פז יצרנית החשמל הפרטי הגדולה במדינה - עד השבוע הבא

חנכה היום תחנת כוח פרטית שנייה, שתגדיל את כושר ייצור החשמל של הקבוצה ל-109 מגה-וואט ■ בעוד ימים ספורים פז תאבד את התואר לטובת תחנת הכוח OPC של החברה לישראל בהספק של 420 מגה-וואט

קבוצת פז הפכה למשך מספר ימים ליצרן החשמל הפרטי הגדול במדינה לאחר שחנכה היום תחנת כוח פרטית שנייה, שתגדיל את כושר ייצור החשמל של הקבוצה ל-109 מגה-וואט. פז תחזיק בתואר זמן קצר בלבד כשבעוד ימים ספורים תאבד אותו לטובת תחנת הכוח OPC של החברה לישראל שתתחיל לפעול במישור רותם ותהיה בהספק של 420 מגה-וואט.

תחנת הכוח שחנכה הבוקר פז בהספק של 60 מגה-וואט תפעל בשטח בית הזיקוק באשדוד, בסמוך לתחנה הקיימת שהספקה 49 מגה-וואט. בטקס חנוכת התחנה נכחו שר האנרגיה והמים סילבן שלום, מנכ"ל משרדו שאול צמח, מנכ"ל קבוצת פז יונה פוגל ובעל השליטה בקבוצה צדיק בינו.

שר האנרגיה והמים סילבן שלום אמר כי "התחנה החדשה מגדילה באופן משמעותי את יכולת ייצור החשמל הפרטי ומהווה בשורה בתחום הביטחון האנרגטי, היעילות, התחרותיות, אספקת חשמל אמינה במשק החשמל ואני מקווה בטווח הארוך גם יותר זולה. "ייצור פרטי של חשמל זה דבר טוב ונעודד אותו על-מנת לעודד אלטרנטיבות, אבל המטרה המרכזית היא צרכנית. כשאנחנו חונכים תחנה לייצור פרטי אנחנו מביאה לכך שהחשמל לשורת מפעלים יימכר בצורה זולה יותר וזה יוזיל לטווח הארוך את עלויות האנרגיה למדינת ישראל ויביא לכך שעלות החשמל, המים וכל המוצרים תהיה הרבה יותר זולה".

התחנה מופעלת באמצעות גז טבעי ממאגר תמר, עובדת בשיטת הקו גנרציה ומייצרת כ- 60 מגה-וואט חשמל וכ-60 טון קיטור לשעה. התחנה תייצר חשמל פרטי לרשת החשמל הארצית. הקמת התחנה בוצעה כחלק משדרוג בית הזיקוק בשנתיים האחרונות בעלות כוללת של למעלה מ 300 מיליון דולר.

עבודות ההקמה של תחנת הכוח החדשה החלו בספטמבר 2011 בהשקעה של כ-62 מיליון דולר. התחנה מצויידת בטורבינה מתוצרת חברת Rolls Royce הבריטית. הגזים הנפלטים מהטורבינה משמשים לייצור קיטור תהליכי לשימוש עצמי של בית הזיקוק ובכך נחסך שימוש באנרגיה מזהמת.

תחנה זו מצטרפת לתחנת הכוח הראשונה שהקימה פז בבית הזיקוק ופועלת משנת 2009. התחנה הראשונה מספקת 49 מגה-וואט לרשת ופועלת גם היא באמצעות גז טבעי, כך שסך החשמל המיוצר כיום בבית הזיקוק הינו 109 מגה-וואט. החל מחודש יולי 2013 פז מוכרת את החשמל המופק מהתחנה לחברות הייטק, בתי חולים ומפעלי תעשייה מובילים במשק.