"אווירת מכירת החיסול בנכסי נדל"ן בארה"ב נגמרה"

מנכ"ל SB Capital : מחירי הבתים בשוק הסיטונאי זינקו בכ-30%, מחיר בית ממוצע במישיגן כיום עומד על 65 אלף דולר לעומת 45 אלף דולר ב-2010 ■ העלייה בריביות על משכנתאות בארה"ב מהווה הזדמנות למשקיעים

עליית הריביות על משכתנאות בארה"ב צפויה לתת מרווח נשימה קצת יותר ארוך למשקיעים המקצועיים לרכוש במחירי הזדמנות. כך מעריך שלומי ברנובסקי, מנכ"ל SB Capital. לדבריו "אנחנו עדים לעליית מחירים משמעותית ברוב המטרופולינים שמתבטאת בעיקר במחירים הסיטונאיים על רכישת בתים מעוקלים מהבנקים. כבר היום רואים עליית מחירים חדה של כ-30%, עלייה שמתרגמת לעלייה ריאלית של כ-10% עד 30% בשוק הנדל"ן האמריקני ללקוחות פרטיים.

לטענת ברנובסקי "באינדיאנפוליס ומישיגן - אזורים שבהם נמצאת רוב פעילות החברה, נרשמה עלייה של כ-10% במחירי השכירות, עלייה שמתבטאת בעליית התשואה נטו ללקוחות שהקדימו לרכוש בתים ב-2009 וב-2010 שנהנים כיום מתשואה נטו של עד 14%. SB Capital מכרה עד היום כ-600 נכסים בארה"ב אותם היא מנהלת עבור כ-400 לקוחות בישראל, הדבר ממצב אותה כחברת ההשקעות בנדל"ן הגדולה בישראל שעוסקת בנדל"ן פרטי בארה"ב.

ברנובסקי ציין כי "אווירת מכירת החיסול נגמרה - עד אמצע 2011 המשקיעים עדיין יכלו למצוא נכסים ראויים במחיר של כ-45 עד 50 אלף דולר. שהניב כ-750 דולר שכירות בחודש. כיום ב-2013 אנו אחרי כניסה מאסיבית של קרנות אמריקניות ומשקיעים מוסדיים מרחבי העולם שהקפיצו כלפי מעלה את ערך הנכסים בארה"ב. עלות נכס ממוצע עלתה לרמה של בין 65 ל-70 אלף דולר עם שכירות ממוצעת של כ-1000 דולר לנכס. גם היום, המשקיעים בנדל"ן בארה"ב רואים תשואה נטו של בין 10% ל-12%, תשואות מאוד אטרקטיביות, בעיקר אם עושים השוואה לשוק הנדל"ן הישראלי".

לאחרונה, אנו רואים משקיעים ישראלים שמקבלים החלטה להשקיע בנדל"ן בארה"ב במקום להשקיע בנדל"ן אירופאי. הסיבה לכך היא המשך היחלשותו הצפויה של גוש היורו שעל פי ההערכות עלולה להוביל להיחלשות נוספת של מטבע האירו - עובדה שמקטינה מהותית את הרווח למשקיעים ישראלים שמתרגמים את התשואות לשקלים.

ברנובסקי ציין כי "בשלושת החודשים האחרונים אנו רואים מגמת התעוררות של משקיעים ישראלים בנדל"ן אמריקני. בעלי בתים קיימים חוזרים אלינו לרכישת נכסים נוספים להרחבת פורטפוליו ההשקעות שלהם. למשקיעים נוספים אנו מציעים אופציית "Buy back" שמאפשרת החזרה של ההשקעה במזומן, עד היום, רק שני משקיעים מימשו את הזכות הזו, בשל הצורך במזומנים שנבע בשל בעיות בריאות".

ברנובסקי התייחס בנוסף לשלושת אזורי הפעילות העיקריים של SB Capital ורמות המחירים הנוכחיות - "במישיגן אנו עדיין רואים את חלון ההזדמנויות האטרקטיבי ביותר עם נכסים שהם עדיין זולים יחסית במחיר של כ-65 אלף דולר לנכס עם תשואה נטו של כ-12%. באינדיאנפוליס ישנן גם הזדמנויות אך שם הבתים מעט יקרים יותר סביב 75 עד 100 אלף דולר לנכס עם תשואה של כ-10% נטו. דאלאס מחיר ממוצע של כ-120 עד 150 אלף דולר ותשואות של כ-6% עד 7% בשוק יציב כמו טקסס שם ההתנהלות היא שונה".