"איראן במועצת זכויות האדם באו"ם? שיא גינס חדש"

תגובה חריפה של ישראל על דיווחים שלפיהם איראן וסוריה נערכות להיבחר למועצה לזכויות האדם שהיא כלב השמירה של האו"ם על זכויות האדם ■ שגריר ישראל באו"ם רון פרושאור: זה משול למינוי המאפיה לראשות התכנית להגנה על עדים

ישראל מגיבה בחריפות על דיווחים שלפיהן איראן וסוריה נערכות להיבחר למועצה לזכויות האדם של או"ם, שאמורה לפקוח עין מדינות עם היסטוריה של דיכוי קבוצות מסוימות באוכלוסיות שלהן.

ארגון עצמאי , Watch UN, שמגדיר עצמו כלב השמירה של האו"ם ושבודק האם הארגון הבינלאומי מקיים את הקריטריונים שהוא הציב לעצמו, פרסם אמש את מה שהוא מכנה "רשימת הבושה": מדינות עם רקורד ארוך של התעמרות באזרחיהן שמבקשות להיבחר למועצה לזכויות האדם. הרשימה מונה את סעודיה, וייטנאם, קובה, רוסיה, סין וצ'אד. הארגון מציין, שכל המדינות האלה צפויות להיבחר למועצה. לפי הודעת הארגון, יש דיווחים, שטרם אושרו, שגם סוריה ואיראן מבקשות להתמודד על מושבים במועצה. הבחירות אמורות להתקיים בנובמבר השנה.

הערב (ה') מאשרת סוכנות "רויטרס", כי איראן וסוריה אכן מבקשות להצטרף למועצה לזכויות האדם. גוף זה, שמרכזו בז'נווה, ידוע בהתמקדות אובססיבית במה שהוא מכנה הפרות של זכויות האדם בישראל ובשטחים, תוך התעלמות מהנעשה במדינות אחרות עם רקורד מתועד של הפרות.

בתגובה, אמר הערב שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור: "כוונת סוריה ואיראן להיבחר למועצה לזכויות האדם ראויה להיכלל בספר השיאים של גינס כשיא החוצפה. בחירתן למועצה משולה למינוי ראשי ארגוני פשע לאחראים על התכנית הממשלתית להגנת עדים".

הילל נוייר, שעומד בראש UN Watch, אמר לרויטרס, כי "אסור להתיר למדינות שרוצחות ומענות את אזרחיהן שלהן להיעשות לשופטי הקהיליה הבינלאומית בסוגיות שנוגעות בזכויות האדם".

"איננו יכולים לצאת מתוך הנחה שבחירתן של סוריה ואיראן למועצה לזכויות האדם בלתי אפשרית מפני ששני המשטרים האלה דווקא נבחרו באחרונה לגופים של או"ם - איראן לוועדה לזכויות האשה וסוריה לוועדה לזכויות האדם של אונסקו", אמר נוייר.

פיליפ בולופיון, מ-Human Rights Watch, אמר, שמועמדות סוריה בבחירות למועצה "בדיחה גסה", אך אין ספק שהיא לא תצליח להיכנס למועצה. במלחמת האזרחים בסוריה נהרגו עד עתה כ-100 אלף בני-אדם, לפי אומדנים.