספר קבוצות ליברליות במדינה הציבו למורסי אולטימטום לפיו עליו להתפטר מתפקידו עד מחר בחמש אחר הצהריים, להכריז על בחירות חדשות ולערוך חוקה חדשה למצרים - חוקה שתשבור את מה שהם מגדירים "המונופול של האחים המוסלמים על מוסדות השלטון".

על פי חלק מהדיווחים בעולם הערבי, במהלך היום ואחרי ההשתלטות על משרדי מפלגת האחים המוסלמים בקהיר, אנשיו של מורסי שיגרו אנשים מיוחדים מטעמם שיפעלו כנגד המפגינים. מורסי עצמו שיגר את דוברו על מנת שיירא לפתיחה בדיאלוג עם מתנגדיו והודה שעשה כמה טעויות. "אין מלחמת אזרחים כפי שמפרסמים אותם שקרנים", כתב עיסאם אל-אריאן, בכיר בתנועה האיסלמית במצרים, בחשבון הפייסבוק שלו. "לא תהיה כאן הפיכה צבאית כמו שרוצים אותם מפסידנים. אין תחליף למי שיביא להבנות בנוגע לבחירות המתקרבות לפרלמנט".

במצרים מתכוננים היום לשביתה כללית שתצא לדרך מחר ושעשויה להחמיר את המצב ולהביא להתערבות של כוחות הביטחון - צעד שבינתיים מנסים להימנע ממנו במדינה השסועה. אם ההפגנות יימשכו גם בימים הבאים, מורסי עשוי לגייס את הצבא נגד המפגינים, שבינתיים הכריז שיגן על רצונו של העם.