פלאפון משיקה ארנק אלקטרוני עם לאומי קארד

מנכ"ל פלאפון, גיל שרון: "התחזיות של חברות האשראי מדברות על כך שתוך 4-5 שנים יהיה מעבר מאסיבי לשימוש בתשלומים סלולריים"

חברת פלאפון הודיעה לפני מספר שבועות על כוונתה להשתלב בתחום של תשלומים דרך הטלפון הסלולרי ועל שיתוף-פעולה עם לאומי קארד וישראכרט.

היום (ב') מדווחת החברה על כך שהמיזם יצא לדרך, לאחר שפלאפון השלימה את ההיערכות הכוללת שתאפשר להצטרף לשירות דרך מרכזי השירות שלה שפזורים ברחבי הארץ.

הפיכת המכשיר הסלולרי לארנק אלקטרוני היא מגמה עולמית שצוברת תאוצה. התהליך מבוסס על השימוש ההולך וגובר בסמארטפונים ועל שימוש בטכנולוגיה שנקראת NFC (Near field communication), שתוטמע ביותר ויותר מכשירים.

מדובר בטכנולוגיית אלחוט מתוקננת שמאפשרת העברת תקשורת בטווחים קצרים. במקביל, הטכנולוגיה הזו מאפשרת גם לתפעל מכשירים חשמליים מרחוק ולנהל 'בית חכם'.

גיל שרון, מנכ"ל פלאפון, מספר בראיון ל"גלובס" כי הפיילוט עם לאומי קארד הסתיים בהצלחה מרשימה. "למעשה", הוא אומר, "ב-10 הימים האחרונים קיימנו מעין פיילוט ראשוני במרכזי השירות שלנו. בדקנו את התהליך של צירוף לקוחות לכרטיס אשראי, את המדבקה (המדבקה היא האמצעי שמודבק על המכשיר שאותו קורא המסוף, בעתיד יותקן בכל המכשירים שבב ייעודי שיחליף את המדבקה - ג.פ), ואת מערכת התשלומים הסלולריים.

"הניסוי עבר בהצלחה רבה, וגם היענות הלקוחות די הפתיעה אותנו, כי ללא קמפיין וללא הסברה מקדימה הצטרפו בעשרת הימים הראשונים 1,200 לקוחות. זה הפתיע גם אותנו וגם את לאומי קארד. זה מעיד על הרוח הישראלית שאנחנו מכירים.

"הצרכן הישראלי הוא חדשן, שמתלהב ואוהב לבדוק דברים חדשים, את זה אנחנו כבר מכירים מאימוץ הסמארטפונים, מאימוץ האינטרנט הסלולרי המהיר וכדומה. זו תכונה מוכרת שהתבטאה גם הפעם. הדבר השני הוא שהשירות נוח ואטרקטיבי, ולכן יש לו ביקוש. עכשיו אנחנו בסך-הכול חלוצים של השירות, וחייב להיבנות אקו-סיסטם מסביב, אבל ההתחלה היא מעודדת".

חוויה מתקדמת

- מה מקבלים לקוחות שמצטרפים לשירות, ואיך זה מתבצע?

"הם מקבלים כרטיס אשראי רגיל ומדבקת NFC שמודבקת על הטלפון. הם מקבלים גם אפליקציה של ארנק אלקטרוני שמסונכרנת עם כרטיסי האשראי. מדובר במכלול של אמצעים שיוצר חוויית תשלום וניהול חשבון אשראי הרבה יותר מתקדמת".

- מתי לא יהיה צורך במדבקה?

"אני הייתי לוקח את זה שני שלבים הלאה. בשלב הראשון, כאשר יותקן NFC במכשירים, הלקוחות לא יצטרכו את המדבקה. השלב החשוב יותר, בעינינו ובעיני כל התעשייה בעולם, יתרחש כאשר שבב ה-NFC יהיה משולב בכרטיס ה-SIM.

