עו"ד אלי זהר: "יזם אינו אויב הציבור, גם אם מכנים אותו טייקון"

זהר, מבכירי עורכי הדין בארץ, הזהיר מפני השלכות האווירה הציבורית בעקבות מסקנות ועדת צמח: "בישראל קיים דחף בלתי נשלט לשנוא את מי שפעם נהגנו לכנות 'יזם' והיום קוראים לו במילת הגנאי 'טייקון'" ■ "המלצות ועדת צמח ראויות"

עו"ד אלי זהר, יו"ר משרד עורכי הדין גולדפרב-זליגמן, נאם הבוקר (ג') בוועידת האנרגיה השנתית שערך משרדו והזהיר מפני השלכות האווירה הציבורית בעקבות פרסום מסקנות ועדת צמח והחלטת הממשלה לאשר יצוא גז טבעי מהמאגרים שלחופי ישראל.

לדברי עו"ד זהר, "הדיון הפופוליסטי שדבק ברבים מהפוליטיקאים שלנו ולעיתים אף בציבור הרחב ובתקשורת, לא מאפשר לנו לשקול מקצועיים, אמיתיים ונטולי אינטרסים. בישראל קיים דחף בלתי נשלט לשנוא את מי שפעם נהגנו לכנות 'יזם' והיום קוראים לו במילת הגנאי 'טייקון'".

לדברי זהר, מבכירי עורכי הדין בארץ, "כדבר שבשגרה קיימת חזקה חלוטה, לפיה אם היזם מבקש לבצע פעולה כלשהיא, אזי שהוא מתכוון לעשוק את הציבור ולגנוב ממנו. בצער רב אני אומר כי מציאות זו הפכה אותנו למדינה עקרה מבחינת היכולת לקבל החלטות".

עו"ד זהר תיאר את האווירה הציבורית שליוותה את פרסום עבודת ועדת צמח, ואמר כי "הזעקה המרכזית הייתה כי הוועדה העזה לסייע ליזמים במקסום רווחיהם. במדינת ישראל הפכה המילה 'רווח' למילת לגנאי. ההכרה במודל עסקי בו המדינה מרוויחה, אך גם היזם מרוויח, זוכה להתעלמות בוטה תחת אמירות פופוליסטיות התוקעות מקלות בגלגלי הכלכלה והמשק הישראלי. דעתי היא שהיזמים, אשר פעלו במשך שנים ארוכות בשוק והשקיעו את כספם בסיכון אדיר, צריכים ליהנות מפירות השקעתם".

לדברי זהר, "על הרגולטור הישראלי לפלס את דרכם של יזמים ולא להערים קשיים על השקעתם הכבדה: תחת קריאות לפתיחת הנושא לדיון ציבורי ולעיכוב ביצוע החלטות הוועדה, הולכים ונקברים מאגרי הגז תחת גלגלי הביורוקרטיה. אף אחד לא ישקיע מיליארדי דולרים בחיפוש ופיתוח של מאגרי גז, אם לא יידע שבסופו של דבר, כאשר ימצא את הגז, תהיה לו האפשרות למכור את הגז ולהחזיר את ההשקעה.

"אין זה סוד שהמשק הישראלי אינו אינסופי, ואין ספק שאת צרכני העוגן בו ניתן לספור על כך-יד אחת, וגם הם כבר רכשו את כל הגז הדרוש להם לשנים הקרובות. הדרך היחידה בה יזמי חיפושי גז יראו תשואה על השקעתם היא באמצעות יצוא חלק מכמות הגז.

"הטלת מגבלות יצוא חריפות על היזמים תביא לפגיעה אנושה בפיתוח תשתיות הגז הטבעי, ובהיעדר יכולת מדינתית לעמוד בעלויות תקציביות של פיתוח מאגרי גז - נמצא את עצמנו עם פוטנציאל אדיר, אך עם יכולת אפסית לממש".

עו"ד זהר הזהיר כי "כל עיכוב בפיתוח המאגר יגרום נזקים אדירים למשק הישראלי". לכן, לדבריו, "בתמהיל שבין הבטחת עתידו של הצרכן הישראלי והגדלת הכנסות המדינה - אני סבור כי המלצותיה של ועדת צמח ראויות, ולמעלה מכך".

בסיום דבריו, ביקש עו"ד זהר להבהיר כי הוא אינו מבקש לצאת נגד שיח ציבורי ביקורתי. יחד עם זאת, הוא הדגיש כי שיח ציבורי צריך להיעשות בדרך ארץ, באופן ענייני ומקצועי.

"השימוע הציבורי שערכה הוועדה הינו בדיוק אותו שיח ציבורי. שיח ציבורי אינו שנאה, טינה או צרות-עין. יזם אינו אויב הציבור, גם אם מכנים אותו 'טייקון'", אמר.