שלום: "חח"י חדלת פירעון; נפטר עובדים ונבטל חשמל חינם"

(עדכון) - המו"מ על הרפורמה בחח"י יוצא לדרך ■ עיני עוקץ את ישראל כץ: "רפורמה שנבנית בטיול עם הכלב צ'אבי - לא רצינית"

"הרפורמה בחברת החשמל תביא להצלת חברת החשמל ולהוזלת יוקר המחיה", כך אמר היום שר האנרגיה והמים, סילבן שלום, כשהציג היום (ג') את הוועדה הציבורית שתדון בקידום הרפורמה בחברה. במסיבת העיתונאים לקחו חלק גם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, וראש צוות ההיגוי לרפורמה בחברת החשמל והממונה על התקציבים לשעבר באוצר, אורי יוגב. שר האוצר, יאיר לפיד, שחתם יחד עם שלום על כתב המינוי של הוועדה לא נכח באירוע.

מלשכתו של לפיד נמסר כי מדובר בעניין טכני שכן השר היה בכנסת עד השעה 5:00 בבוקר בנושא השוויון בנטל, וגם היום הוא צפוי להישאר בכנסת עד לשעות הלילה המאוחרות בשל אישור התקציב. כמו כן מסר השר, כי הוא רואה עצמו שותף מלא לתהליך הרפורמה ולעבודת הוועדה.

הוועדה בראשות יוגב אמורה להגיש לשרי האנרגיה והאוצר מתווה לרפורמה בחברת החשמל, אך לא לנהל מו"מ עם העובדים. עם זאת, יוגב העריך כי המתווה המוצע ישמש בסיס להסכם הרפורמה הסופי. מלבד יוגב חברים בוועדה גם מנכ"ל משרד האנרגיה והמים, שאול צמח; ראש מינהל החשמל במשרד האנרגיה, ד"ר יהודה ניב; הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי; החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו; והממונה על השכר, קובי אמסלם. בנוסף חברים בוועדה שני נציגי ציבור: מנכ"לית המשרד לפיתוח הנגב והגליל, אורנה הוזמן בכור, ואלי כהן, לשעבר הממונה על השכר באוצר וכיום בכיר בבנק הפועלים.

"מדובר בסגירת מעגל עבורי", אמר שלום בפתח דבריו. "הייתי יו"ר החברה בתחילת שנות ה-90' והחברה הייתה עם דירוג אשראי גבוה מאוד, רווחיות ויכולת לספק חשמל אמין. היום אנחנו במצב אחר לחלוטין. כשהגעתי לתפקיד חשכו עיני. גירעון של מעל ל-70 מיליארד שקל, דירוג אשראי BB פלוס וחברה שהפכה דה-פקטו לחברה חדלת פירעון. אם זו הייתה חברה פרטית הדירקטוריון והמנכ"ל היו צריכים להסיק מסקנות.

"העובדה שהגענו למצב הזה מחייבת לשאול למה? היכן היה הפיקוח? היכן היה הניהול? היכן היה הביצוע? איפה הייתה המדיניות? אני משוכנע שאחרי שנציל את חברת החשמל ונחלץ אותה מהמצב הכמעט סופני שלה, נזכה בחברה עצמאית, יעילה, תחרותית, כזו שתוכל לעמוד על רגליה". שלום הוסיף כי "יעילות החברה תבוא לידי ביטוי בצעדים כואבים ותכלול מתוך כורח את צמצום מספר העובדים, הגברת התפוקה וביטול אותן הטבות שניתנות מזה שנים רבות, ואני מדבר על הטבת החשמל חינם שהפכה לסמל לרע, לדבר שצריך לעבור מהעולם".

"רפורמה לא פשוטה"

עיני ניצל את מסיבת העיתונאים כדי לתקוף את שר התחבורה, ישראל כץ, על מהלכיו לקידום הרפורמה בנמלי הים, ללא הסכמת ההסתדרות. "דרך ההידברות עם העובדים היא היחידה להגיע להסכמה על רפורמה", אמר. "רפורמה שנבנית בטיול עם הכלב צ'אבי היא לא רפורמה שמתייחסים אליה ברצינות (השר כץ כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי חשב על הרפורמה בנמלים לאחר טיול עם כלבו צ'אבי בשדות המושב שבו הוא מתגורר, ע.ב). אנחנו מתייחסים לרפורמת צ'אבי באותה הרצינות שמתייחסים אליה בצד השני. לטנגו צריך שניים, והרפורמות היחידות שקרו במדינת ישראל, בטח בתקופתי, היו רפורמות שהתבצעו בהידברות", אמר עיני.

עם זאת, הוסיף יו"ר ההסתדרות כי הרפורמה בחברת החשמל היא מתבקשת. "מבחינתי, התשובה לשאלה איך חברת החשמל הגיעה למצב הזה היא שהייתה מדיניות ממשלתית חד-משמעית להחליש אותה ולקדם גורמים פרטיים. השר שלום לקח את הנושא ברצינות כבר מתחילת דרכו במשרד האנרגיה, והבנו שללא הידברות לא ניתן יהיה לחלץ את חברת החשמל מהבור שבו היא נמצאת בו".

בתוך כך, עיני מתח גם ביקורת על החלטת שר התקשורת, גלעד ארדן, לבחון מחדש את הרפורמה ברשות השידור, ואמר כי "אנחנו עדים לתופעה מסוכנת: מתחלפת ממשלה ופתאום דנים בנושא הזה מחדש. זו תופעה מאוד מאוד בעייתית.

"אני רוצה להגיד לשר שלום שאנחנו נהיה פרטנרים אמיתיים. בסופו של דבר זו רפורמה לא פשוטה. יש בה המון אלמנטים: איך יוצרים איתנות פיננסית, איך מייעלים את החברה ואיך נותנים לה להתחרות בצורה הוגנת מול השוק הפרטי שנוצר. אני מאמין שבכוחות משותפים אפשר יהיה להגיע להסכם שיהיה טוב למדינת ישראל ולעובדי חברת החשמל".

"תועלות מיידיות לצרכן הביתי"

במהלך מסיבת העיתונאים נרשמו חילוקי דעות בין הצדדים כאשר שלום אמר כי "הוועדה זכאית ויכולה לעשות כל מתווה שתמצא לנכון", בעוד שיו"ר האיגוד המקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר שלא נכון להתעלם מהדברים שכבר סוכמו וכי המו"מ צריך להימשך מהנקודה שבה הוא הופסק. שלום התייחס בדבריו להחלטה שלא לשתף נציג של רשות החשמל בוועדה, ואמר כי "אני חושב שיש רבים שיש להם חלק בהגעתה של חברת החשמל למצב שהגענו אליו... לא יכול להיות מצב שכאשר מקימים ועדה שאמורה לבחון את הסיבות יהיו בתוכה גופים שאולי יש להם חלק בכך. אם היינו מכניסים את הרשות היינו צריכים להכניס גם את הנהלת חברת החשמל והעובדים והיה נוצר ריב בלתי פוסק בדיונים. רשות החשמל היא רגולטור חשוב, אבל היא צריכה לבצע מדיניות".

גם יוגב התייחס לכך שאין נציג של רשות החשמל בוועדה ואמר כי "חלק מהשחקנים כאן יצטרך להסתדר עם השחקנים שמחוץ לצוות, כמו רשות החשמל, העובדים וההנהלה. נעשה את כל המאמץ לא לייצר חוברת, אלא מתווה שייצור שינוי משמעותי במשק החשמל, ייצב אותו לאורך זמן ויביא תועלות אפילו מיידיות לצרכן הביתי והתעשייתי".