סופת אטרקציות בנגב: מתצפיות כוכבים ועד ספארי עקרבים

לקראת גשם המטאורים הממשמש ובא, ממטיר אזור מצפה רמון שפע של אטרקציות - פסטיבל נגב של כוכבים, מסע בעקבות העקרבים, היקב של אייל וחנה יזרעאלי מחוות כרמי עבדת ועוד שלל פעילויות

שישי טיולי

מיזם משותף של אתר "טיולי", של קבוצת אתרי "למטייל" וקפה טורקי עלית של שטראוס: "שישי שטח", 21 טיולים מאורגנים ומודרכים חינם, עם המדריכים של אתר טיולי. הטיולים יתקיימו במסלולי מים וצל, בימי שישי של חודש אוגוסט. כל טיול מוגבל בכמות הנרשמים, ויש להירשם מראש. ההרשמה באתר "טיולי" החל מסוף חודש יולי. 2.8, 9.8, 16.8, 23.8 www.tiuli.com

עם תחילת החופש הגדול יצא לדרך גם פסטיבל נגב של כוכבים, שיסתיים בקול תרועה בליל הפרסאידים, מטר המטאורים החזק במיוחד שמגיע לשיאו מדי שנה בסביבות 12 באוגוסט. הנגב, שחם כמו כל אזור הלבנט ביום, מתעורר לחיים לקראת השקיעה ומציע למטיילים שפע של פעילויות ייחודיות.

חלק מהקסם הוא הרב תרבותיות של האזור - יישובים, אתרים ואנשים מיוחדים. למשל מושב נבטים שבפאתי באר שבע. לכאן הגיעו יהודי קוצ'ין והקימו קהילה, ובנו בה העתק מופלא של בית הכנסת בקוצ'ין. פעם בשנה מתקיים במושב אירוע המכונה בוליווד - פסטיבל בסגנון הודי עם מופעי שירה וריקוד מסורתיים, אוכל (נשות המושב הן בשלניות ידועות של אוכל הודי מעולה. אל תחמיצו את חטיפי הבצק המשגעים, ובהם אצ'פם שצורתו פרח הלוטוס), יריד בגדים הודיים, סרטים הודיים וגם והפעלות לילדים (8.8, החל מ-18:00, כניסה חינם, טל' 052-4409041).

נסו לפנות קצת זמן או לתכנן עצירה בבאר שבע, המשנה פניה לאחרונה (והיא תקבל בקרוב מדור שלם לעצמה). כדאי להציץ בפארק קרסו למדע שנפתח ממש לאחרונה, שהוא הגדול בארץ ולטענת מנהליו גם אחד הטובים בעולם בתחומו. בחללים הגדולים יש עשר תערוכות אינטראקטיביות קבועות, שהמבקר מוזמן להפעיל ולהתנסות בהן; מהפכת המידע, מכניקה, תקשורת, צופן החיים ואפילו הגרעין הן רק כמה דוגמאות לשפע (א-ה 09:00-17:00, ו' עד 13:00 שבת עד 18:00, 45-60 שקלים לאדם (מגיל 5), 192 שקלים למשפחה (4 נפשות) טל' 08-6252600).

כשהחושך ירד על הנגב פגשנו את רעי ואת חגי מבית הספר שדה שדה בוקר. שני הצעירים הנמרצים האלה המציאו הרפתקה מרתקת וקצת מוטרפת לכל המשפחה - ספארי עקרבים. מצוידים בפנסי אולטרה סגול יצאנו לשטח בעקבותיהם.

העקרב הוא מבעלי החיים העתיקים בעולם (400 מיליון שנה!) ועם השנים הצטברה בשלד החיצוני שלו קרינה שצובעת אותו בירוק כשהוא בא במגע עם אור אולטרה סגול, וכך הוא זוהר ובולט בשטח. החבר'ה הפכו בזהירות אבנים, וכעבור רגעים אחדים שמענו "אאוריקה" - מצאתי! עקרב מזן עקצן צהוב נגלה לעינינו. קשה להגיד מי היה מפוחד יותר - הוא או אנחנו. כך או כך, קיבלנו הסבר מפורט ומרשים על חייו, על מבנה גופו ועל תכונותיו, ואילו היה לנו זמן נוסף היינו תרים אחר בני משפחתו. הסיור מתאים לכל גיל, ומספק חוויה נהדרת (1.5 שעות, 40-25 שקלים, טל' 08-6532016).

עוד תחנת עצירה חווייתית היא היקב של אייל וחנה יזרעאלי מחוות כרמי עבדת. אייל מחפש כל הזמן חידושים והמצאות. הרעיון החדש שלו הוא ביקבוק יין. האורחים מגיעים בשעות הערב ומכינים בקבוק יין אישי בארבעה שלבים פשוטים: מילוי, פיקוק, איטום ומדבקה (מינימום שלושים בקבוקים, כלומר - ארגז שלם, או לקבוצה). מי שיגיע לקראת שקיעה יוכל להתענג על השביל שסימנו על הרכס סביב החווה, שפתוח לכל מי שרוצה. הם הפיקו גם מפה עם הסברים ונקודות עניין (ציורי סלע, מבני קבורה ועוד), המסייעת למטייל העצמאי להתמצא (בשעות האור בלבד). בסיום מגיעים ליקב לטעימות (ללא תשלום). בחווה היפה גם שישה צימרים מיוחדים בלי טלוויזיה, עם רצפת חצץ עדינה ועם גב מים פרטי - מקום לניקוי ראש (890-560 שקלים לזוג, כולל ארוחת בוקר, טל' 08-6535177).

אם אתם מגיעים לקראת 12 באוגוסט, סביר שהתחנה הסופית שלכם היא מצפה רמון. לכאן מגיעים כדי לצפות בכוכבים, מכמה סיבות: הגובה, היעדר עננות ובעיקר היעדר "זיהום אור", כלומר - תאורת חשמל מודרנית. באזור מכתש רמון היא מינימלית ומאפשרת צפייה טובה. במצפה מבקשים לקדם רעיון של אונסק"ו להכריז על האזור כ"שמורת שמיים". העיירה כולה מגויסת לעניין, ולכן בליל המטאורים מוכרז כיבוי אורות כדי לא להפריע לצפייה.

החגיגות המסורתיות מתקיימות במגרש הכדורגל הסמוך לדרך הפסלים. השנה יגבו לראשונה דמי כניסה לפסטיבל (20-10 שקלים), אבל צריכה של כל מוצר תיירותי כלשהו בעיר (לינה, הסעדה או אטרקציה) תזכה בכרטיס כניסה חינם. מלבד זאת יש שפע של אירועים, מופעים ופעילויות ערב שניתן לראות באתר www.gonegev.co.il.

ולפני שחוזרים הביתה אפשר לקנח בפיקניק יוצא דופן, הנקרא "למה פיקניק", בחוות האלפקות, בסמוך למצפה רמון. מגיעים לחווה, שוכרים למה עם צידניות, עם מחצלות ועם פרודוקטים לפיקניק (בהתאם להזמנה), ויוצאים לטיול רגלי על שפת המצוק. שם מתפקנקים, וחוזרים. הלמות המאולפות פשוט מקסימות, ילדים יתאהבו בהן ברגע, והגדולים גם הם לא יעמדו בפניהן (250-150 שקלים ללמה, עד ארבעה אנשים; טל' 052-8977010).