קול שני: כך מתכננים יאיר לפיד ואורי שני להחזיר את מחירי הדירות לרמה של 2007 - האם הם יצליחו?

למה מתעקש שר האוצר יאיר לפיד על מינויו של מקורבו אורי שני ליועץ מיוחד? ■ איפה בדיוק אפשר לבנות במהירות 150 אלף יחידות דיור? ■ ומי יהיו הזכאים לשכירות זולה לטווח ארוך? ■ כך נולדה התוכנית להורדת מחירי הדיור

אורי שני, 66, הוא ללא ספק אחת הדמויות היותר מנוסות שיש בתפקידים בכירים בשירות המדינה, ומטבע הדברים, גם באינטראקציה עם כלי התקשורת. רשימה חלקית מאוד של תפקידים בכירים שמילא כוללת את ראש לשכתו של ראש הממשלה אריאל שרון ויועצו הקרוב, יו"ר עמידר ועוד. וגם עם כל הניסיון הזה, אומרים מקורביו, כדור השלג שנוצר סביב הג'וב שלכאורה תופר לו שר האוצר יאיר לפיד, הצליח להפתיע גם אותו. ההפתעה, הם אומרים, נובעת בעיקר מכך שהכוונות שיוחסו לו וללפיד היו שונות מאוד מהמציאות בשטח.

למי שהיה מנותק בשבועות האחרונים נספר כי הפרשה תפסה תאוצה לאחר הודעה שפרסם לפיד שבה נאמר כי הוא מבקש למנות את שני ליועץ מיוחד לקבינט הדיור שייסד במטרה להוריד את מחירי הדיור, ובהמשך גם ליו"ר חברה ממשלתית שתטפל בפרויקט השאפתני. דבר המינוי החזיר באחת את שני, שמכהן עד נובמבר כמנכ"ל חברת פולאר השקעות, לכותרות. הביקורת טענה שלפיד עושה כל מאמץ כדי לתפור ג'וב למקורבו.

"מקימים חברה ממשלתית בשביל איש אחד, על כל מה שמשתמע מכך", התבטא גורם באוצר. "חברה ממשלתית זה מנכ"ל, יו"ר, מזכירה... מערך שלם בשביל אדם אחד. אבל מה לא עושים בשביל חברים?". באותה נשימה לא שכחו המבקרים לאוורר את השלדים שבארון בדמות דוח מבקר המדינה שעסק בתפקודו של שני כיו"ר עמידר ובכתב אישום שהוגש נגדו ב-1995 ושהסתיים בקול ענות חלושה עם הרשעה בסעיף אחד של הפרת אמונים בתאגיד (על כך שנהגו בעמידר הסיע את בנותיו).

מקורביו של שני (שסירב להתראיין לכתבה זו) מציגים תמונה שונה לחלוטין. שני טען באוזניהם כי הוא מעולם לא ביקש לעצמו תפקיד ממשלתי - לא יו"ר ולא מנכ"ל - ואמר להם מפורשות כי אין לו כל כוונה לחזור לעבודה במגזר הממשלתי. "הוא כבר סיים את הפרק הזה בחייו", מסביר מקורב שלו ומבהיר כי שני הסכים לשמש כיועץ לקבינט הדיור בהתנדבות וללא שכר, בין היתר כי הבטיח עוד לפני הבחירות לסייע ללפיד (עוד על כך, בהמשך). יו"ר של חברה ממשלתית, הם מוסיפים, הוא לא רוצה להיות. "אנשים מחפשים כל הזמן איפה הקאץ'; הם לא מאמינים שמישהו עם יכולת השתכרות גבוהה, שכבר מסודר בחיים מבחינה כלכלית ושמשלמים לו הרבה יותר על לעשות הרבה פחות, בא לעשות משהו בהתנדבות".

מדוע לא אמר שני את הדברים בפומבי ושם קץ למהומה? מקורביו עונים כי כנראה שטעה שלא עשה זאת. מי שכן ניסה לעשות זאת בשמו היה יאיר לפיד: "אם כל אדם שמתבקש 'לבוא למילואים' בשירות המדינה יחשוש שייפתח נגדו מסע רדיפה והאשמות פופוליסטיות, איש לא יסכים לבוא לעזור לנו בפרויקטים לאומיים שמטרתם להוציא מהבוץ את עגלת הכלכלה", נזף השר. "אורי שני הוא איש ערכי וחרוץ, שכבר הוכיח את עצמו בפרויקטים בסדר גודל לאומי. אנחנו זקוקים לו הרבה יותר ממה שהוא זקוק לנו".

אז מה פשר העניין שיש לשני בפרויקט הדיור הלאומי, ומה פשר הרצון העז שמגלה לפיד בסיוע של שני? או בפרפראזה על הודעת השר: האם לפיד זקוק לשני הרבה יותר ממה ששני זקוק לו?

בין 1991 ל-2013

טביעות האצבע של שני ניכרות בתוכנית להורדת מחירי הדיור של לפיד ולא במקרה משווה מדי פעם השר בין התוכנית שהוא מקדם לבין קליטת העלייה בתחילת שנות ה-90. כשבחודש מאי הכריז לפיד על הקמת קבינט הדיור - פטנט שהמציא שני ושנסגר כבר במו"מ הקואליציוני - זה היה בהשראת קבינט הקליטה, שהקים שר הבינוי והשיכון שרון בזמנו.

