הלבנת הון ב-2012: נתפסו רכוש וכספים בשווי 166 מיליון שקל

מדוח הרשות לאיסור הלבנת הון עולה כי ב-2012 הוטלו עיצומים כספיים בהיקף של כ-11.3 מיליון שקל על גופים פיננסיים שונים וגורמים שנתפסו במכס בגין אי-קיום החוק לאיסור הלבנת הון ■ הוגשו כתבי אישום נגד 127 נאשמים, ו-43 הורשעו

בנק אגוד ספג ב-2012 קנס כספי בסך 2.1 מיליון שקל מהוועדה לעיצום כספי של בנק ישראל, לאחר שבביקורת התברר כי הבנק לא עמד בהוראות חוק איסור הלבנת הון, בכל הנוגע לדיווחים בלתי רגילים על פעולות חשודות של לקוחות לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. זאת, בעיקר בגין הלוואות כנגד פיקדון מסוג "back to back", שלטענת הרשות "ההיגיון הכלכלי בהן אינו ברור", וכן בגין ליקויים וחוסרים במידע שהועבר.

במקרה אחר הוטל קנס בסך 600 אלף שקל על בית העסק "צ'יינג' הכיכר", לאחר שהתברר כי חלק מעסקאות החלפת מטבע בסך כולל של מאות מיליוני שקלים לא מדווחות לרשות או מדווחות באיחור של חודשים ואף שנים. כמו כן, נמצאו עסקאות שהוסוו תחת מדינות שונות ופרטים לא נכונים. ועדת העיצומים של משרד האוצר באגף הפיקוח על נותני שירות מטבע קבעה כי יש חשש שההפרות נועדו למנוע דיווח לרשות לאיסור הלבנת הון.

גם במכס נתפסו אשתקד כספים החשודים כמולבנים או לא מדווחים. איש עסקים שהגיע לישראל מרוסיה כשברשותו כ-155 אלף שקל לא מדווחים, נדרש לשלם קנס בסך 120 אלף שקל, לאחר שהתברר כי מדובר ב"עבירה" שנייה שלו. גם יהלומן שהגיע מארה"ב ונתפס במכס עם 30 אלף דולר במזומן, לאחר שדיווח על 20 אלף דולר בלבד, נאלץ לשלם קנס בסך 10,000 שקלים.

אלה הן חלק רק מהדוגמאות של הטיפול המינהלי כחלק מהמאבק הכולל נגד הלבנת ההון בישראל אשתקד, המופיעות בדוח השנתי ל-2012 שפירסמה היום (א') הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

בדוח צוין כי ב-2012 הוטלו עיצומים כספיים בהיקף של כ-11.3 מיליון שקל על גופים פיננסיים שונים וגורמים שנתפסו במכס בגין אי-קיום החוק לאיסור הלבנת הון. זאת, לעומת כ-5.3 מיליון שקלים בלבד ב-2011 וכ-3.7 מיליון ב-2009, אך בהיקף דומה לעיצומים הכספיים שהוטלו ב-2010.

15% מהתיקים - הימורים

הדוח סוקר את אופן פעילות הרשות, עיקרי פעילותה אתשקד, שיתופי-פעולה בארץ ובעולם והתפתחויות בתחום.

מהדוח עולה כי ב-2012 נחקרו 314 חשודים בעבירות של הלבנת הון ב-168 תיקי חקירה שונים, ו-17 חשודים בעבירות מימון טרור; הוגשו 33 כתבי אישום נגד 113 נאשמים בהלבנת הון ו-14 כתבי אישום נגד נאשמים בעבירות מימון טרור; בנוסף, הורשעו 37 נאשמים בעבירות הלבנת הון, ו-6 נוספים בעבירות מימון טרור.

במסגרת התיקים שהתנהלו אשתקד נתפסו רכוש וכספים בשווי של יותר מ-166 מיליון שקל, וחולט רכוש בשווי של כ-65 מיליון שקל.

