נתניהו במסר תקיף לאיראן: "לא אמתין עד שיהיה מאוחר מדי"

נתניהו אמר בראיון ל-CBS: ארה"ב צריכה להראות לאיראן שהיא תשתמש בכוח צבאי אם הסנקציות לא יעזרו ■ "טהראן מתקרבת באופן מסוכן לנשק גרעיני, והיא מפתחת טיל בין-יבשתי שיוכל להגיע לארה"ב"

בהתבטאות לוחמנית, הבהיר הערב (א') ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי המסר שלו לאיראן ולארה"ב הוא חד-משמעי: "לא אמתין עד שיהיה מאוחר מדי". הוא הדגיש, שהשעונים של ישראל וארה"ב מתקתקים בקצב שונה והתריע שאיראן עלולה להיות מסוגלת ליצר נשק גרעיני "בתוך כמה שבועות".

בכך הזהיר נתניהו באופן בוטה שישראל עלולה לפעול לבדה נגד איראן, ללא ארה"ב. דבריו הם ניסיון להחזיר למרכז סדר היום הבינלאומי את הבעיה האיראנית, שהחלה לבד את דחיפותה לנוכח גודש האירועים במזה"ת.בראיון לתכנית האקטואליה "מול פני האומה", ברשת CBS, הזהיר נתניהו, כי האיראנים "מתקרבים לקו האדום", אך לדבריו, הם "טרם חוצו אותו. הם אף מתקינים צנטריפוגות מהירות יותר שיאפשרו להם 'לקפוץ', להשיג את המטרה שלהם בקצב מהיר יותר, כלומר בתוך כמה שבועות".

ראש הממשלה אמר, כי נשיאה החדש של איראן, חסן רוחאני, מתח ביקורת על קודמו, מחמוד אחמדיניג'אד, וטען שהוא "זאב בעור של זאב". האסטרטגיה של רוחאני היא, להיות "זאב בעור של כבש - לייצר את הפצצה ולחייך", אמר נתניהו. הוא ציין כמה פעמים, שהסכנה אינה נשקפת רק לישראל אלא גם לארה"ב מפני שאיראן מפתחת טילים בליסטיים בין יבשתיים שיוכלו לפגוע במטרות בתוך ארה"ב.

רה"מ קרא לממשל אובמה לא רק לדבוק במדיניותו שארה"ב לא תסבול איראן גרעינית, אלא גם להבהיר שאופציה צבאית היא "באמת ובתמים על השולחן". כזכור, במארס אמרו סגן הנשיא, ג'ו ביידן, ושר החוץ, ג'ון קרי, כי ארה"ב "אינה מבלפת" לגבי נכונותה להשתמש בכוח צבאי באיראן, אך שניהם מיהרו לסייג את ההכרזה באמירה שארה"ב אינה מחפשת מלחמה עם איראן.

"הנשיא אובמה ואנוכי דיברנו פעמים רבות על הצורך למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני", אמר נתניהו. "אני יודע שזו אכן המדיניות האמריקנית. מה שחשוב הוא להבהיר להם (לאיראנים), במיוחד אחרי הבחירות (לנשיאות), שהמדיניות הזו לא תשתנה... וצריך לגבות את המדיניות הזו בסנקציות קשות יותר. אתם (האמריקנים) צריכים להחריף את הסנקציות ולהבהיר לאיראן (שייצור נשק גרעיני) לא יעבור להם בשלום. ואם הסנקציות לא יעזרו, האיראנים צריכים לדעת שאתם תהיו מוכנים לנקוט פעולה צבאית. זה הדבר היחיד שימשוך את תשומת לבם".

ראש הממשלה ציין את שפע המאורעות במזה"ת, לרבות מלחמת האזרחים בסוריה והתסיסה במצרים, ואמר: "יש לי הרגשה, שאין תחושה של דחיפות" בקהילייה הבינלאומית לגבי הצורך למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני. "ובכל זאת, איראן היא החשובה ביותר, הסוגיה הדחופה ביותר מכל הנושאים האחרים שעל הפרק... מפני שכל הבעיות שעימן אנו מתמודדים, חשובות ככל שיהיו, ייתגמדו בהשוואה לבעיה שתיווצר כאשר המשטר המשיחי, האפוקליפטי והקיצוני הזה יניח ידיו על נשק גרעיני".

נתניהו טען, שהאינטרס האמריקני לבלימת המאמץ הגרעיני של איראן אינו נובע רק מהצורך להגן על ישראל, בעלת בריתה של ארה"ב. "(האיראנים) מייצרים טילים בליסטיים בין יבשתיים שיהיו מסוגלים להגיע לארה"ב בתוך כמה שנים", אמר רה"מ. "הם אינם זקוקים לטילים האלה כדי להגיע אלינו. בידיהם כבר יש טילים שמסוגלים להגיע לישראל".

"השעונים שלנו מתקתקים בקצב שונה, הוסיף נתניהו. "אנו קרובים לאיראן יותר מאשר ארה"ב. אנו פגיעים יותר. לכן, אנו צריכים להתייחס לשאלה כיצד לבלום את איראן, אולי לפני שארה"ב עושה זאת. כראש ממשלת ישראל, אני נחוש בדעתי לעשות כל מה שנחוץ כדי להגן על ארצי, המדינה היהודית האחת והיחידה, מפני משטר שמאיים עלינו בשואה חדשה".

על הידיעות שישראל הפציצה טילי "יאחונט" בלטאקיה, בסוריה בתחילת יולי, אמר נתניהו, שכל אימת שקורה משהו במזה"ת, מפנים אצבע כלפי ישראל. במה שעשוי להתפרש כאישור בעקיפין לידיעות אלה, אמר רה"מ שהוא אינו מוכן להגיב על טענות כאלה, אך חזר והדגיש, שמדיניותה של ישראל היא למנוע העברת נשק מתוחכם לידי חיזבאללה.

נתניהו אף רמז, שישראל מעדיפה שארה"ב לא תשעה את הסיוע הצבאי למצרים, בניגוד לדעתם של מחוקקים רבים. הוא אמר, כי ישראל בוחנת את השינויים שחלו ומתחוללים במצרים דרך פריזמה אחת: האם מי שנמצא בשלטון בקהיר יקיים את הסכם השלום עם ישראל. הוא ציין, שהחלטה האם להשעות את הסיוע היא "החלטה אמריקנית פנימית", אך הוסיף, שהסיוע היה בין הגורמים שסייעו לשמירה על קיום ההסכם.