"השבב יהיה חלק ממערכת זיהוי ייחודית שמזהה באופן חד-ערכי את ה-SIM ואת השבב, ויוצרת אימות והרשאה. זו המערכת השלמה שכרגע מפעילים וחברות אשראי עובדים עליה, ואנחנו מניחים שהיא תהיה רלוונטית בעולם תוך מספר חודשים, ובישראל תוך שנה בערך".

- מהו המודל העסקי שלכם?

"באופן כללי, אנחנו למעשה שותפים בכרטיס האשראי הזה, באמצעי התשלום הזה. אנחנו שותפים בעמלה".

- לקוח שמקבל כרטיס אשראי ומדבקה יצטרך להחליט איך הוא משלם - או בכרטיס או דרך המכשיר, מדוע?

"המכשיר וכרטיס האשראי שאותו הוא מקבל בעצם פועלים על אותה זהות של כרטיס אשראי, כך שהלקוח יכול לבצע את התשלומים או בכרטיס או בטלפון".

- הרכישות דרך הסמארטפון מוגבלות?

"לא. זה כמו כרטיס אשראי לכל דבר. זה כמובן תלוי בכך שיש בנקודת המכירה את הקורא של ה-NFC".

- זה אומר שחברות האשראי יידרשו לשכנע את בעלי העסקים להחליף את המסופונים?

"לא צריך להחליף את המסופון, אלא להוסיף לו יחידה. יחידת קורא בלבד. מדובר בתוספת לא יקרה במיוחד של יחידת קורא חיצונית והתאמה מסוימת בתוכנה של יחידות הקצה האלה.

"היתרון הוא שלא רק לאומי קארד תעשה את זה אלא גם ישראכרט, שעם שתיהן חתמנו. החברות האלה יפעלו עכשיו מתוך אותו אינטרס, להגדיל באופן ניכר את מספר בתי העסק שבהן יהיה ניתן לשלם ב-NFC".

יש כרטיס מועדון

- מתי נראה מסה של לקוחות עוברים להשתמש בשירות הזה ומוותרים על כרטיס האשראי? ללקוחות כדאי לוותר על כרטיס האשראי?

"יש מספר סיבות לכך שכדאי להשתמש בשירות החדש, אבל בסופו של דבר, זה יהיה הרבה יותר נוח. זה יקרה בגלל שהטלפון תמיד איתך. זו כבר תופעה כלל-עולמית, צרכנית והתנהגותית.

"בנוסף, כאשר מבצעים את הפעולה באמצעות הטלפון, אין צורך בחתימה. עניין אחר - וזה אולי הדבר חשוב ביותר - הוא שכל פעולה מבוצעת ונרשמת באופן מיידי ואוטומטי באפליקציה של הארנק האלקטרוני, ואז ניתן לעקוב אחר הפעולה, לבקר אותה ולראות שהיא בוצעה כמו שצריך.

"כמו כן, בשלב הבא יהיה בתוך האפליקציה מידע לגבל כל החברויות שלך במועדונים שונים של רשתות קמעונאיות. כאשר אתה תבוא לבצע את התשלום, האפליקציה תזהה את העובדה שאתה חבר ברשת ותקנה לך באופן אוטומטי את ההנחה שאתה זכאי לה. מעבר לזה, באפליקציה יצטברו קופונים שונים, כולל קופונים שאתה תקבל בזמן אמת.

"בגלל שהאפליקציה מחוברת לטלפון הסלולרי, אז יהיו בה גם קופונים מבוססי מיקום, דבר שהתעשייה מדברת עליהם כבר הרבה שנים. עכשיו זה יוכל להתממש, כי יהיה כאן השילוב בין ה-NFC שמבצע כרגע את פעולת הרכישה, ובין הסמארטפון שיודע את מיקומך.

"מה שכולם צופים הוא שהשימוש יהיה יותר יעיל, יותר נוח ומבחינת התנהגות צרכנית - יותר חכם. בסופו של דבר, זה יחליף את השימוש בכרטיס אשראי. התחזיות של חברות האשראי הגלובליות מדברות על כך שתוך 4-5 שנים יהיה מעבר מאוד מאסיבי לשימוש בתשלומים סלולריים".