דחפורים על פרויקט הולילנד

שוחד שקיבלו ראשי ערים עבור היתרי בנייה הוא הבעיה הקטנה

מה יותר גרוע - טעות של רופא או טעות של אדריכל? בפסקה הבאה תופיע התשובה שלי לשאלה זו, המופנית לסטודנטים שנה א' במחלקות ארכיטקטורה באשר הן. זו שאלה רטורית, והיא באה ללמד ולהמחיש לפרחי המתכננים את גודל האחריות שתוטל על כתפיהם ביום שיוסמכו למקצוע.

טעויות של אדריכלים חמורות בהרבה מטעויות של רופאים. זאת משום שאת טעויות הרופאים קוברים מתחת לפני האדמה - ואילו פאשלות אדריכליות ניצבות מעליה, בולטות, ניכרות, מטרידות ומפריעות לציבור ולמרחב הציבורי הרבה שנים אחרי שנעשו.

טעויות של רופאים לא משפיעות על העתיד, טעויות של אדריכלים משפיעות הרבה שנים קדימה, ולא אחת יש להן השלכות על הסביבה שבה הן ניצבות, שנפגעת ו"נדבקת" מהן, על לא עוול בכפה.

דוגמאות יש רבות, כאלה שאוהבים לשנוא ולהזכיר כמו כיכר אתרים שעל חוף הים בתל-אביב ו"התחנה המרכזית" בלב שכונת נווה-שאנן בעיר; וכאלה שכבר נשכחו כמו שכונת "פואבלו אספניול" במערב ראשון-לציון, שתוכננה בשנות ה-70, ובתיה המתפוררים עוד ניצבים עלובים ומזכירים למתגוררים בהם ולמי שחולף על ידם במקרה את החלום הספרדי ושברו (נקישת קסטנייטות בפרסומת הרדיו, מי יכול לשכוח).

זאת צריך לזכור כשעוסקים בשוחד שנותנים יזמי בנייה לראשי רשויות מקומיות. אף אחד מהפרויקטים שהוזכרו לעיל לא נקשר לשוחד, ואין כל כוונה אף לרמוז לכך במאמר. אני מבקשת להצביע על העיקרון, בגלל העיסוק האינטנסיבי בימים אלה באי-סדרים ברשויות בהקשר להיתרי בנייה, הקמת מבנים ופיתוח אזורים.

זו לא בעיה מוסרית

הכסף שקיבלו או לא קיבלו שלמה לחיאני, צבי בר ואהוד אולמרט כשהיו ראשי ערים, הוא לא רק בעיה מוסרית. הבעיה המוסרית בהקשר זה אפילו שולית. הפשע שראשי הרשויות חטאו (אם חטאו) בקבלם טובות הנאה כדי להתיר בנייה שלא כחוק, הוא לא רק השוחד.

הפשע הוא גם מבנים איומים והרס אזורים שלמים במרחב הציבורי. זה פשע נגד הציבור, והנזק יישאר לנצח, או לפחות לכמה דורות קדימה. שום עונש לא יתקן אותו.

האם מישהו יעלה בדעתו לעלות עם דחפורים ולהרוס את פרויקט הולילנד, כדי לתקן את הטעות האדריכלית שמכערת את קו הרקיע של ירושלים, פוגעת בנוף, ולא תורמת כלום לעיר ולהתפתחותה האורבנית? הולילנד תישאר על פני האדמה, תזכיר לכולם את פרשיות השוחד שנקשרו בשמה, אבל הדבר הכי עצוב הוא שהיא תמשיך להציק בצורתה ותכנונה הבלתי מתחשב, לכל באי ירושלים ותושביה.

לכן, כשדנים בעונש על אישור תוכניות בנייה לא ראויות, שאלת השוחד לא באמת מפריעה לי. אני חושבת על ההפרעה שיוצרים הבניינים המטופשים והתוכניות המחורבנות שישארו בסביבתנו, ועל כך לדעתי צריך לתבוע עונש חמור בהרבה.