מהדוח עולה עוד כי כ-24% מהתיקים המודיעיניים שהועברו אשתקד לשב"כ ולמשטרה מהרשות לאיסור הלבנת הון עסקו בזיוף, מירמה והונאה (עלייה של 13.5% לעומת 2011); 13.5% מהתיקים עסקו בעניינם של ארגוני פשיעה; 13% מתיקי החקירה עסקו במימון טרור; וכ-15% עסקו בהימורים, לרבות הימורים בלתי חוקיים באינטרנט. נושאים מרכזיים נוספים שטופלו היו חשד לשוחד, סחר בסמים וחשבוניות פיקטיביות.

מהנתונים עולה עוד כי ניהול חשבונות-קש עבור אחרים או שימוש ב"יישות-קש" ובהעברות בינלאומיות הם דרכי פעולה מרכזיות המשמשות חשודים בהלבנת הון ובמימון טרור.

הדוח כולל גם ניתוח התפלגות דפוסי הפעולה העיקריים להלבנת הון ומימון טרור. דפוס הפעולה העברייני ב-2012 כלל ב-19% מהמקרים הפקדות במזומן ובמט"ח; העברות בינלאומיות ושימוש בחשבונות זרים נמצאו בכ-18% מהתיקים; ב-13% נעשה שימוש בנותני שירותי מטבע (צ'יינג'); ובכ-10% נעשה שימוש בעמותות צדקה וגמ"חים.

כמו כן, ב-2012 נרשמה עלייה של כ-5% בשימוש במקלטי מס ביחס ל-2011, תוך ירידה בפעילות ניהול חשבון עבור אחר (מ-16% לכ-10%).

מעל מיליון דיווחים

לפי חוק איסור מימון טרור, גופים מסוימים, בהם הבנקים וגופים פיננסיים, חייבים לדווח לרשות לאיסור הלבנת הון על פעולות שמבוצעות בחשבונות לקוחותיהם. הדיווחים מחולקים לשניים: "דיווח רגיל" ו"דיווח בלתי רגיל" על פעילויות חריגות או מעוררות חשד.

מהדוח עולה כי ב-2012 קיבלה הרשות 1.1 מיליון דיווחים רגילים. מדובר בירידה של כ-5% ביחס ל-2011. המקורות למרבית דיווחים אלה הם המערכת הבנקאית (81%) ונותני שירותי מטבע (כ-16%).

בנוסף, ב-2012 התקבלו ברשות כ-44 אלף דיווחים "בלתי רגילים". מדובר בגידול של 19% ביחס ל-2011 וב-220% ביחס ל-2007. הבנקים אחראים לכ-83% מהדיווחים הבלתי רגילים, חברות ביטוח ל-5.4%, חברות כרטיסי אשראי ל-5.1% ובנק הדואר ל-3.1%.

כמו כן, אשתקד התקבלו ברשות 1,947 דיווחי מכס, אם כי בשנים האחרונות ניכרת מגמת ירידה בהיקף הדיווחים מהמכס (ירידה של כ-4% ביחס ל-2011).

"הישגים משמעותיים"

עו"ד פול לנדס, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, שחגגה אשתקד עשור להיווסדה, ציין בדוח כי "פעילות הרשות מציבה את ישראל בחזית אחת עם שאר המדינות המפותחות בעולם במאבק בפשיעה המאורגנת ובטרור חוצי הגבולות".

לדבריו, "לרשות היו הישגים משמעותיים, לרבות תרומתה לגיבוש ועדכון שוטף של התשתית החוקית והמינהלית של משטר איסור הלבנת ההון ומימון טרור בישראל, הקמת מערכות מידע מהמתקדמות בעולם ותרומתה לגופי האכיפה והמודיעין באמצעות מתן מידע ייחודי שלא היה קיים בעבר, לייזום ולסיוע בחקירות פיננסיות סבוכות וכן למאבק במימון טרור".

בשבוע שעבר חתמה הרשות על מזכרי הבנות לשיתוף-פעולה בתחום איסור הלבנת הון ומימון טרור עם היחידות למודיעין פיננסי של הולנד, פרו, מונקו, קורסאו, סנט-קיטס ונוויס. עד היום חתמה הרשות על מזכרי הבנות עם עשרות מדינות, בהן ארה"ב, רוסיה, בריטניה, אוסטרליה וארגנטינה.

הלבנת הון
 הלבנת הון