הקוורטט לסגירת ערוץ 1: ארדן, כבל, ליכט ואמיר לוי

‎בשבועות האחרונים מתהווה קואליציה של הארבעה, שמטרתה לשנות את ייעודו של ערוץ 1, ככל הנראה באמצעות סגירתו ופתיחתו מחדש במתכונת יעילה יותר

רעיון סגירת ערוץ 1 במתכונתו הנוכחית הולך וצובר תאוצה. לידי "גלובס" הגיע מידע לפיו בשבועות האחרונים מתהווה קואליציה שחוצה משרדי ממשלה והשתייכויות פוליטיות, שמטרתה לשנות את ייעודו של ערוץ 1, ככל הנראה באמצעות סגירת הערוץ ופתיחתו מחדש במתכונת יעילה יותר.

על-פי ההערכה, מדובר בטיפול בערוץ 1 בלבד ולא בפעילות הרדיו של "קול ישראל".

צלעות המרובע כוללות את השר הממונה על רשות השידור, גלעד ארדן, שמוביל את המהלך; ח"כ איתן כבל (עבודה), ששימש בעברו כשר הממונה על רשות השידור; המשנה ליועמ"ש, עו"ד אבי ליכט; והממונה הטרי על התקציבים באוצר, אמיר לוי.

השר ארדן התבטא כבר בעבר בעניין סגירת ערוץ 1 ובעיקר בטיפול בנושא האגרה. אולם ארדן אינו יכול לקדם תהליך מורכב כזה, הדורש שינוי חקיקה, ללא תמיכה רחבה במשרדי הממשלה האחרים, מנוף פרלמנטרי ועוגן משפטי.

בתוך כך, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", המשנה ליועמ"ש אבי ליכט מרכיב בימים אלה חוות-דעת שתאפשר למדינה להימנע מחתימה על הרפורמה ברשות השידור. כפי הנראה, לא תהיה מניעה משפטית לעשות זאת.

באוצר ובמשרד המשפטים אין אמון בשדרת הניהול הנוכחית ברשות. בדוח שהגיש באחרונה, הבהיר ליכט כי המדינה מאבדת שליטה על רשות השידור.

"אנו נתקלים בקשיים הולכים ומתגברים ביכולת של המדינה לפקח על הנעשה ברשות השידור. בעיה זו אינה מאפשרת לטפל באופן הולם בחשדות להתנהלות בלתי תקינה בהם נתקלנו", כתב ליכט באותו דוח.

לאור הדברים, על-פי ההערכות, חוות-הדעת של ליכט עשויה לכלול גם פתרון מהותי למבנה הרשות ולייעודה. נושאים אלה, למרות שהוצעו בראשית הדרך, אינם נכללים עוד ברפורמה ברשות השידור, כפי שהיא מוכנה היום לחתימה.

ועדת החוקה תקיים דיון

על-פי גורמים במערכת הפוליטית, מי שמלווה את ארדן בנושא ומגבה אותו הוא ח"כ איתן כבל. השניים נועדו לא אחת בעניין.

כבל, ששימש בעברו כשר הממונה על רשות השידור ועומד מאחורי שינוי חוק הרשות השידור, כינס לדיון ביום שני הקרוב את ועדת החוקה של הכנסת, כדי לדון בפרסומים השונים בעיתונות, ובכללם ב"גלובס", על הבזבזנות ברשות השידור.

כבל מכין הצעת חוק שתבטל את תשלום האגרה, לנוכח העובדה שרשות השידור אינה ממלאת את ייעודה. בכך כבל מכשיר את הקרקע למהלך דרמטי יותר, שיזכה לגיבוי של האופוזיציה והקואליציה כאחד.

הצלע הרביעית בתהליך היא הממונה החדש על התקציבים באוצר, אמיר לוי, שייכנס לתפקידו בחודש הבא. לוי אמנם לא השתתף בדיונים בנושא באופן רשמי, אולם בזמן ששימש כסגן הממונה על התקציבים, לוי עסק תכופות בנושא ייעודה של רשות השידור והשמיע את דעותיו בעניין.

כבר אז בחן לוי את נושא סגירת ערוץ 1 ואת שינוי הייעוד. בין היתר תמך באפשרות של הפיכת הרשות למעין "צ'אנל 4" הבריטי, שיתקיים מכספי הטלוויזיה המסחרית.

למעשה, החתימה על הרפורמה, שבהנהלת רשות השידור מקווים לחתום עליה במהירות, מתעכבת באוצר.

כל הצדדים הנוגעים לנושא סירבו להגיב.