הצדיקה היחידה: רק באלוני חץ אושרה מדיניות שכר הבכירים

3 חברות נוספות ממדד ת"א 100 זימנו אסיפות לצורך אישור המדיניות שלהן: פרטנר, אלוט וסיליקום

בדיוק חודשיים נותרו עד שיגיע המועד שבו נדרשות החברות הציבוריות ליישם את תיקון 20 לחוק החברות (חוק שכר הבכירים), והמצב בשטח עגום. בעוד שבמשרד המשפטים שוקלים לתת לחברות הקטנות והבינוניות דחייה של ארבעה חודשים ביישום התיקון, החברות שנכללות במדד תל אביב 100 אמורות לפעול במרץ כדי לעמוד בדד-ליין, ולזמן אסיפות בעלי מניות במטרה לאשר את מדיניות התגמול שלהן עד 12 בספטמבר. אגב, כלל לא בטוח שהדחייה המוצעת תאושר, כך שתיאורטית, בשלב זה כל החברות הציבוריות אמורות לפעול לאישור התיקון בתוך חודשיים.

מבדיקת "גלובס" עולה שגם בקרב חברות ת"א 100 נמשכת גרירת הרגליים בנושא. מתוך 100 החברות נמצאה רק "צדיקה" אחת שבה כבר התקיימה אסיפה כללית, ומדיניות התגמול בה אושרה. זוהי חברת הנדל"ן אלוני חץ, שבשליטת נתן חץ ומשפחת ורטהיים, שבאסיפה שלה לפני כעשרה ימים הצביעו כ-91% בעד מדיניות התגמול שהציעה החברה.

חוץ מאלוני חץ, שלוש חברות נוספות מהמדד זימנו אסיפות לצורך אישור המדיניות שלהן. מדובר בשלוש חברות דואליות: חברת הסלולר פרטנר, וחברות הטכנולוגיה אלוט וסיליקום (סיליקום הצטרפה למדד בעדכון המדדים האחרון). שאר 96 החברות במדד עדיין לא זימנו אסיפות.

תיקון 20 לחוק החברות, שנכנס לתוקף בדצמבר 2012, קבע כי מדיניות התגמול של כל אחת מהחברות הציבוריות בארץ (כולל דואליות וחברות פרטיות שאיגרות החוב שלהן נסחרות בבורסה) צריכה לקבל אישור של האסיפה הכללית עד 12 בספטמבר.

חברות רבות נתקלו בקשיים בניסוח המדיניות, על רקע פרשנויות אפשריות שונות לכללי התיקון. נוסף על כך, ההערכה היא שרוב החברות מעדיפות להמתין ולראות פרסומי מדיניות של חברות אחרות לפני שיפרסמו מדיניות בעצמן.

על הרקע הזה גובשו לאחרונה במשרד המשפטים הקלות לתיקון, והן יעלו לדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת. ההקלות כוללות דחייה של ארבעה חודשים ביישום התיקון לחברות שאינן במדד ת"א 100; פטור מצורך באישור האסיפה הכללית במקרים מסוימים; ואפשרות לתת למנכ"ל שיקול דעת בקביעת המענק לנושאי משרה בכירים הפועלים מתחתיו.