חפשו את הקשר עם פינטו

אזהרה לציבור: התרחקו מאנשי עסקים המשליכים יהבם על רבנים

בעיתונים ומדורים כלכליים מתפרסמות תמיהות על פרישת המשקיע אדוארדו אלשטיין מהשקעתו באי.די.בי. דווח גם כי בעלי האג"ח, שכספם מתנדנד, דורשים חקירה על נסיבות וסיבות פרישתו של איש העסקים הארגנטינאי. אני מסכים שהפרשה המוזרה הזאת אכן דורשת חקירה. אבל לאו דווקא על פרישת אלשטיין. השאלה היותר מסקרנת - ויותר חשובה לגופו של ענין - היא: איך בכלל נוצר הקשר של אלשטיין עם נוחי דנקנר? התשובה לשאלה זו תוביל, ממילא, לתשובה לגבי סיום הקשר.

השפן של פינטו

מתחילה היה משהו לא מובן, מסתורי אפילו, בהגעתו של אלשטיין מארגנטינה לישראל. אולי שמו של האיש היה ידוע בחוגי הפיננסים ואנשי העסקים, גם זה לא בטוח. אבל כן בטוח שהציבור בארץ, כולל ציבור שחקני הבורסה, לא ממש הכיר את האיש. מהר מאוד צץ מתוך הפרשה שמו של הרב יאשיהו פינטו. מה לרב מאשדוד בבית הקברות של חברת אי.די.בי? התשובה היא, כידוע, נוחי דנקנר. זיווג מוזר בין דנקנר הנראה ומתנהג כצבר ליברלי ומתקדם, לבין הרב מאשדוד הנראה ומתנהג כמו יידעונים מימי הביניים.

לאחר מכן נודע שהקשר בין שני האנשים הכל-כך שונים אינו חדש. דנקנר, מסתבר, הפך לגרופי של פינטו, ותרם לו כספים לא מעטים, בלשון המעטה. סליחה, תרם ליוזמות הצדקה של הרב. זו תמיד הנוסחה, ואם משהו נופל גם אל מחוץ לקופות הצדקה, נו, מה לעשות, ומי בכלל יודע על כך? גרופי, כשמדובר בדנקנר, זה לא סתם אהבה והערצה וריקודים ושירה. אין דנקנר בלי עסקים, ואם תחילת הקשר הייתה רוחנית, ברור שמהר מאוד מגיעים אל הכסף. רבנים דוגמת פינטו זקוקים לכסף, הרבה כסף, גם לצדקות שלהם, וגם להוצאות הרבות לניהול אורח החיים הכמעט-מלכותי שלהם. פטרונים עשירים הם צינור החמצן שלהם.

וכך קיבל פינטו בחצרו של דנקנר תפקיד כפול: יועץ רוחני, ויועץ פיננסי. דנקנר, בתמורה, קיבל בחצרו של פינטו את תפקיד הפילנטרופ הנדיב והמועדף. וכך צעד דנקנר שלוב זרוע עם עצותיו ותמיכתו של יועצו הרבני - היישר אל התהום. רגע לפני, שלף פינטו שפן חדש: אלשטיין. אבל גם השפן הזה, כמו שאר הקסמים שרבנים כאלה מנפקים לציבור המאמין בהם, נעלם אי שם בג'ונגל הקרוי שוק ההון.

התרחקו מהחסידים השוטים

לפני כשנה כתבתי כאן, לגבי הקשר בין איש העסקים והרב, כי אני לא יכול לסמוך על דנקנר, כל עוד הוא ממשיך להאמין ברבנים יידעונים ומוזרים. גם לא אהבתי שיחד אתו גרר דנקנר לחצר הרב אנשי עסקים ידועים, רובם ככולם תלויים במידה זו או אחרת בכספו של קיסר האימפריה העסקית. לכן, צריך לחזור ולהזהיר את הציבור: התרחקו מאנשי עסקים המשליכים את יהבם על רבנים. אתם שומעים שאיש עסקים נראה חוגג באחת מחצרות הרבנים הללו - התרחקו ממנו, אם כספכם יקר לכם.