המפכ"ל נגד הנהגת המחאה החברתית: מחפשים פרובוקציות

רנ"צ יוחנן דנינו התראיין לתוכנית "פגוש את העיתונות" והתייחס למספר נושאים - מהמחאה החברתית, דרך הרצח בבר-נוער ועד פרשות עמנואל רוזן ושרון גל

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, משרת בתפקיד כבר שנתיים, והאתגר הגדול ביותר שלו מאז נכנס ללשכה היה השמירה על הסדר בהפגנות הענק של המחאה החברתית בקיץ 2011.

הערב (מוצ"ש), לקראת התחדשות הפגנות המחאה, הוא אומר כי לא רק סוג ההפגנות השתנה, אלא ההיקף שלהן. "המספרים מאוד קטנו. אנחנו מגיעים היום לאירוע שבו יש בקושי כמה מאות, אם לא עשרות מפגינים, שמנסים לייצר פרובוקציות".

בריאיון מיוחד ונרחב לרינה מצליח בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2 התייחס דנינו לכל הסוגיות הבוערות איתן מתמודדת המשטרה - פרשת חקירת הרצח במועדון הבר-נוער, בריחת עד המדינה ופארסת מסיבת העיתונאים, ההטרדות המיניות לכאורה והתלונות נגד העיתונאים עמנואל רוזן ושרון גל מערוץ 10 - וגם הביקורת על התנהלות המשטרה והטיפול בענייניו של האזרח הקטן.

אך לפני הכול, המחאה החברתית: "אנחנו בעד חופש ביטוי, ונאפשר לכולם להפגין, אבל אתה רואה שהמגע הוא בפירוש מול השוטר", אומר דנינו. "כולם שכחו קצת את ההיסטוריה, אני הייתי אז המפכ"ל. המונים יצאו לרחובות, מאות אלפים. סיימנו את השנה עם 150 הפגנות ברחבי הארץ - לא הייתה תלונה אחת על המשטרה!".

"המעצר של דפני ליף היה טעות"

באופן מפתיע, דנינו אומר כי המעצר של דפני ליף היה מיותר. "אמרתי את זה יותר מפעם אחת. אנחנו מאבטחים מאות אירועים ומאפשרים לכולם להביע את מחאתם בחופש ביטוי מלא, ובסוף לוקחים מעצר אחד, והוא הופך להיות להתרסה נגד המשטרה כולה. לא מפסיקים להשתלח במשטרה, ולא מפסיקים להגיד כמה שהשוטרים אלימים, ולא מפסיקים להגיד כמה השוטרים משתמשים, כמו שחברת כנסת אחת אמרה, בהטרדות מיניות ככלי עבודה במשטרת ישראל".

אין שבוע בו לא מתפרסם סיפור שלילי על התנהגות השוטרים או על תפקוד משטרת ישראל. מול הביקורת הציבורית הגוברת, אומר המפכ,ל כי תוכנית המפנה שהוא יישם במשטרה כבר נותנת אותותיה בירידה בפשיעה. הוא גם מביע תסכול על פרשת הבר-נוער, כי מכל החקירה מה שייזכר זו מסיבת העיתונאים ובריחת עד המדינה.

על הטענות החוזרות ונשנות נגד המשטרה והטיפול בתלונות האזרחים, אמר דנינו כי "מתברר שכשמשטרה עוסקת במיליונים של אירועים, ואנחנו מקבלים 10 מיליון אזרחים המתקשרים אלינו בשנה, ואנחנו פותחים כחצי מיליון תיקים פליליים בשנה, נמצא אירועים לא מחמיאים". בכך בתייחס המפכ"ל לתלונות על התנהלות לא נכונה של המשטרה כמו פרשת גדי ויכמן ז"ל או רצח שתי הבנות הבדואיות.

"ברור שאנחנו נמצא בשוליים אירועים כאלה. האירועים הללו הם חמורים, ואני לרגע לא מקל בהם ראש. אני חושב שמה שקרה בקדנציה הזו שלי, שאנחנו מאירוע כזה לא עוברים לסדר היום. מיד בתום האירוע אנחנו מפיקים את הלקחים".

"שוטר שמשקר אסור שיהיה במשטרת ישראל, והיא באמת לא נמצאת היום במשטרת ישראל", אומר המפכ"ל על השוטרת ששיקרה בפרשת ויכמן.

דנינו מציין בימים אלה שנתיים לכהונתו, ואומר שלא הכול שלילי: "אני יכול לתת לך בכל שבוע נתון כמה מאות אלפי אזרחים מרוצים מהטיפול ומהשירות המשטרתי, והתפקיד שלנו הוא לוודא שאירוע כזה לא יקרה. אני בקשר עם הרבה מאוד מפכ"לים בעולם. אין משטרה שאין לה אירועים קריטיים".

