הדולר היציג נחלש בכ-0.2%; "דולר נמוך הוא כאב ראש"

האירו היציג נחלש מול השקל ל-4.7 שקלים ■ המסחר באירופה מתנהל במגמה מעורבת ■ כלכלני לאומי: "בטווח הקצר, התנודות של שערי החליפין מול השקל יתנהלו בעיקר על רקע ההתרחשויות בעולם"

המסחר במט"ח מתנהל היום (ו') בהתחזקות השקל מול המטבעות המרכזיים, בניגוד למגמה העולמית. הדולר נחלש מול השקל בכ-0.2% ושערו היציג נקבע על 3.607 שקלים. האירו היציג נחלש מול המטבע המקומי בכ-0.4% ל-4.704 שקלים. בעולם, הדולר מתחזק מול המטבעות המרכזיים ונסחר מול האירו סביב 1.31 דולרים לאירו.

המסחר בבורסות אירופה ומוקדם יותר גם באסיה התאפיין היום במגמה מעורבת, כאשר הבורסה בסין העיבה על השווקים. זאת, לאחר ששר האוצר הסיני רמז בנאום שנשא אמש כי גם שיעור צמיחה של 6.5% הוא לא בעיה גדולה. נזכיר, כלכלנים רבים חוששים שסין לא תעמוד ביעד האינפלציה שהציבה לעצמה (7.5%). החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים בעליות, לאחר שאתמול מדדי ה-S&P 500 והדאו ג'ונס כבשו שיאים חדשים.

אז מהו הגורם הישיר לתנודות החדות בשוק המט"ח? היה זה פרסום פרוטוקולי ה'פד', מוקדם יותר השבוע, מהם עלתה הכוונה להותיר את התמריצים המוניטריים והריבית האפסית על כנם. בעקבות זאת, בסיכום שבועי שערו של הדולר מול השקל רשם ירידה ואילו האירו התחזק וחצה כלפי מעלה את רף ה-4.7 שקלים לאירו.

בסקירה של בנק אגוד העריכו כלכלני הבנק כי "מבחינת בנק ישראל והיצואנים - דולר נמוך הוא כאב ראש לא קטן כך שהריבית בארץ עוד עשויה להמשיך לרדת".

בתוך כך, בסקירה השבועית של בנק לאומי, כלכלני הבנק מציינים כי "בטווח הקצר, התנודות של שערי החליפין מול השקל יתנהלו בעיקר על רקע ההתרחשויות בעולם. בהמשך, אנו צופים כי משקל רב בשוק המט"ח יינתן למדיניות בה ינקוט הנגיד החדש עת ייכנס לתפקידו".

כלכלני לאומי טענו בנוסף כי רכישות המט"ח של בנק ישראל תומכות בשקל באופן מתון בלבד. "להערכתנו, הכוחות הבסיסיים לתיסוף השקל קשורים בחלקם בלבד לתרומת הגז לחשבון השוטף ולפערי ריבית, כאשר אחד הגורמים המשמעותיים התומכים בתיסוף הוא תנועות ההון הנכנסות (נטו) המושפעות מגידול בהשקעות הישירות בישראל, מגמה אשר צפויה להימשך".