קמפיין בארה"ב: לרכך עמדות ולרדת מעץ האיומים על איראן

יותר מרבע מצירי בית-הנבחרים לאובמה: תן הזדמנות לנשיא החדש באיראן, רוחאני ■ 29 פקידי ממשל, דיפלומטים וקציני צבא בכירים לשעבר לממשל: לנהל מו"מ ישיר עם טהראן

כמה ימים לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, קרא לארה"ב להדק את חגורת הסנקציות נגד איראן, מסתמנת תגובת נגד בוושינגטון. יותר מרבע מהצירים בבית-הנבחרים, ובנפרד, 29 בכירי ממשל לשעבר בוושינגטון, ובהם דיפלומטים וקציני צבא, וכן דיפלומטים זרים, קוראים לממשל אובמה לרכך את עמדתו כלפי איראן ולנצל את בחירתו לנשיאות של חסאן רוחאני, שאותו הם מגדירים כמתון, כדי לבדוק האם יהיה אפשר לפתור בדרכי שלום את המשבר סביב מאמצי איראן להתחמש בנשק גרעיני. המכנה המשותף של שתי הקריאות: אסור להחמיץ את ההזדמנות שנוצרה עם בחירת רוחאני.

בראיון ל-CBS, ביום א' שעבר, הבהיר נתניהו, כי המסר שלו לאיראן ולארה"ב הוא חד-משמעי: "לא אמתין עד שיהיה מאוחר מדי". הוא התריע שאיראן עלולה להיות מסוגלת לייצר נשק גרעיני בתוך "כמה שבועות" ושהאיראנים "מתקרבים לקו האדום" אם כי טרם חצו אותו.

ראש הממשלה אמר, שהאסטרטגיה של רוחאני היא להיות "זאב בעור של כבש - לייצר את הפצצה ולחייך", וקרא לממשל אובמה לא רק לדבוק במדיניותו שארה"ב לא תסבול איראן גרעינית, אלא גם להבהיר שאופציה צבאית היא "באמת ובתמים על השולחן" ולגבות את המדיניות הזו בסנקציות קשות יותר. ברמז לאפשרות שישראל עלולה לפעול לבדה, אמר רה"מ: "השעונים של ישראל וארה"ב מתקתקים בקצב שונה".

במה שנראה כתגובה לדברי נתניהו, כתבו 131 צירים בבית-הנבחרים, משתי המפלגות, לנשיא אובמה, בקריאה להגביר את מאמצי הממשל לנהל מו"מ עם איראן כדי להשיג הסכם על הבעיה הגרעינית: "כמחוקקים שחולקים את מחויבותך החד-משמעית למנוע התחמשות גרעינית של איראן, אנו קוראים לך לפעול למימוש ההזדמנות הפוטנציאלית שנוצרה בעקבות הבחירת לנשיאות שם, ולדרבן את מאמצי ארה"ב להשיג הסכם גרעיני עם איראן באמצעות מו"מ".

המחוקקים מציינים, כי הם מודעים למגבלות מוסד הנשיאות באיראן, וכי הם ערים לכך שנשיאים קודמים באיראן, שבמסע הבחירות רצו כמתונים, לא התקינו רפורמות במדינה לאחר שנבחרו. "ובכל זאת, אנו מאמינים שתהיה זו שגיאה לא לבדוק האם בחירתו של רוחאני מהווה הזדמנות אמיתית להתקדמות לקראת השגתו של הסכם בר-אימות, שניתן לאכיפה... הסכם שיבטיח שאיראן לא תשיג נשק גרעיני".

החתומים על המכתב טוענים, שכדי לבדוק האם בחירת רחואני היא אכן הזדמנות כזו, ארה"ב צריכה להפעיל את כל הכלים הדיפלומטיים שלה ולכוונן את הסנקציות שמוטלות על איראן באופן שיניע את האיראנים לעשות ויתורים משמעותיים. וברמז אפשרי לטענת נתניהו, שרוחאני הוא זאב בעור כבש, אומרים המחוקקים, שצריך להימנע מכל צעד ששולל את הלגיטימציה של הנשיא החדש.

הקריאה להורדת הטון נגד איראן היתה הזדמנות נדירה לשיתוף פעולה בין מחוקקים דמוקרטים לרפובליקנים. ליברלים הביעו מאז ותמיד התנגדות למעורבות אמריקנית במלחמות, התנגדות שקנתה לגיטימציה בעקבות ההתקפה האמריקנית בעיראק. אנשי הימין הקיצוני, ובמיוחד תומכי מסיבת התה, דגלו מאז ומתמיד בממשלה קטנה, שתעשה המינימום האפשרי, ובמדיניות חוץ בדלנית, שלא תבזבז את כספיהם של משלמי המיסים על מלחמות.

23 ארגונים הביעו תמיכה במכתב המחוקקים, ובהם שלום עכשיו - ארה"ב, ג'יי סטריט, הכנסיה הפרזביטריאנית, תיקון, שומר שלום, ארגון של הקווייקרים ואחרים.

התבטאויות דומות כלולות במכתבם של 29 הבכירים לשעבר לבית הלבן. גם הם כותבים, כי בחירת רוחאני היא הזדמנות לדרבן את המאמצים הדיפלומטיים של ארה"ב מול איראן ולנהל מו"מ דו-צדדי ורב צדדי עם הנשיא החדש בטהראן. הם קוראים לארה"ב להעלות בשיחות עם האיראנים לא רק את שאלת מאמצי ההתחמשות הגרעינית אלא גם סוגיות אחרות, כגון זכויות האדם וביטחון אזורי. והחתומים ממליצים אף לנפנף בביטול אפשרי של חלק מהסנקציות כתמריץ שיניע את האיראנים לעשות ויתורים.

בין החתומים: תומאס פיקרינג, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל ובאו"ם ותת שר החוץ; לורנס קורב, לשעבר עוזר לשר ההגנה; אן-מארי סלוטר, עד לא מכבר ראש מחלקת תכנון מדיניות בסטייט דיפרטמנט; וגארי סיק, מומחה לענייני איראן ששירת במועצה לביטחון לאומי בתקופת נשיאותם של ג'ראלד פורד, ג'ימי קארטר ורונאלד רייגן.