"היום המשטרה מקבלת יותר אמון מהאזרחים"

"החוכמה הגדולה שלנו, התפקיד שלי כמפכ"ל, זה לראות שאירוע כזה לא יחזור על עצמו, לראות מה אתה עושה שזה לא יחזור. ואם זה בגלל שוטרים שאסור שיהיו בארגון, התפקיד שלי הוא לזהות אותם ושהם לא יהיו בארגון. אלה שוטרים שגורמים נזק ל 30 אלף שוטרים, וזה הדבר בעיניי שהוא נורא מתסכל. אני מבטיח לך שמשטרת ישראל עושה הכול כדי שלא יקרו מקרים כאלה בעתיד", מוסיף דנינו.

על אמון האזרחים במשטרה אומר המפכ"ל: "היום המשטרה מקבלת רמת אמון הרבה יותר גבוהה מהאזרחים, ואני אומר את זה באחריות. המשטרה היום נותנת שירותים הרבה יותר טובים מבעבר.

"מצד שני, אני שומע על הרבה מאוד אנשים שפרצו להם לדירה, והשוטרים הגיעו אליהם מיד, והם משבחים את הטיפול המשטרתי. צריך לזכור שאנחנו באים לאנשים ברגעים קשים. אני לא חושב שמי שהוא קורבן לעבירה, הוא יבוא וימחא כפיים ויגיד 'המשטרה הזו מצוינת'. אני מתחבר מאוד לאנשים האלה ומבין אותם".

דנינו טוען כי חלק מהבעיה היא מחסור במשאבים מצד הממשלה. "חסרים שוטרים במדינת ישראל, אנחנו יודעים את זה, וכולם אומרים את זה. אגב, זה לא סוד, ואנחנו יודעים להשוות לעבר, כך שאנחנו יודעים שחסרים שוטרים. שתי הממשלות האחרונות הוסיפו שוטרים ברחובות, וזו הפעם הראשונה אחרי הרבה מאוד שנים שאנחנו מוסיפים שוטרים. אבל גם אחרי שהוספנו, יש לנו הרבה פחות שוטרים ממה שמדינת ישראל צריכה".

לדבריו, "אזרחים מתקשרים היום יותר למשטרה. אם בסקרים שערכנו לפני עשור 42% מנפגעי העבירות היו מתקשרים למשטרה, היום המספר הוא 47%. פחות אנשים דיווחו שהם קורבנות עבירה".

"פענוח פרשת הברנוער היה הישג גדול למשטרה"

4 שנים לקח למשטרה לפענח את פרשת הרצח במועדון בר-נוער בתל-אביב. "אני חושב שהפיענוח הוא הישג גדול מאוד לימ"ר תל-אביב", אמר דנינו. "4 שנים שאנחנו חוקרים את האירוע, עובדים מאוד קשה, חוקרים כיוונים וזונחים אותם, ואז צריך להתחיל מההתחלה, ובכל זאת לא עוזבים. יש פה מקצועיות, יש פה דביקות במטרה. אפשר להתווכח על הפיענוח, אבל זה לא העניין. העניין הוא שאחרי 4 שנים הגיעו כאן לרוצחים.

"היו תקלות במהלך הטיפול בתיק הזה, בעיקר אחרי שהגענו לקצה, כשהגענו כבר לסופו, אבל הגישו כתב אישום על רוצח של אירוע מאוד חמור, מאוד קשה. היו פה תקלות, אני לא מקל בהם ראש. אני גם אמרתי והתחייבתי שאנחנו נקים צוות שיבדוק את התקלות הללו. המטרה היא לא ללכת לעבר, אלא צופה פני עתיד - איך לא נחזור על תקלות כאלה".

לא מעט ביקורת נשמעה במשטרה על האיגרת החריפה שכתב דנינו לשוטרי מחוז תל-אביב אחרי שהפרו את צו איסור הפרסום. "אנחנו שומרים על צווי איסור הפרסום, אנחנו לא עושים מסיבות עיתונאים שלא לצורך. זה לא העניין של תדרוך עיתונאים ולתת את המידע, זה העניין הזה של הטקסיות שאין לה כלום. היא לא נותנת שום דבר, ובגלל זה כתבתי את הדברים. האיגרת עצמה פתחה בשבחים על העבודה, והיא סיימה גם בשבחים על העבודה.

"אני לא אתן להפרות משמעת להיות סוג של דרך או דוגמה בארגון הזה. אני רוצה באמת קצינים שיפעלו על-פי הנהלים, שיפעלו על-פי החוק ויעשו את עבודתם נאמנה. הראשון שייצא מורווח מהעניין הזה זה הציבור. הייתה כאן תקלה, והמפקד הרלוונטי לקח עליה אחריות. מסיבות העיתונאים הללו - אין להן מקום. זה לא מתאים, וזה לא רלוונטי לימינו אנו", אומר המפכ"ל על הפרת צו איסור הפרסום על-ידי שוטרי מחוז תל-אביב.

