בצל הטבח בסוריה: מועצת הביטחון דנה בהגנה על עיתונאים

אחד מכל 3 עיתונאים שנהרגו בסיקור קרבות בשנת 2011 – פרילנסר ■ שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור: "במקום להיות מספרי הסיפור, עיתונאים נהפכו לסיפור עצמו" ■ כתב של סוכנות הידיעות הצרפתית בסומליה: "אני מת מהלך"

על רקע הטבח המתמשך בסוריה, דנה הערב (ד') מועצת הביטחון, בפעם הראשונה בתולדותיה, בצורך להגן על עיתונאים שמסקרים אזורי לחימה.

4 עיתונאים שהעידו לפני המועצה קראו לאו"ם לעשות יותר כדי להגן על כתבים שמסכנים את חייהם בזירות קרב עתירות סיכונים, ולדאוג לכך שהם יוכלו לבצע את משימותיהם ללא חשש ממוות או מאיומים.

מוסטפה חאג'י אבדינור, כתב של סוכנות הידיעות הצרפתית (AFP) בסומליה, אמר בשימוע כי הוא, כמו רבים מעמיתיו בארץ שסועת המלחמות, מכונה "מת מהלך". לפי נתונים של "הוועדה להגנה על עיתונאים", אחד מכל 3 עיתונאים שנהרגו ב-2011 היה כתב עצמאי (פרילנסר).

סגן מזכ"ל האו"ם, ג'ן אליאסון, אמר כי יותר מ-600 עיתונאים קיפחו את חייהם בסיקור מלחמות בעשור שחלף.

קתלין קרול, העורכת הראשית של "אסושייטד פרס", סוכנות הידיעות הגדולה בעולם, אמרה כי התקפה על עיתונאים כמוה כהתקפה באמצעות שליח על אזרחים מהשורה.

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, אמר בשימוע כי המזרח התיכון הוא ללא ספק המקום המסוכן ביותר לעיתונאים. רק במחצית הראשונה של 2013 נהרגו במדינות האזור 26 עיתונאים במהלך סיקור קרבות.

"במקום להיות מספרי הסיפור, נעשו העיתונאים הסיפור עצמו", אמר השגריר. "עינויים, מעשי אונס והוצאות להורג נהפכו למנת חלקם של עיתונאים באזורי מלחמה".

"תקיפת עיתונאים אינה רק עניין של תקיפת בני אדם אלה או אחרים; תקיפת עיתונאים היא תקיפת החירות - חופש הדיבור, חופש הביטוי וחופש העיתונות", הוסיף פרושאור. "אלה שמנסים להשתיק עיתונאים הם למעשה אלה שמנסים לשמר את המצב הקיים ולמנוע חדירה של רוחות הקדמה לארצותיהם".

הוא הוסיף כי התקשורת היא שופרם של אותם אזרחים שיוצאים לרחובות במאמץ לעצב את עתידם ולשפרו. אולם, ברוב חלקי המזרח התיכון, קולות אלה מוחנקים.

"בישראל, לעומת זאת, חופש העיתונות הוא חלק בלתי נפרד מפסיפס החברה הדמוקרטית, שבה התקשורת אינה מהססת למתוח ביקורת על ראשי המדינה", אמר פרושאור. "עיתונאים שמגיעים לישראל אינם מתנסים בסיכונים שקיימים במדינות השכנות, ככליאה, ענישה ואיומים על חייהם".