ועדת השרים לענייני חקיקה תדון מחר בהצעה בנוגע ליצוא הגז

ההצעה שהגיש ח"כ איתן כבל נועדה להבטיח את צרכיה האנרגטיים של המדינה ל-35 שנים לפחות ■ כבל: "הצעה זו קובעת לראשונה כללי משחק ליצוא הגז הטבעי"

ועדת השרים לענייני חקיקה בכנסת צפויה לדון מחר (א') בהצעת חוק שהגיש חבר הכנסת איתן כבל ממפלגת העבודה בנוגע ליצוא הגז הטבעי. ההצעה של כבל נועדה לנסח מתווה פשרה בסוגיית יצוא הגז, כזו שתבטיח את מילוי צרכי האנרגיה הפנימיים של ישראל ל-35 שנה לפחות.

על-פי ההצעה, רישיון ליצוא גז טבעי יינתן רק לאחר שנחתמו חוזים המחייבים לאספקת עיקר צרכי המשק המקומי בהיקף שאינו נופל מסך היצוא המבוקש. בנוסף מציע כבל תנאי נוסף לפיו היקף היצוא יהיה כזה שהגז הטבעי הנותר והמוכח הולם את צרכי המשק הישראלי ל-35 שנים לפחות.

"הצעה זו קובעת לראשונה כללי משחק בכל הקשור ליצוא הגז הטבעי. אני רואה בה נקודת אמצע פרגמאטית וישימה בין דרישות הארגונים החברתיים לבין הרצון של הממשלה להתחיל בתהליך היצוא", אומר כבל. "כך אנו מבטיחים מחד את עתודות הגז הטבעי למשק הישראלי לשנים רבות ומאידך מאפשרים ליזמים להרוויח".

ההצעה של כבל מתייחסת גם למקרה בו שיעור הגז המיועד ליצוא עולה על 10% מכלל היקף הגז הטבעי הנחשב כעתודה מובטחת. במקרה כזה, מציע כבל, יהיה מתן רישיון היצוא טעון את אישור ועדת הכלכלה של הכנסת. "בכך מושג האיזון בין התרת יצוא כל עוד אין מדובר בכמויות מהותיות - לבין הגבלתו כאשר הכמות המצרפית שיצואה מתבקש עוברת סף של עשירית מכלל הכמות המשקית המוכחת", לשון ההצעה.