טוטאל מתעניינת ברכישת זכויות בבלוק 12 בקפריסין

נובל אנרג'י מעריכה כי בשטחו יתגלה מאגר גז נוסף ■ קפריסין מתכננת הרחבת מתקן ההנזלה "עם או בלי שיתוף פעולה של ישראל"

ענקית האנרגיה הצרפתית טוטאל מתעניינת ברכישת זכויות נובל אנרג'י ושותפותיה דלק קידוחים ואבנר בבלוק 12 בקפריסין, כך אמר לבלומברג צ'רלס אלינס, מנכ"ל החברה הממשלתית האחראית על פיתוח ענף הגז במדינה. להערכתו, פוטנציאל תגליות הגז של קפריסין בשטחי הרישיונות שחולקו מגיע לכ-40 טריליון רגל מעוקבת (TCF).

קפריסין מתכוונת להרחיב את מתקן ההנזלה ליצוא גז טבעי מעבר לתכנון המקורי - וזאת גם אם ישראל לא תתיר לייצא גז ממאגריה דרך המתקן הקפריסאי. על רקע האי בהירות בנוגע למדיניות ישראל בנושא יצוא הגז אמרו "לגלובס" גורמים בקפריסין כי "אנו מעוניינים מאוד בשיתוף פעולה עם ישראל, אך לא מדובר בתנאי הכרחי למימוש תוכניות הפיתוח שלנו בתחום האנרגיה".

קפריסין מקדמת כיום תוכנית להקמת מתקן LNG להנזלת גז טבעי ליד לימסול, בהשקעה של 12 מיליארד דולר. המתקן אמור לכלול שלושה קווי ייצור (טריינים). הממשלה חתמה לאחרונה על מזכר הבנות עם נובל אנרג'י, המחזיקה 70% מהמאגר אפרודיטה שהתגלה בבלוק 12, ועם שתי שותפותיה הישראליות דלק קידוחים ואבנר המחזיקות 15% כל אחת. על פי הסיכום יוקם קו ייצור ראשון בעלות של 6 מיליארד דולר ובתפוקה שנתית של 5 מיליון טון, שהם כ-8 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי. בהמשך יוקמו שני קווי ייצור נוספים, בעלי הספק דומה, בעלות של 3 מיליארד דולר כל אחד. המתקן אמור להתחיל לפעול ב-2019 ובהקמתו שאמורה להתחיל ב-2016 יועסקו כ-10,000 עובדים. את הגז למתקן יספק מאגר אפרודיטה, המכיל עד 200 BCM, ו"מאגר נוסף" שנובל מצפה לגלות בשטח הבלוק. בימים אלה מנהלת נובל קידוח הערכה על מנת לנסות ולאמוד את גודלו המדויק של המאגר. על פיתוח המאגר מעיבה העובדה שהוא גולש ככל הנראה לתוך שטח ישראל.

על רקע זה מתנהל זה שלוש שנים מו"מ בין ישראל לקפריסין במטרה להגיע להסכם Unitization שמסדיר פיתוח של מאגרים משותפים לשתי המדינות. גורמים בקפריסין אמרו לאחרונה ל"גלובס" כי אם ההסכם לא ייחתם, לא תהיה בידי קפריסין ברירה אלא לפתח בעצמה את המאגר ללא הסכם. גורמים בישראל העריכו היום כי ההסכם ייחתם בסופו של דבר עד סוף השנה, לאחר קבלת ממצאי הקידוח בבלוק 12.

במקביל ממשיכה קפריסין בפיתוח שטחי רישיונות נוספים שחולקו במסגרת מכרז בשנה שעברה לכמה מחברות האנרגיה המובילות בעולם. טוטאל מחזיקה ברישיונות לבלוקים 10 ו-11 ו-ENI האיטלקית מחזיקה ברישיונות לבלוקים 2, 3 ו-9 יחד עם Kogas מדרום קוריאה. שתי הקבוצות הודיעו כי הן מעוניינות לקחת חלק בפיתוח מתקן ה-LNG העתידי.

גיאולוגים יוונים: מרבצי גז גדולים עשויים להתגלות בקרוב דרומית לכרתים

מרבצי גז גדולים עשויים להתגלות בשנים הקרובות דרומית לאי היווני כרתים ובאזור האי זקינתוס, כך מעריכים גיאולוגים יוונים.

ממשלת יוון משקיעה בשנים האחרונות במיפוי האזורים הימיים שנמצאים מדרום לכרתים ועד לים האדריאטי. באזור המשתרע על פני שטח של 200 אלף קמ"ר נערך בחורף האחרון סקר סייסמי דו-ממדי באמצעות חברת PGS הנורבגית בהשקעה של 40 מיליון דולר.

ממצאי הסקר מוצעים למכירה לחברות העוסקות בחיפושי גז ונפט.

האזור הימי שנמצא דרומית ומזרחית לאי כרתים עשוי להכיל מרבצי גז טבעי בהיקף של 120 טריליון רגל מעוקבת, יותר מפי שלושה מכמויות הגז שהתגלו עד היום במימי ישראל - כך לפחות מעריכים הגיאולוגים היוונים פרופ' אנטוניס פוסקולוס וד"ר אליאס קונופגיס, המייעץ לראש ממשלת יוון בנושא אנרגיה.

רויטרס פרסמה לאחרונה הערכה שלפיה מחזיקה יון במאגרי גז שטרם התגלו בשווי של 600 מיליארד דולר והיקף מרבצי הגז באזור מזרח הים התיכון כולו מגיע לכ-10,000 BCM, יותר מפי 10 מרזרבות הגז שבידי ישראל.