נתניהו: "אנו ניכנס למו"מ עם הפלסטינים ביושר ובכנות"

ראש הממשלה בישיבת הממשלה: "זה לא יהיה משא-ומתן קל. אנו מחוייבים באותה מידה לשלום וביטחון - היעדים האלה צריכים להנחות אותנו והדבר צריך להיות מובא להכרעת העם"

ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח הבוקר (א') את ישיבת הממשלה באופטימיות זהירה על רקע ההודעה בסוף השבוע על חידוש המשא-ומתן עם הפלסטינים. "זה לא יהיה משא-ומתן קל, אבל אנחנו נכנסים אליו ביושר ובכנות", אמר נתניהו.

ראש הממשלה שב ואמר כי הוא רואה בחידוש המגעים אינטרס אסטרטגי חיוני למדינת ישראל. "אנו מחוייבים באותה מידה לשלום וביטחון", אמר, "היעדים האלה צריכים להנחות אותנו והדבר צריך להיות מובא להכרעת העם".

נתניהו ציין עוד כי על שותפיה של ישראל למשא-ומתן לעשות ויתורים שיאפשרו לשמור על ביטחונה של ישראל. "אנו נכנסים למשא-ומתן ביושר, כנות ותקווה שהתהליך הזה יתנהל בצורה אחראית, רצינית ועניינית", הצהיר ראש הממשלה, "אני חייב להגיד - זה יגביר את הסיכוי שנגיע לתוצאה".

הנשיא שמעון פרס התקשר הבוקר ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ובירך אותו על ההחלטה לחזור לשולחן המשא-ומתן. "לקחת החלטה אמיצה והיסטורית לשוב לשולחן המשא-ומתן - אל תקשיב לסקפטיים", אמר לו פרס. "אין אלטרנטיבה אחרת מלבד השלום, לא לנו ולא לכם. גם ראש הממשלה נתניהו קיבל החלטה אמיצה והוא מבין כי זוהי קריאה היסטורית".

אבו מאזן הביע בשיחה תקווה כי תהיה התקדמות במשא-ומתן וכי הפלסטינים יקבלו מדינה עצמאית שתחיה בשכנות ובשלום לצד מדינת ישראל.

רגב: "להביא המהלך להחלטת מוסדות הליכוד"

למרות תמיכת האופוזיציה, צפוי לראש הממשלה נתניהו קרב קשה. ח"כ מירי רגב (ליכוד) אמרה הבוקר כי תפעל לכינוסו של מרכז הליכוד. "נתניהו, עם כל הכבוד, צריך להביא את המהלך להחלטה של מוסדות הליכוד", הבהירה רגב.

"נבחרנו עם דרך מסוימת", הצהירה ח"כ רגב. "האם ישראל מוכנה ללכת למו"מ ולפני שיודעים לאן הולכים כבר משחררים אסירים עם דם על הידיים? זה כמו ההקפאה וכמו ההתנתקות". לדבריה, מרכז הליכוד לא ייתן בקלות תמיכה למהלך.

במועצת יש"ע מכנסים היום (א') ישיבת חירום, כדי להחליט איך להיאבק בוויתורים ישראלים צפויים. סמנכ"ל מועצת יש"ע, יגאל דילמוני, אמר כי "אין מקום לדון על הזכות ההיסטורית שלנו ביהודה ושומרון. זה לא נושא לדיון. לא דנים על ביטחון אזרחי מדינת ישראל ולא חוזרים על הטעות של גוש קטיף ולא על הטעות של ההקפאה, שרק העלתה את הפלסטינים על עץ שהם לא ירדו ממנו".

דילמוני הביע גם התנגדות לשחרור האסירים המתוכנן. "המונח אסירים כדאי שיירד מהמפה - מדובר ברוצחים ומחבלים שרצחו חיילים ואזרחים בדרכים אכזריות", קבע. "אנחנו מחזקים את המאבק של המשפחות השכולות. לא ייתכן שרשות שפניה לשלום, כביכול, תבקש לשחרר רוצחים שדרכם לרצח. משא-ומתן עם תנאים מוקדמים זה אבסורד. זו התנהגות של עדיני נפש בשוק מזרח תיכוני - זה לא עובד. אי-אפשר לשמור ככה על האינטרסים של המדינה".

לעומתו, מנכ"ל "שלום עכשיו" יריב אופנהיימר בירך על חידוש המשא-ומתן, אך הזהיר מפני קיום "משא-ומתן רק לצרכי משא-ומתן, שיתפוצץ ויפעל כבומרנג". אופנהיימר העריך כי נתניהו אינו מוכן לפשרות. "אני מעריך שהוא עוד לא שם", אמר. "בכל מקרה, יש לנתניהו רוב מוצק בכנסת למהלך מדיני".