"ארה"ב תפעל לצירוף ישראל למועצת הביטחון"

סמנתה פאואר, המועמדת לשגרירת ארה"ב או"ם, אמרה בשימוע בסנאט: "מושב במועצה תמיד חמק מישראל... נעשה כל מאמץ להבטיח אינטגרציה מלאה יותר של משרתי ציבור ישראליים במערכת או"ם" ■ "לארה"ב אין ידיד גדול בעולם יותר מישראל"

סמנתה פאואר, המועמדת לשגרירת ארה"ב באו"ם, אמרה אתמול (ד'), בשימוע על אישור מועמדותה בוועדת יחסי החוץ של הסנאט, כי אם תאושר היא תדחוף לצירוף ישראל למועצת הביטחון של האו"ם. הכרזתה היתה חלק משורת הצהרות פרו-ישראליות חזקות בשימוע, שנועדו, אולי, למרק זכרן של אמירות פחות אוהדות לישראל שאותן השמיעה או כתבה לפני יותר מ-10 שנים, כאשר לא נשאה בתפקיד רשמי.

בשימוע בסנאט הציגה פאואר את עצמה כידידת אמת של ישראל, שלא תחסוך במאמצים כדי לקדם את האינטרסים שלה באו"ם.

בתשובה על שאלה של הסנאטור רוברט מננדז, האם היא תפעל להבטיח מושב לישראל במועצת הביטחון, מושב שמעולם לא ניתן לה, השיבה פאואר: "בהחלט. מושב במועצת הביטחון חמק עד עתה מישראל, למרות תרומותיה הרבות במרוצת השנים, ואני מתחייבת לפניך בכל ליבי לצאת למתקפה, כמו גם להגן על הלגיטימציה של ישראל, ואעשה כל מאמץ כדי להבטיח אינטגרציה מלאה יותר של משרתי ציבור ישראליים במערכת או"ם".

ישראל שואפת מזה שנים לכהן כחברה בלתי קבועה במועצה, באחד מעשרת המושבים הזמניים שניתנים לגושים גיאוגרפיים. תיאורטית, יכולה ישראל להיבחר כנציגת גוש המדינות המערב אירופיות, אך בפועל הדבר לא אירע מעולם בגלל התנגדות נמרצת של גוש המדינות הערביות והמוסלמיות. יש הערכות, שעם כל הרצון הטוב של פאואר, ארה"ב לא תוכל לשריין לישראל מושב במועצת הביטחון בשנים הקרובות.

בשימוע הבטיחה פאואר שתתנגד נמרצות לכל ניסיון של הרשות הפלסטינית לקבל הכרה מגופי או"ם. "אנו צריכים למנוע זאת מהפלסטינים בכל דרך אפשרית", אמר המועמדת.

פאואר, שנחשבת מקורבת מאוד לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, וכיהנה בעבר במועצה לביטחון לאומי, תחליף את סוזן רייס, היועצת החדשה לביטחון לאומי בבית הלבן. מינויה עורר התנגדות בחוגים יהודיים מסוימים ואצל מחוקקים רפובליקניים רבים בגלל התבטאויות ב-2002 וב-2003, כפרשנית עצמאית. בהתבטאותה המפורסמת ביותר, בדיון בברקלי ב-2002, קראה פאואר לממשל דאז להפעיל "כוח הגנה אדיר, כמו ממותה" בישראל (כדי להגן על הפלסטינים). היא אף קראה באותו דיון לארה"ב להפסיק להוציא כספים על סיוע צבאי לישראל ובמקום זאת להשקיע את הכספים בהקמת מדינה פלסטינית חדשה. פאואר אמרה אז גם, שישראל אשמה ב"הפרות משמעותיות של זכויות האדם".

בשימוע אתמול הסתייגה פאואר מאותן התבטאויות: "נתתי תשובה ארוכה, לא ממוקדת ומאוד מבולבלת לשאלה היפותטית, שבכלל לא הייתי צריכה לענות עליה". זו לא היתה הפעם הראשונה שפאואר הסתייגה מדבריה בברקלי. היא חיזרה במרץ אחרי פעילים יהודיים בשנים האחרונות במאמץ לשכנעם בידידותה לישראל. ואכן, אישי ציבור יהודיים רבים, בכללם אייב פוקסמן, ראש הליגה נגד השמצה, תומכים עתה במועמדותה.

"לארה"ב אין ידידה גדולה יותר בעולם כולו יותר מאשר מדינת ישראל", אמרה פאואר בשימוע בסנאט. "אנו חולקים אינטרסים ביטחוניים. אנו חולקים ערכים בסיסיים ויש לנו יחסים מיוחדים עם ישראל".

היא מתחה ביקורת על העצרת הכללית של או"ם ועל מועצת או"ם לזכויות האדם בגלל שפע ההחלטות האנטי-ישראליות שקיבלו, החלטות ששוחקות אל הלגיטימציה של ישראל. "בדיוק כפי שנהגתי כאשר הייתי יועצתו של אובמה לעניני או"ם, אתייצב לימין ישראל כשגרירה באו"ם ואפעל ללא ליאות כדי להגן עליה", אמרה השגרירה המיועדת.