לפני החופשה הבאה: איך לטוס ברגע האחרון בלי לעשות טעויות?

המועצה לצרכנות: תעדו כל סיכום עם סוכנות הנסיעות ובדקו את תנאי הביטול

עונת הקיץ החלה ואיתה "יציאת מצרים" מנתב"ג. רבים מהישראלים קונים את חופשת הקיץ שלהם בעסקאות מוזלות של הרגע האחרון. הכול טוב ויפה, אלא שגם בעסקאות מסוג זה חשוב לשים לב לפרטים הקטנים.

להלן טיפים לביצוע נבון של עסקאות תיירות ברגע האחרון, באדיבות עו"ד סלעית קולר, יועצת משפטית במועצה לצרכנות:

על מה חתמתם?

לפני חתימה ואישור העסקה, יש לקרוא בעיון את המסמכים ששלחה סוכנות הנסיעות או הגורם עימו מבצעים את העסקה, ולוודא שפרטים מהותיים - כגון: שמות הנוסעים, יעד הטיסה, שם בית-המלון ובקשות מיוחדות שביקשתם - כולם מופיעים במסמך המקורי עליו חתמתם.

ביטוח

לא לוותר על ביטוח ביטול טיסה, בריאות וכבודה.

איך מבטלים?

החוק המאפשר לבטל עסקאות שנרכשו בטלפון או באמצעות האינטרנט בעלות נמוכה ביותר, איננו חל ברוב המקרים על עסקאות של ה"רגע האחרון". החוק לא חל על עסקה שהמועד שנקבע למתן השירות הוא בתוך 7 ימים, שאינם ימי מנוחה, ממועד עשיית העסקה. לכן, לפני ביצוע התשלום יש לברר במפורש מהם תנאי ביטול העסקה.

לגזור את הפרסום

לתעד את הפרסום שבעקבותיו ביצעתם את העסקה. את מועד הפרסום ואת כל הפרטים אודות בית-המלון, מועדי הטיסה ומחיר.

בדיוק כמו שפורסם

בעסקאות טלפוניות, ברגע שנציג המכירות מתחיל לבקש תוספת כסף או לחרוג מהעסקה שפורסמה, רצוי לוותר על העסקה ולנסות בחברה אחרת.

לכל הבטחה שניתנה בעל-פה (מיקום בית-המלון, הפעלות לילדים וכדומה) יש לדרוש כיסוי בכתב בהזמנה, חתימת הנציג וחותמת החברה.

לבקש את מספרי הטלפון, הכתובת והפקס של בית-המלון בחו"ל ולהתקשר לוודא כי אכן רשומה הזמנה על שמכם. בטרם יציאתכם מהארץ יש לבקש את שם חברת התעופה שמבצעת את הטיסה ואת הדרכים ליצור עימה קשר. כדאי להתקשר לחברת התעופה ולוודא כי אכן אתם רשומים לטיסה עליה שילמתם ולברר את מועד יציאתה.

להקליט שיחות

כדאי להקליט את השיחות עם מוקדי ההזמנות.

ביטול בגין שינויים

במקרה של שינויים מהותיים בעסקה לאחר התשלום, כגון החלפת בית-מלון או דרישה לתוספת תשלום, רצוי לתעד את השיחה ולדרוש לבטל את העסקה ללא תשלום.

תיעוד נזקים

אם נגרמו לכם נזקים כספיים, כגון שיחות טלפון לחו"ל, נסיעות במוניות בשל החלפת בית-מלון, רכישת בגדים עקב עיכוב בקבלת הכבודה וכדומה, שמרו את החשבוניות/קבלות ותעדו את הנזק, כדי להוכיח את הטענות.

חפשו את החברים

לקבוצה יש יותר כוח, ולכן רצוי וכדאי להתארגן עם כמה נופשים, אם הנזק הנטען נגרם גם להם.

לתקן את ההסכם

בעסקאות בהן מועבר מסמך בכתב לצרכן, והוא נדרש לחתום עליו, יש לקרוא ולמחוק סעיפים המתירים לחברה להחליף בית-מלון או לשנות תנאים מהותיים אחרים.

קבלו מידע בכתב

מאחר שעל-פי החוק בעסקאות עם סוכנות נסיעות שנערכות פנים אל פנים חייבים למסור מידע בכתב (טופס גילוי), יש לדרוש גם במקרים אלה את המידע בכתב לפני ביצוע העסקה.

יש צרכים מיוחדים?

במקרה של צרכן בעל צרכים מיוחדים מסיבות בריאותיות או אחרות, יש לציין זאת בכתב לסוכנות הנסיעות ולתעד כל דרישה או הבטחה הקשורות לעניין זה בהזמנה או במסמך בכתב.