"הבריחה של עד המדינה הייתה תקלה"

לדברי דנינו, "הבריחה של עד המדינה היתה תקלה, ואף אחד לא יכול להגיד אחרת, גם לא המפקדים. הם מבינים. המטרה שלנו מיד אחרי התקלה הייתה קודם כל לשים יד על העד, להגיע אליו מהר לפני אחרים או לפני שיקרה לו משהו, וזה מה שעשינו. נכון, התפקיד השני שלנו הוא לוודא שלא יקרו תקלות כאלה. אחרי 4 שנים של עבודה, בסוף מה זוכרים? זוכרים את העד, את מסיבת העיתונאים, זה נורא מתסכל".

"אין הנחיות פוליטיות ולא יהיו כאלה במשטרת ישראל", אומר המפכ"ל על התנהלות המשטרה במהלך הפגנות המחאה החברתית בשנתיים האחרונות. "צריך להכיר את המציאות. משטרת ישראל היא משטרה עצמאית, כל הסמכויות שלי הן לא מהממשלה אלא בחוק".

"מה זה הדבר הזה? איזה קשקוש זה? איזה שטויות אלה? הרי מי שיבדוק את המספרים יראה שאנחנו ירדנו ב-15% בתלונות על שימוש בכוח, אבל את מי זה מעניין? המשטרה אלימה. אם בבית-ספר של 300 תלמידים היה תלמיד אחד שמרים כיסא או עושה משהו אלים, היינו אומרים על בית-הספר שהוא אלים? אלה הפרופורציות, תלמיד אחד מ-300 אלה המספרים במשטרת ישראל".

על חקירת עמנואל רוזן: " עוד לפני שהתחילה החקירה דינו הציבורי נגזר כבר"

על פרשת עמנואל רוזן אומר המפכ"ל כי התקשורת מקשה על החקירה. "לפני שהמשטרה בכלל מתחילה, זה כבר מרוח בכל מיני מקומות, וזה מקשה מאוד על החקירה. צריך להבין גם שזה מקשה על הנחקר עצמו. עוד לפני שהתחילה החקירה דינו הציבורי נגזר כבר. זה מקשה מאוד גם על הצד של המתלוננות. העסק הזה הרבה יותר מורכב. צריך לתת לחקירה הזאת להסתיים, וברגע שהיא תסתיים - מה שיהיה להגיד, נגיד".

על פרשת שרון גל אומר דנינו כי נעשית כרגע בדיקה ולא חקירה. "אני חושב שמחובתנו, לפני שאנחנו פותחים בחקירה נגד איש ציבור, לעשות את הבדיקות האלה. איש ציבור או אדם ששמו מוכר - אני חושב שמחובתנו לוודא שיש תשתית ראייתית מספקת לפתיחה בחקירה".

גם על החקירות נגד הרב מצגר והרב פינטו המפכ"ל מסרב להגיב ואומר כי מדובר בחקירות שעדיין מתנהלות.

"לא רואה הכול עין בעין עם השר"

דנינו נכנס כעת אל שנתו השלישית והאחרונה כמפכ"ל, אלא אם השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' יחליט להאריך את כהונתו. "עוד מוקדם לדבר על ההמשך", אומר דנינו. "הקדנציה שלי נקבעה ל-3 שנים, הכנתי את תוכנית המפנה שלי ל-3 שנים, ואני כרגע בתחילת השנה השלישית שלי".

על היחסים עם השר הממונה אומר דנינו: "יש אי-הסכמות, והרבה פעמים אנחנו לא רואים עין בעין, אבל במרבית הדברים שהם ליבת העשייה שלנו, במפנה, ביעדים המרכזיים בנושאי הליבה, אנחנו רואים עין בעין".

על תוכניותיו לאחר המפכ"לות דנינו מסרב להגיב, אבל על תוכניותיו לשנה הקרובה הוא שמח להרחיב: "יש הרבה תוכניות. אנחנו רוצים להמשיך את המפנה במלוא המרץ. אני חושב שאסור לנו לפספס את ההישגים הגדולים. ב-2012 הצלחנו להוריד את הפשיעה.

"קשה לנו, כי כשאנחנו מורידים את מקרי הרצח ב 16%, אנחנו מקבלים כותרת בעיתון של 'כל 72 שעות רצח'. מה היה שנה לפני? כל 60 שעות רצח! למה לא אומרים את זה? הדבר הכי מרכזי שקרה כאן זה שהחזרנו את השוטר לארגון, יש לנו שוטרים שעושים עבודתם נאמנה, וצריך שעם ישראל יידע שיש 30 אלף כאלה. אני מאחל לכולנו שנתקדם ביעדי המפנה ומבטיח שהנהנה העיקרי יהיה עם ישראל".