"השוק בפני מפולת; הדאו ג'ונס יתרסק ב-65% ל-5,000 נק'"

פול פארל מצטט את טרי בורנהם בטור נוסף במרקטוואץ' המזהיר מפני מפולת בשווקים

פול פארל, הפרשן הכלכלי של אתר מרקטוואץ', ממשיך להזהיר מפני מפולת חריפה בשוק המניות האמריקאי, והפעם הוא מצטט סוחר לשעבר בגולדמן זאקס שטוען כי הדאו ג'ונס יקרוס ב-65%.

"אזהרה קריטית מס' 17? לא מצליחים לספור? הנה עוד אחת: 'השוק האמריקאי עומד בפני מפולת חריפה. הדאו ג'ונס יקרוס ל-5,000 נקודות לפני שיגיע ל-20 אלף נקודות'", כותב פארל בטור שפרסם בימים האחרונים, דווקא בתקופה שבה מדדי המניות בארה"ב שוהים בשיא אך בצל החשש מהפסקת רכישות האג"ח בארה"ב ומההאטה הכלכלית בסין.

הציטוט הנ"ל נאמר על ידי טרי בורנהם, סוחר לשעבר בבנק ההשקעות גולדמן זאקס, יזם ביוטק, מנהל השקעות ומחבר הספר: "Mean Markets and Lizard Brains: How to Profit from the New Science of Irrationality". בורנהם הוא פרופסור, בוגר הרווארד ועסק בתחום הכלכלה ההתנהגותית (קבלת החלטות כלכליות על בסיס דחפים ורגשות ולא בהכרח ממניעים רציונאליים).

פארל ממשיך: "דאו ג'ונס ב-5,000 נקודות? כן חברים, זה מגיע ובגדול. הזהרנו מכך אולי 20 פעמים רק השנה... אתם לא תשמעו את המפולת מגיעה עד שהיא כבר תהיה כאן".

פארל טוען גם כי הראלי הנוכחי בשווקים מזכיר את הראלי של שנת 1928, אותו הוא מכנה "ראלי של פראיירים": "זה כמו ראלי הפראיירים של 1928 שהגיע רגע לפני הטבח ב-1929. היזהרו מבן ברננקי שמנפח בועות... התוצאה עלולה להיות שפל כמו ב-1929".

פארל מכנה את המשקיעים בארה"ב "מוחות לטאה" ואומר שהם "חיים בהכחשה" ומאמינים לאנליסטים הקוראים להם להמשיך לקנות מניות, גם אחרי העליות בשנים האחרונות ולמרות סימני האזהרה שהוא רואה.

אז מדוע לדעתו של בורנהם תגיע המפולת? הוא מונה 3 סיבות לכך:

■ חיסכון אפסי, צריכה עודפת, חוב בשיא. "נשמע פשוט, אבל האמריקאים כמעט ולא חוסכים מזה 2 עשורים. בתור אומר, אין לנו כמעט חסכונות, כלומר אין הגנה בעת משבר", כותב פארל.

■ המדיניות הפיסקלית והמוניטרית רק מחריפות את הבעיות. "הפד לא יציל את הכלכלה. תשכחו מזה. הכסף הזול של ברננקי רק תדלק את הבנקים ואת הספקולנטים בשווקים, לא את הכלכלה הריאלית. גרוע מכך - מבחינת המדיניות הפיסקלית אנחנו לא יכולים לצרת מהבעיות באמצעות חוב תופח. זה מגוחך", כותב פארל.

■ המניות הן השקעה גרועה היום כי הציבור תמיד מוכר בזול וקונה ביוקר, כך שהיום כשהמדדים בשיא הציבור נכנס לשוק והדבר מהווה איתות אזהרה. "היום נקנה בשיא - וניטבח", כותב פארל.