אובמה מתחיל לרדת מעץ התמיכה בנשיא מצרים מורסי

הבית הלבן מנסה למזער סיכונים ולהפגין נייטרליות במאבק בין מורסי ותומכיו למיליוני המפגינים נגדו

ממשל אובמה מתחיל לרדת מעץ התמיכה בנשיא מצרים, מוחמד מורסי, בעקבות התרופפות אחיזתו של מורסי בכס הנשיאות. גם הביקורות הקשות, מבית ומחוץ, שנמתחו על הבית הלבן בגין מה שנתפס כהתעלמות מגלישת מורסי להתנהלות דיקטטורית, הניעו את הממשל למזער סיכונים ולהפגין נייטרליות במאבק המתעצם בין מחנה מורסי לבין קבוצות האופוזיציה. מעצבי מדיניות החוץ האמריקנית החלו להבין סוף סוף לאן נושבת הרח בכיכר תחריר. איש בוושינגטון אינו רוצה להמר על סוס מפסיד.

סימן מובהק לנייטרליות החדשה של וושינגטון היא החלטה של הנשיא אובמה ושל שר-החוץ קרי לא ללתת גיבוי לשגרירת ארה"ב בקהיר, אן פטרסון, שהביעה באחרונה תמיכה פומבית במורסי.

"יש אומרים שפעילות (המונים) ברחוב תניב תוצאות טובות יותר מאשר הבחירות", אמרה פטרסון. "למען האמת, ממשלתי ואנוכי מטילים ספק בכך. אלימות רבה יותר ברחובות לא תעשה דבר מעבר להוספת שמות חדשים לרשימת המארטירים. במקום זאת, אני ממליצה למצרים להתארגן". הדברים עוררו זעם בקרב פעילי האופוזיצה בקהיר, שהניפו כרזות ענקיות עם תצלום דיוקן השגרירה כשעליו מרוחה האות X בהפגנות בסוף השבוע שעבר.

בעוד שדובר הסטייט דיפרטמנט, פטריק ונטרלי, אמר שפטרסון רק נתנה ביטוי למדיניות מוצהרת של ארה"ב, כלומר שבחירות עדיפות על הפגנות, נמנעו אובמה וקרי מלחזור על קביעתה, ש"פעילות המונים ברחוב" לא תניב תוצאות. הבית הלבן, שנצרב מהתנהלותו ערב נפילתו של הנשיא הקודם, חוסני מובארק, שוב אינו רוצה להצטייר כמי שבוחש מאחורי הקלעים של מצרים והוא נזהר מהתבטאויות שיכעיסו את אחד משני הצדדים.

זה אפוא הרקע לתחילת ההתרחקות המדודה של הבית הלבן ממורסי. בנאום בטנזניה שלשום (ב'), הודה אובמה, כי ארה"ב עבדה יד ביד עם מורסי, אך רמז ששיתוף פעולה זה אינו צריך להתפרש כחיבוק: "עמדתה של ממשלת ארה"ב היתה שהיא תעבוד עם (כל) ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי. (אך) דמוקרטיה אינה רק בחירות אלא גם כיצד נוהגת הממשלה שנבחרה כלפי האופוזיציה".

"המחויבות שלנו למצרים לא התמקדה מעולם באדם אחד או במפלגה אחת", הוסיף אובמה. "המחויבות שלנו היתה לתהליך".

כפי שדווח אתמול, אובמה שוחח עם טלפונית עם מורסי, צעד שפורש בקרב מנהיגה האופוזיציה כמתן עידוד לנשיא מצרים. אך הודעת הבית הלבן הדגישה, כי אובמה אמר לבן שיחו שכל הקולות צריכים להישמע בזירה המצרית.

צעד נוסף של התרחקות ממורסי היה הדלפה של בכיר בממשל, שאמר ל"ניו יורק טיימס", כי פקידים אמריקניים דנו באפשרות לקרוא למורסי להסכים לעריכת בחירות מוקדמות, כפי שדורש צבא מצרים באולטימטום שלו. אולם, הוסיף הפקיד, "איננו דוחפים זאת כאופציה מועדפת". אופציות אחרות שנבחנו: קריאה למורסי להחליף את שרי הקבינט שלו או להדיח תובע בכיר בלתי פופולרי.

במקביל דואגת ארה"ב לקיים ערוץ תקשורת עם צבא מצרים, שמסתמן כגורם שיכריע במערכה. יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, ג'נרל מרטין דמפסי, שוחח אתמול עם רמטכ"ל הצבא המצרי, לייטננט גנרל סידקי סובחי, ויש שמועות ששר ההגנה, צ'אק הייגל, שוחח עם עמיתו המצרי. השיחות האלה הן איתות חזק לכך, שארה"ב אינה דוחה על הסף את התערבות צבא מצרים במשבר.