"המודל לפעולה הוא אריאל שרון ב-1991. באותה תקופה הגיעו לארץ - בבת אחת - מאות אלפי עולים מברית המועצות לשעבר. כמעט מעכשיו לעכשיו, היה צריך למצוא להם מקום לגור. פתאום התברר שאם אין ברירה, המדינה יודעת לפעול, לחתוך דרך הביורוקרטיה, לשתף פעולה בין המשרדים השונים ולהזיז את החסמים. ועכשיו אין ברירה. אולי לא נוחתים בנתב"ג מטוסים עמוסים, אבל עלינו להתייחס לזה כאילו זו שעת חירום, אחרת יעזבו את נתב"ג מטוסים עמוסים בצעירים יוצאי צבא", כתב השר.

מקורביו של שני אומרים כי הוא יודע שפרויקט אכלוס העולים לא היה חף מטעויות; בין הטעויות הללו הם מזכירים את שכונות הקרוואנים שהוקמו ונמחקו תוך שהן מותירות אחריהן לא מעט צלקות חברתיות ונדל"ניות, ואת השקעות הענק בתשתיות שלהן שירדו לטמיון. ועדיין, הם אומרים, בשורה התחתונה המהלך הצליח ושני צבר רקורד מרשים של מנהל בולדוזר ואיש ביצוע שמכיר היטב את הגופים הממשלתיים ואת נפתולי הביורוקרטיה.

"אורי יודע להפיל חומות ולהוביל פרויקט מערכתי בין-משרדי", אומר מקורב לנושא. "הוא היה פעיל מרכזי בכל מה שקשור*להתחייבויות רכישה, ועדות לתכנון ולבנייה, קיצורי דרך והקצאת קרקעות בהיקפים אדירים. העיקר לבנות מהר. בגדול, הם הצליחו. העולים שהגיעו\ לא ישנו ברחובות".

"מבחינתו של לפיד", מוסיף גורם אחר, "הדיור הוא ה'טיקט' שעליו הוא נבחר והוא נחוש בדעתו להבקיע את הנושא. הפרויקט הנוכחי משתווה בחשיבותו לקליטת העלייה. מה יותר טבעי מכך שהוא ייקח לסייע את מי שהוביל את הפרויקט ההוא? יש לשני גם את היכולות האופרטיביות וגם את היכולות הפוליטיות הנדרשות, ולכן הוא רוצה אותו על ידו".

התוכנית הגדולה

אז מה כוללת תוכנית הדיור השאפתנית של לפיד ושל שני, שמטרתה להוריד את מחירי הדיור לרמה של 2007? בבסיס התוכנית עומד שחקן חדש בשוק: דיור להשכרה ארוכת טווח. קווי המתאר העיקריים של התוכנית כוללים בנייה של 150 אלף יחידות דיור בעשור הקרוב בעשרה מרכזי ערים: תל אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע, אשקלון, אשדוד, נתניה, צפת, כפר סבא וחולון. עלויות ההקמה של הדירות ימומנו באמצעות אג"ח ארוך טווח, שבהם ישקיעו גופים מוסדיים וקרנות פנסיה והן ייבנו על קרקעות ממשלתיות.

שכר הדירה, על-פי היעד, יהיה נמוך בכ-35% ממחירי השכירות בשוק. המחירים יהיו בפיקוח ולא נתונים למצב רוחו של בעל הבית, דבר שצפוי להביא לירידה במחירי השכירות הכללית. בנוסף, כ-20% מהדירות יוקצו לבעלי מקצועות מועדפים (רופאים מתמחים, מורים, אחיות, וכו') ונתח נוסף מהן יוקצה לטובת סטודנטים. טווח ההשכרה המתוכנן לדירה יעמוד ככל הנראה על חמש שנים, עם אפשרות הארכה לחמש שנים נוספות. איך בדיוק יקרום החזון הזה עור וגידים? מנתונים שהגיעו לידי G עולה כי כבר היום מקדמים אנשי לפיד, ושני ביניהם, את הקמתן של כ-60 אלף יחידות דיור ברחבי הארץ שתקועות בשלב ביורוקרטי כזה או אחר. במקביל יוקמו בשכונות החדשות גם שירותים נדרשים כמו מוסדות חינוך ופארקים.

צוות מטה הדיור, שצפוי להתחיל לפעול באוגוסט, אמור לגבש תוכנית אסטרטגית שתוגש לקבינט הדיור בתוך 90 יום. הצוות יבדוק סוגיות שונות, כגון האם ניתן יהיה למכור את הדירות בעתיד ולאורך כמה שנים תפקח המדינה על המחירים, והוא אף יוכל להמליץ על מספר קסם אחר: לא 150 אלף יחידות דיור, אלא אולי 200 אלף ואפילו 300, מתוך תפיסה שעל המדינה ליצור מלאי חסר תקדים של דירות. מלבד הסוגיות כבדות המשקל של ההשכרה והבנייה, אומרים המקורבים, הצוות גם ישקול את האפשרות שהדירות שייבנו יהיו במודל של "בית חכם".

על אילו קרקעות ייבנו כל הדירות האלה? מה סיכויי ההצלחה של התוכנית? ומה יכול להשתבש בדרך? הכתבה המלאה - במגזין G שיחולק הערב (ה') למנויי "גלובס"