בחוץ לוהט - והישראלים נדבקים לטלוויזיה בבית הממוזג

הצופים נדבקים למסך, והזכייניות רושמות את הקיץ הטוב ביותר מאז תחילת המדידה

התפיסה הטלוויזיונית הבסיסית שהשתרשה ברבות השנים - בארץ ובעולם - הייתה שבעונת הקיץ אנשים פשוט לא רואים טלוויזיה. כשהמעלות עולות, כך הניחו, מתאדים להם לאיטם תאי המוח ויכולת הקליטה צוללת באחוזים ניכרים. הציבור המזיע מעדיף לצאת עם בני משפחתו אל שפת הים ולשאוף בריזה קרירה בתום ימים מהבילים - או להימלט לאירופה. מי שנותר בבית לבהות מול המסך נידון לשידורים חוזרים או לדמויות רטובות ממי כלור, שמורות להרים או להוריד ידיים לקול צהלות מאות ילדים.

החורף אכן נחשב לעונה הטובה ביותר לצפייה בטלוויזיה. אך אם תביטו במה שקורה על המסך הישראלי בקיץ הנוכחי, או אם לדייק בערוץ 2, תראו שהפריים-טיים שוקק מאי-פעם.

יריית הפתיחה של תוכניות דגל משמעותיות הייתה דווקא במאי, ראשית עונת שידורי הקיץ. קשת הציבה את "האח הגדול" במרכז הלוח ונעה בין 35%-40% צפייה, רשת עם "המירוץ למיליון" ונתונים שחגים סביב 30% הצפייה ואפילו ערוץ 10 התאמץ להציב תוכניות דגל שהצליחו פחות - "אקסטרים מייקאובר" ו"הרווק". למעשה הנתונים מראים כי החודשים מאי-יולי 2013 בערוץ 2 היו הגבוהים לעונת הקיץ מאז ראשית מדידה הרייטינג.

כך, מבלי שהרגשנו כמעט, העונה הצחיחה הפכה להיות פורייה ומניבה בעבור הזכייניות. כדי להבין מה קרה, אין צורך לחפש אחר מגמות ההתחממות הגלובלית או לנתח את התמורות התרבותיות שמשנות את דפוסי הבילוי של הציבור הישראלי. צריך פשוט לעקוב אחר הכסף.

בכל שנה מנסים לחזות קברניטי התחנות באיזה שלב של השנה יגיעו תקציבי הפרסום הגדולים. אז, יהיה נכון לשדר את התוכניות שינפיקו את הרייטינג הגבוה ביותר וימקסמו את הרווחים. בעונת הקיץ תמיד היה טמון פוטנציאל כלכלי, וזה התחזק במיוחד השנה - מכמה סיבות.

ראשית, זו תקופה של שלהי אי-ודאות כלכלית וראשיתה של חזרה מדודה וזהירה לשגשוג. בתקופה כזו, המפרסמים פותחים את השנה בהססנות יתרה ועם תשומת-לב רבה לכל שקל, וכך גם הם צפויים לסגור את השנה - בחסכנות. הדבר מביא את הקמפיינים הגדולים ואת עיקר ההשקעה אל העונה החמה - בלב השנה.

תקופות מוצלחות נוספות הן תקופת לפני החגים - פסח וחגי תשרי. השנה מגיע ראש השנה מוקדם מהרגיל, ממש בראשית ספטמבר, ומסעות הפרסום האינטנסיביים ילהטו השנה באוגוסט.

לצד זה, אין לשכוח שיש לזכייניות מספיק במה למלא ולהחיות תקופות שנחשבו מתות על הלוח. אפילו ימי החגים כבר לא נחשבים למלחמה אבודה מראש ולא מופקדים בידיה עמוסות החציר של שרה'לה שרון. רק בט' באב האחרון הצליחה קשת להציב את "מה אתה היית עושה", ולהביא נתונים גבוהים מתוכנית רגילה על הלוח. לקשת, וגם לרשת, יש היום מחסנים מלאים בתחמושת שלא ישאירו אזור נטוש אחד על לוח המשבצים.

רשת יכולה למתוח שנה שתחל ב-"The Voice", תמשיך ב"מירוץ למיליון" ותסתיים ב"אקס פקטור"; וקשת יכולה להתחיל עם "מאסטר שף", להמשיך עם "בית ספר-למוסיקה", לגלוש עם "האח הגדול" ולקנח ב"כוכב נולד".

העובדה שמדובר בעיקר בתוכניות ריאליטי מבטיחה את האווריריות המתבקשת בקיץ ומקלה את הריתוק של הציבור אל הספה בסלון. ואל תחשבו שאוגוסט הוא זמן טוב לברוח לחו"ל ולהפיל את הרייטינג - כי הרי לוורנה אפשר לשוב בכל שנה, אבל גמר העונה של "האח הגדול" יש פעם בחיים.